Temat interpretacji
Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: W październiku 2002r Spółka zakupiła drukarkę w Szwajcarii, następnie wprowadziła do ewidencji środków trwałych jako zwiększenie wartości zespołu komputerowego. Od miesiąca lipca 2003r drukarka psuła się, więc po kilku naprawach odesłano ją dostawcy w celu dokonania naprawy gwarancyjnej.Urząd Celny wydał pozwolenie na korzystanie z procedury uszlachetniania biernego na okres XX.XX - XX.XX.2003r. W tym czasie urządzenia nie naprawiono, więc Spółka w miesiącu styczniu 2004r. odstąpiła od umowy kupna, przenosząc jednocześnie własność tej drukarki na rzecz sprzedawcy, nie regulując płatności za nią.W miesiącu lutym 2004r. Urząd Celny dokonał czynności dotyczącej odprawy ostatecznej.W ślad za tym Spółka przeprowadziła w środkach trwałych likwidację drukarki a wartość netto wyksięgowała ze środków trwałych anulując zobowiązanie wobec sprzedawcy.Wg Spółki nie nastąpiła odsprzedaż drukarki, lecz anulowanie transakcji zakupu tego urządzenia.
Pojęcie środków trwałych dla celów podatkowych określone w art. 16a ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm ) zostało ściśle powiązane z pojęciem amortyzacji. Stosownie do art. 16a ust. 1 ustawy amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania między innymi maszyny i urządzenia o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Zgodnie z powyższym przepisem, aby dane składniki majątkowe mogły zostać zaliczone do środków trwałych podatnika ( z wyjątkiem dotyczących obcych środków trwałych - art. 16a ust. 2 ustawy) muszą między innymi warunkami podlegającymi amortyzacji stanowić jego własność lub współwłasność. Po unieważnieniu umowy nabycia drukarki należy skorygować koszty uzyskania przychodów. W świetle przepisów art. 15 ust. 6 w związku z art. 16a ust. 1 w/w ustawy, nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nie stanowiących własności podatnika. Spółka ma prawo na podstawie art. 9 ust. 1 w/w ustawy dokonać korekty nieprawidłowo ustalonych kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych.
W oparciu o przepisy art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) podatnik koryguje deklarację (zeznanie) poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
W świetle przedstawionego wyżej prawa podatkowego w zaistniałym zdarzeniu gospodarczym nie występuje kwestia nieumorzonej wartości początkowej środka trwałego stanowiąca koszty uzyskania przychodów w związku z jego likwidacją. Zapytanie w odniesieniu do przychodów operacyjnych w sytuacji gdy nie nastąpiła sprzedaż urządzenia jest bezprzedmiotowe.