
Temat interpretacji
Spółka zwróciła się o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego momentu uzyskania przychodu z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych zgodnie z ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155 poz. 1287) - czyli skorzystania z tak zwanej "premii podatkowej". "Premia podatkowa" dotyczyła wierzytelności, które wcześniej zostały zaliczone przez tego przedsiębiorcę do jego przychodów należnych, lecz nie zostały uregulowane przez dłużników przez co najmniej 90 dni i określała prawo przedsiębiorcy do uznania tych wierzytelności za nieściągalne lub do utworzenia na nie rezerw i zaliczenia ich w koszty uzyskania przychodów, bez potrzeby udokumentowania nieściągalności tych wierzytelności lub uprawdopodobnienia takiej nieściągalności w sposób o którym jest mowa w art. 16 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców stanowi, że "w zakresie korzystania z premii podatkowej stosuje się przepisy o podatku dochodowym dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wierzytelności nieściągalnych lub rezerw na wierzytelności do kosztów uzyskania przychodu, wyłączeniem przepisów określających zasady uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, albo na pokrycie których utworzono rezerwy".
Natomiast przepisy art. 12 ust. 1 pkt 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określają obowiązek podatnika zwiększenia wielkości jego przychodów w przypadku, kiedy na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 26a tej ustawy, w stosunku do danej należności, utworzył on i zaliczył w swoje koszty uzyskania przychodów odpis aktualizujący, a następnie doszło do:
- umorzenia, przedawnienia lub odpisania jako nieściągalnej tej należności (art. 12 ust. 1 pkt 4d ustawy), lub
- ustania przyczyn, dla których podatnik uprzednio dokonał odpisów aktualizujących daną należność (art.12 ust. 1 pkt 4e ustawy).
Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podstawą do zaliczenia przez Spółkę w koszty uzyskania przychodów rezerw na nieuregulowane w terminie należności, nie były przepisy art. 16 ust.1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lecz przepisy art. 5 i 23 - 25 ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, to mimo nawet zaistnienia w stosunku do tych wierzytelności okoliczności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 4d i 4e ustawy, nie wystąpi konieczność zwiększenia wielkości przychodów Spółki.
W świetle stanu prawnego obowiązującego do końca 2003 r., umorzenie, przedawnienie, jak i inne zdarzenia prawne dotyczące niewyegzekwowanych wierzytelności zaliczonych wcześniej w koszty uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 5 oraz 23 - 25 ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, nie powodują konieczności zwiększenia przychodów Spółki.
Natomiast, jeżeli dłużnik uregulowałby taką "przeterminowaną" należność, zaliczoną na podstawie wyżej wymienionych przepisów do kosztów wierzyciela, to u wierzyciela powstanie przychód z tytułu otrzymania pieniędzy.
Otrzymana zapłata z tego tytułu stanowić będzie przychód w oparciu o postanowienia art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.