Pismem z dnia 11.10.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 14.10.2005r.), podatnik złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu ... - Interpretacja - US.PD/423-58/JG/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.12.2005, sygn. US.PD/423-58/JG/05, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 11.10.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 14.10.2005r.), podatnik złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Osiągane dochody zgodnie ze statutem są przeznaczane na ochronę zdrowia. W związku z tym, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osiągane dochody są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano pytanie: czy podmiot będący podatnikiem, którego celem statutowym jest działalność ochrony zdrowia i pomocy społecznej jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu opłacania PFRON i podatku od nieruchomości, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ?

Zdaniem podatnika, płacąc "podatek" PFRON oraz podatek od nieruchomości, przeznacza on dochód na opłacenie "podatków" nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów (cel statutowy - ochrona zdrowia), na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zmienionego przez art. 1 pkt 16 lit. c ustawy z dnia 27.07.2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1179) zmieniającej ustawę z dniem 1 stycznia 2003 r., podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w tym zakresie.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w 2005 roku wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Natomiast za dochód w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uważa się nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągniętą w roku podatkowym.

Z kolei art. 15 ust. 1 tej ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Na wartość dochodu nie mają więc wpływu koszty, których ustawa podatkowa nie uznała za koszty uzyskania przychodów. Pomimo ich faktycznego poniesienia lub zarachowania, nie obniżają one dochodu podatkowego, a zatem dochód do opodatkowania jest wyższy o ich równowartość. Dotyczy to, wymienionych w art. 16 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wpłat na PFRON, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Wpłaty na rzecz PFRON, o których mowa w art. 21 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) nie są związane z celami statutowymi jakimi jest w przypadku szpitala ochrona zdrowia, co powoduje, że dochód stanowiący równowartość tych wydatków w przypadku faktycznego ich poniesienia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Natomiast zapłacony podatek od nieruchomości stanowi koszty uzyskania przychodów, gdyż nie został wyłączony z koszów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec tego, wydatki na opłacenie podatku od nieruchomości będą miały wpływ na zmniejszenie wartości dochodu przeznaczonego na cele statutowe i tak ustalony dochód będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Przepis art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiący, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów, na który podatnik się powołuje w swoim wniosku, nie może stanowić podstawy do zwolnienia dochodów, o których mowa wyżej. Powyższe wynika z faktu, iż wpłat na PFRON nie można uznać za podatki, o których mowa w cyt. art. 17 ust. 1b. Przepis art. 6 ustawy -Ordynacja podatkowa stanowi, że podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Wiążącą w przedmiotowej sprawie winna być definicja podatku wynikająca z ustawy Ordynacja podatkowa. W sytuacji, gdy przepisy prawa podatkowego zawierają określone definicje należy je stosować w pierwszej kolejności, przed ogólnymi słownikowymi definicjami.

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy