POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/NG/423/738/05/IW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.12.2005, sygn. 1433/NG/423/738/05/IW, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z dnia 28.11.2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów


postanawia


nie uznać za prawidłowe stanowiska Spółki w kwestii dotyczącej zwolnienia dochodów wykonawcy kontraktu realizowanego na podstawie Umowy o Dofinansowanie Projektu w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 pochodzących z tytułu bezzwrotnej pomocy zagranicznej, z podatku dochodowego od osób prawnych.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako członek konsorcjum (konsorcjant), powołanego w tym celu, realizuje projekt szkoleniowo-doradczy kompleksowego rozwoju kadr zarządzających oraz pracowników Spółki Akcyjnej. Spółka Akcyjna jest ostatecznym beneficjentem pomocy realizowanej w ramach "Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006" przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1743) i rozporządzeniem z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz.U. Nr 197, poz. 2024). Instytucją Zarządzającą programem zgodnie z rozporządzeniami, jest Minister Gospodarki i Pracy, a zadania Instytucji Wdrażającej powierzono Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która pośredniczy w przekazywaniu płatności. Projekt szkoleniowy, którego realizację powierzono Wnioskodawcy, finansowany jest ze środków pomocowych Unii Europejskiej, a konkretnie z Europejskiego Funduszu Społecznego w 60%, w pozostałej części przez ostatecznego beneficjenta pomocy, na rzecz którego projekt powstaje, czyli wspomnianej wyżej Spółki Akcyjnej. Wypłaty środków w ramach udzielanej pomocy dokonywane są przez Instytucję Wdrażającą na rzecz beneficjentów na podstawie umowy o dofinansowaniu projektu. Odbywa się to poprzez refundację faktycznie poniesionych, kwalifikowanych wydatków na rzecz poszczególnych działań w ramach projektu. Zdaniem Podatnika, w powyższym stanie faktycznym otrzymywane przez niego, jako realizatora projektu fundusze, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art.17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tutejszy organ nie podzielając stanowiska Strony wyjaśnia:

Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego Ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego przepisu wynika, że do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków :1. uzyskanie środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania,2. środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagranicznąJednakże z dyspozycji tego przepisu wynika także, iż prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługuje jedynie podmiotom, którym bezpośrednio służy przekazana pomoc. Zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych przysługuje również w przypadku otrzymania środków pomocowych pochodzących ze źródeł międzynarodowych za pośrednictwem podmiotu polskiego zajmującego się dystrybucją tych środków. Jeżeli natomiast bezpośredni beneficjent zleci wykonanie zadania, na które przeznaczone są bezzwrotne środki innemu wykonawcy, to dochody podmiotu wykonującego zlecenie nie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w wyżej wymienionym przepisie.

W omawianym stanie faktycznym spełnione zostały warunki kwalifikujące otrzymane środki pomocowe jako podlegające zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych wynikające z wymienionego przepisu, a mianowicie:
#61607; środki pomocowe pochodzą z zagranicy
#61607; pomoc jest udzielana za pośrednictwem upoważnionej instytucji - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości pełni funkcję Instytucji Wdrażającej
#61607; pomoc jest bezzwrotna.Jednakże podmiotem korzystającym z przedmiotowego zwolnienia uzyskanych na tej drodze dochodów jest Beneficjent Ostateczny czyli Spółka Akcyjna, co jest zgodne z obecnym, przedstawionym wyżej, brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, nadanym przez art. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2000r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 60, poz. 700).

Wnioskodawca, jako podmiot będący wykonawcą celu jakiemu służy pomoc zagraniczna, realizujący go w sposób bezpośredni na podstawie zawartego kontraktu, występuje w danej sytuacji jako instytucja wykonawcza projektu. Kontrakt ten został zawarty w związku z dotyczącą innego, konkretnego podmiotu umową o dofinansowaniu projektu w ramach "Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006" o nazwie "Kompleksowy program rozwoju kadr dla pracowników Spółki Akcyjnej".

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b§ 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów