Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.05.2005r (data wpływu 20.05.2005r) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki dot. możliwości obniżenia podatku dochodowego w Polsce o kwotę podatku zapłaconego na Białorusi
postanawia
nie potwierdzić stanowiska podatnika.
Uzasadnienie
Z
przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w 2004r. wykonała usługę doradztwa rachunkowego polegającą na przekształceniu sprawozdania finansowego zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, na rzecz klienta mającego siedzibę na Białorusi. Podatnik ma siedzibę w Polsce i nie prowadzi działalności w Białorusi poprzez położony tam zakład. Za powyższą usługę podatnik wystawił fakturę VAT na kwotę 15.000 USD, przedstawił także odbiorcy usługi certyfikat rezydencji w postaci tłumaczenia przysięgłego na język białoruski wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego potwierdzonego przez Ambasadę Białorusi w Polsce. Kontrahent zagraniczny dokonał wypłaty wynagrodzenia pomniejszonego o kwotę 2.250 USD przesyłając jednocześnie certyfikat z urzędu białoruskiego potwierdzający zapłatę podatku w w/w kwocie. W certyfikacie urząd białoruski powołuje się na umowę pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Zdaniem
podatnika kontrahent zagraniczny nie miał podstaw do dokonania potrącenia podatku dochodowego na Białorusi, a całość dochodu należnego z tytułu wykonanej usługi winna być opodatkowana w Polsce, w związku z czym podatnikowi powinno przysługiwać prawo do proporcjonalnego obniżenia kwoty podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów o podatek zapłacony w Białorusi.
Zgodnie z art 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jeżeli podatnicy, o których mowa w art.3 ust. 1, osiągają również dochody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, dochody te łączy się z dochodami osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak
przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.
Jak stanowi art 7 ust. 1 umowy z dnia 18 listopada 1992r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, zyski osoby mającej siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, chyba że osoba ta prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się Państwie przez położony tam zakład.
Cytowany przepis art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie wówczas, gdy dochodzi do zbiegu opodatkowania tego samego przedmiotu opodatkowania podatkiem tego samego typu na terenie jurysdykcji dwóch państw, w tym samym czasie i umowa międzynarodowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, której stroną jest Polska inaczej nie stanowi. Umowa z Rządem Republiki
Białorusi nie przewiduje opodatkowania dochodu w państwie źródła, wobec tego w przedmiotowej sprawie powołany art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania
Jednocześnie stosownie do postanowień art. 306 l Ordynacji podatkowej organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (certyfikat rezydencji). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że złożony wpis KRS nie spełnia wymogów certyfikatu rezydencji dla celów podatkowych.
W ocenie tut. organu podatkowego, uzyskanie na podst. art. 306 l Ordynacji podatkowej certyfikatu rezydencji może stanowić przesłankę do ubiegania się o zwrot pobranego przez kontrahenta podatku, zgodnie z przepisami wewnętrznymi obowiązującymi w Białorusi.