Czy otrzymana z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacja na realizację programu Equal w części finansowanej ze środków unijnych stanowić będzie doch... - Interpretacja - IP-PB3-423-180/07-2/GJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2007, sygn. IP-PB3-423-180/07-2/GJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy otrzymana z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacja na realizację programu Equal w części finansowanej ze środków unijnych stanowić będzie dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2007 r. (data wpływu 06.09.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.09.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Radio X zamierza wystąpić o przyznanie dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego na udział w programie operacyjnym - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006. Zgodnie z zasadami programu E, realizacja tego programu następuje poprzez utworzenie w tym celu Partnerstwa. Podstawą funkcjonowania Partnerstwa, którego członkiem jest Spółka, jest umowa o Partnerstwie. Przedmiotowa umowa zawarta w dniu 1 sierpnia 2007r. określa podział zadań każdego z Partnerów oraz zasady współpracy Partnerów z Administratorem/Liderem Partnerstwa. Administratorem/Liderem jest Wyższa Szkoła Y, która pełni rolę przedstawiciela Partnerstwa w procesie uzyskiwania dotacji ze środków unijnych. W ramach Partnerstwa poszczególni jego uczestnicy (Partnerzy) podejmują działania w ramach tematu Wspieranie zdolności przystosowania się firm i pracowników do strukturalnych zmian gospodarczych oraz wspieranie wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii. Projekt ten obejmuje działania zmierzające do propagowania i stworzenia na rynku polskim jak największej liczby miejsc pracy i zapewnienia szerokiego do nich dostępu, a także testowania i popierania nowych sposobów zwalczania wszystkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, zarówno wobec osób zatrudnionych jak i poszukujących pracy. Zadania Spółki jako Partnera będą obejmowały promocję projektu oraz partnerstwa w radiu X oraz na stronie internetowej radia X, udział w pracach zespołów przygotowujących rezultaty do upowszechnienia przez media biorące udział w partnerstwie, udział w pracach grupy zarządzającej oraz patronat medialny konferencji międzynarodowej. Dotacja w części finansowanej z budżetu UE ( 75% ) zostaną przekazane przez Krajową Strukturę Wsparcia w imieniu Instytucji Zarządzającej - Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Administratorowi, w pozostałej części ( 25 %) dotacja będzie finansowana ze środków budżetu państwa. Umowa o dofinansowanie będzie podpisana przez Administratora jako beneficjenta, i na jego rachunek będą przekazywane środki , które następnie na podstawie umów bilateralnych będą przekazywane Partnerom w tym wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana z Europejskiego Funduszu Społecznego dotacja na realizację programu Equal w części finansowanej ze środków unijnych stanowić będzie dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy, ze zwolnienia z opodatkowania korzystają dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych , pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji unii europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  1. środki finansowe zostały uzyskane od określonych w przepisie rządów państw obcych, organizacji i instytucji,
  2. środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.

Ad. 1. Europejski Fundusz Społeczny został utworzony na podstawie art. 123 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą. Z chwilą przystąpienia do Unii Europejskiej Polska może korzystać ze wsparcia pochodzącego z funduszy strukturalnych, w tym z EFS. Z tą chwilą Polska znalazła się też w tzw. perspektywie finansowej 2004-2006. Wsparcie z funduszy strukturalnych dla Polski jest realizowane poprzez Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego oraz 6 sektorowych programów operacyjnych, z których jednym jest program Equal. Dofinansowanie w ocenie Spółki, o które zamierza wystąpić, pochodzi ze środków unijnych, z budżetu UE.

Ad. 2. Zasada działania funduszy strukturalnych polega na tym, że środki z nich pochodzące mogą współfinansować jedynie część kosztów projektów. Pozostała część musi pochodzić z tzw. wkładu własnego, którym są środki budżetu państwa. Powyższa zasada ma również zastosowanie do środków finansowych pochodzących z EFS. Wystąpienie o udzielenie dofinansowania nie jest uzależnione od spełnienia żadnych dodatkowych wymogów oraz środki nie podlegają zwrotowi. Wymaga natomiast, aby okoliczność przyznania unijnych środków finansowych była przekazana do informacji społeczeństwa.

Stosowanie prefinansowania w przypadku dotacji unijnych stanowi jedynie techniczne rozwiązanie dla przepływu środków pieniężnych z budżetu UE do ostatecznego beneficjenta. Środki te nadal pozostają dotacja przyznaną ze środków unijnych, z tym że przekazaną za pośrednictwem polskiego budżetu.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki, spełnia ona niezbędne przesłanki dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania otrzymanej przez nią bezzwrotnej pomocy. Tylko w części dotacja pochodząca ze środków budżetu państwa tj. 25% ogólnej kwoty dotacji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) wolne od podatku są:

  • dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc .

Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację. Warunkiem jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.

Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 200-2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) jest jednym z czterech instrumentów finansowych w ramach polityki strukturalnej Unii Europejskiej służących do finansowania działań mających na celu zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju społeczno-ekonomicznego poszczególnych regionów. Ze środków EFS realizowana jest Inicjatywa Wspólnotowa Equal.

Program operacyjny Equal dla Polski 2004-2006 jest programem, o którym stanowi art. 8 ust. 1 pkt 1 3 ustawy z dnia z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116 poz. 1206 ze zm.) i który zgodnie z art. 17 ust. 5 tej ustawy został przyjęty w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal dla Polski 2004-2006(Dz. U. Nr 189, poz. 1948 ze zm.). Uzupełnienie tego programu zostało przyjęte w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172).

Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, w tym programu Equal 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej mogą otrzymywać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa. Zwrot pożyczki na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W praktyce schemat przepływu środków pieniężnych od funduszu strukturalnego do konkretnego beneficjenta wygląda następująco: Instytucja Zarządzająca otrzymuje pożyczkę z budżetu państwa na realizację określonego programu. Pożyczkę tę przekazuje beneficjentom realizujących projekt. Następnie po przedstawieniu zweryfikowanych wydatków kwalifikowanych Komisji Europejskiej dokonany jest zwrot poniesionych wydatków w formie ich refundacji do budżetu państwa. W konsekwencji przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.

A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów , pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Środki zaś z Europejskiego Funduszu Społecznego czy innego funduszu strukturalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu. Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie o którym mowa w przepisie art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Źródłem finansowania wydatków są krajowe środki publiczne, środki pochodzące z funduszy strukturalnych, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków.

W związku z powyższym należy uznać, że dofinansowanie otrzymane przez Spółkę nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego i stanowi dla niej przychód podatkowy , wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie