Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 17 ust. 1 pkt 4a ... - Interpretacja - U.S.VII.423/6/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2005, sygn. U.S.VII.423/6/05, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i lit. b, art. 25 ust. 3a, art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, po rozpatrzeniu wniosku Akcji Katolickiej z dnia 9.05.2005 r., w sprawie udzielania pisemnej interpretacji przepisów podatkowych co do zakresu stosowania prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 13.05.2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Akcji Katolickiej w sprawie udzielania pisemnej interpretacji przepisów podatkowych co do zakresu stosowania prawa podatkowego. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Akcja Katolicka jest kościelną osobą prawną, której osobowość prawna została nadana rozporządzeniem Ministra Szefa Rady Ministrów z dnia 19.08.1996 r. w sprawie nadania osobowości prawnej Akcji Katolickiej w Polsce z/s w Warszawie (Dz. U. Nr 107, poz. 512 ze zm.). W myśl art. 20 Statutu Diecezjalne Instytuty wchodzą w skład struktury organizacyjnej Akcji Katolickiej, nie są odrębnym podmiotem, lecz jednostką wyodrębnioną organizacyjnie w strukturze Akcji Katolickiej. Jak wynika z przedłożonego statutu celem Akcji Katolickiej jest pogłębianie formacji chrześcijańskiej, organizowanie bezpośredniej współpracy katolików z hierarchią kościelną w prowadzeniu misji apostolskiej Kościoła. Swoje cele realizuje poprzez działalność oświatową i wychowawczą, kulturalną i informacyjno-wydawniczą, dobroczynną, turystyczno-sportową i gospodarczą. W uzupełnieniu pisma Akcja Katolicka pisze, że nie jest stowarzyszeniem, lecz organizacją kościelną, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o stowarzyszeniach. W świetle powyższego podatnik prosi o wyjaśnienie czy jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego CIT-8. Jego zdaniem dochody Akcji Katolickiej, w tym Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej (pochodzące w zdecydowanej większości tylko ze składek członków, na działalność statutową, pomoc potrzebującym, promocje wartości chrześcijańskich dla młodzieży), są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) i w związku z tym na podstawie art. 25 ust. 3a przywołanej ustawy A. jest ustawowo zwolniona z obowiązku składania deklaracji miesięcznych CIT-2, a na podstawie art. 27 ust. 1 tej ustawy z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, analizując wniosek, potwierdza stanowisko przedstawione we wniosku, ponieważ zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są dochody kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej - w tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy ordynacji podatkowej, na podstawie przepisu art. 25ust. 3a ww. ustawy zwolnione są z obowiązku składania CIT-2, natomiast na podstawie art. 27 ust. 1 tejże ustawy są zwolnione z obowiązku składania CIT-8.

Zwraca się ponadto uwagę, iż zgodnie ze statutem Akcja Katolicka może prowadzić działalność gospodarczą. W przypadku prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej będą miały tu zastosowanie przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi dochody z pozostałej działalności kościelnej osoby prawnej są zwolnione z opodatkowania w części przeznaczonej na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, i w takiej sytuacji kościelne osoby prawne nie są zwolnione z obowiązków wynikających z przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa. Podkreślenia wymaga fakt, iż zwolnienie to nie będzie przysługiwało w przypadku osiągania dochodów:

  1. z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 % oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami,
  2. z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k powołanej ustawy,
  3. wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień jej wydania, odnosi się do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Przemyślu