P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD2/423/8/05/HT/6

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2005, sygn. 1471/DPD2/423/8/05/HT/6, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Banku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy zapisy zawarte w art. 29 umowy zawartej pomiędzy Polską a Niemcami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania wpływają na wysokość podatku, jaką powinien pobierać Bank, czy też dotyczą wyłącznie sytuacji, w której wobec nie przedstawienia przez klienta certyfikatu rezydencji podatek został mu pobrany wg stawki krajowej, a zapis zawarty w art. 29 potwierdza tylko prawo klienta do ubiegania się o zwrot tego podatku w polskim urzędzie skarbowym - Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Bank we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank w ramach prowadzonej działalności bankowej prowadzi rachunki papierów wartościowych oraz rachunki pieniężne dla podmiotów mających siedzibę w Niemczech oraz w innych krajach. W związku z prowadzeniem wyżej wymienionych rachunków Bank ewidencjonuje nabywane przez te podmioty skarbowe papiery wartościowe na imiennych rachunkach papierów wartościowych.
W związku z prowadzeniem wyżej wymienionych rachunków Bank dokonuje wypłaty nominału obligacji lub bonów skarbowych, jak również dyskonta oraz odsetek należnych tych podmiotom. Jednocześnie Bank, realizując obowiązki płatnika pobiera od wyżej wymienionych przychodów (odsetek oraz dyskonta) zryczałtowany podatek dochodowy.
Jeżeli jednak Bank przed upływem terminu przekazania podatku do urzędu skarbowego uzyska certyfikat rezydencji klienta zagranicznego, którego przychody odsetkowe z w/w tytułów podlegałyby opodatkowaniu, wówczas Bank stosuje postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę z krajem siedziby klienta. Umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują w przypadku odsetek niższą stawkę podatku lub zwalniają te przychody z opodatkowania.

Zdaniem Banku zapisy zawarte w art. 29 Umowy między Rzeczpospolita Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) nie wpływają na wysokość podatku, jaką powinien pobrać Bank. Zapisy te dotyczą wyłącznie sytuacji, w której wobec nie przedstawienia przez klienta certyfikatu rezydencji został mu pobrany podatek wg stawki krajowej.
Postanowienia tego artykułu potwierdzają jedynie prawo klienta do ubiegania się o zwrot tego podatku w polskim urzędzie skarbowym, oraz oznaczają termin, w ciągu którego można się o taki zwrot ubiegać, jak również uprawnienia kontrolne państwa dokonującego zwrotu podatku.
W świetle art. 29 ust. 1 cyt. wyżej Umowy, jeżeli w jednym z Umawiających się Państw podatki od dywidend, odsetek, należności licencyjnych lub innego dochodu są pobierane od osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie poprzez odliczenie u źródła, wówczas prawo pierwszego wymienionego Państwa do stosowania odliczenia podatku według stawki obowiązującej na podstawie przepisów jego prawa wewnętrznego nie jest naruszane poprzez postanowienia niniejszej umowy. Podatek w ten sposób odliczony u źródła zwraca się na wniosek podatnika, jeżeli jest on zmniejszony lub zniesiony na mocy tej umowy.
Ustęp 2 tego artykułu stanowi, że wniosek o zwrot podatku składa się do końca czwartego roku następującego po roku kalendarzowym, w którym podatek potrącony u źródła został naliczony od dywidend, odsetek, należności licencyjnych lub innego dochodu.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego słuszne jest stanowisko Banku, że zapis art. 29 Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami dotyczy sytuacji, w której wobec nie przedstawienia przez podatnika certyfikatu rezydencji został pobrany podatek według stawki krajowej oraz potwierdza prawo podatnika do ubiegania się o zwrot tego podatku.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie