Temat interpretacji
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wykonania obowiązków płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki i uzyskaniem przez jej udziałowców dochodu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w wyniku podjętej przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki Uchwały w dniu 9.09.2003r. o podwyższeniu kapitału zakładowego, a także Postanowienia Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia w Łodzi z dnia 8.12.2003r. u udziałowców Spółki, będących osobami prawnymi, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), powstał dochód.
W stosunku do wspólników Spółka nie wykonała obowiązków płatnika - z ich winy. Do wspólników zostały wysłane pisma informujące o skutkach pojętej uchwały w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - korespondencja zwrócona została przez Pocztę. Na wezwania Zarządu Spółki zamieszczane w Dzienniku "Rzeczpospolita" do nadesłania informacji o aktualnej siedzibie i adresie do korespondencji, pod
rygorem przymusowego umorzenia udziałów, żaden ze wspólników nie odpowiedział.
Mimo podjęcia różnorodnych działań Spółka nie uzyskała aktualnych danych dotyczących wspólników, które niezbędne są w celu sporządzenia deklaracji CIT-6 i CIT-7.
Z zebranych informacji wynika, iż wspólnicy zakończyli działalność gospodarczą lub zostali wykreśleni z rejestru przedsiębiorców.
Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu uzyskanego przez tych wspólników nie został dotąd przez Spółkę odprowadzony.
Zdaniem wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym, zgodnie z art. 30 § 5 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) za niewykonanie obowiązków płatnika, które nastąpiło z winy podatników, Spółka nie ponosi odpowiedzialności. W związku z tym, z przyczyn opisanych we wniosku, nieodprowadzony przez płatnika podatek winien zostać zaliczony do zysków nadzwyczajnych Spółki, opodatkowanych na zasadach ogólnych.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 10 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a także dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej - jest dochodem z tytułu udziału w zyskach osób prawych.
W przypadku wspólnika będącego osobą prawną, mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 22 ust. 1 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2003r., podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ustala się w wysokości 15% uzyskanego przychodu. Zgodnie zaś z art. 26 ust. 1 w/w ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 i art. 22, są obowiązane jako płatnicy,
pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. W razie przeznaczenia dochodu na podwyższenie kapitału zakładowego, płatnicy, o których mowa w ust. 1, pobierają podatek w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego.
Kwoty pobranego od wspólników (mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej) podatku, zgodnie z art. 26 ust. 3 w/w ustawy, płatnicy przekazują w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika. Razem z pobranym podatkiem płatnicy przekazują urzędowi skarbowemu deklarację o pobranym podatku sporządzoną według określonego wzoru. W przypadku dokonywania wypłaty dochodów z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych płatnik ma
obowiązek sporządzenia deklaracji na druku CIT-6 oraz informacji dla podatnika o wysokościpobranego podatku dochodowego CIT-7.
Przywołane wyżej regulacje prawne wyraźnie wskazują na obowiązek płatnika dotyczący obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku.
Obowiązek płatnika wynika również z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U Nr 137, poz. 926 ze zm.). Zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnik jest obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie tych obowiązków skutkuje odpowiedzialnością płatnika. Z normy zawartej w tym artykule wynika dla płatnika nakaz czynienia wszystkiego, co jest niezbędne do obliczenia i pobrania podatku oraz wpłacenia go do właściwego organu podatkowego. Przepisy ustawy Ordynacji podatkowej nie przewidują możliwości zwolnienia płatnika z tego obowiązku, a
zatem musi on podejmować z własnej inicjatywy działania zmierzające do ustalenia osoby podatnika.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca podjął działania, mające na celu ustalenie osoby podatnika, które jednak nie przyniosły zamierzonych skutków.
Jednakże elementem konstytutywnym odpowiedzialności płatnika, jest zawsze niewpłacenie podatku, co wiąże się z konsekwencjami finansowymi działania (zaniechania) płatnika.
Odpowiedzialność płatnika powstaje z dniem, w którym zgodnie z przepisami prawa podatkowego najpóźniej winna nastąpić zapłata podatku. W związku z tym wnioskodawca, pomimo trudności w ustaleniu podatników, winien był przekazać do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika informację o dokonanej wpłacie podatku wraz z listą podatników (zawierającą ostatni, potwierdzony adres tych podatników), którzy osiągnęli dochód z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki wnioskodawcy.
Na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej
odpowiedzialność płatnika, oprócz należności głównej, obejmuje również odsetki z tytułu zaległości podatkowej, ponieważ art. 8 i 9 tej ustawy nakłada na płatnika obowiązek uiszczenia podatku we właściwym terminie, który określają przepisy prawa podatkowego, w tym przypadku przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.