Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz planowanej rozbudowy i modernizacji infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej zamawia usługi związane z opracowaniem Studium Wykonalności i przygotowaniem wniosku do Funduszu Spójności. Wydatki na realizację powyższych usług, są wydatkami które mają na celu przede wszystkim pozyskanie środków finansowych z Funduszu Spójności Unii Europejskiej dla programu inwestycyjnego modernizacji systemu wodociągowo- kanalizacyjnego Warszawy. Wydatki te sfinansowane są ze środków własnych Spółki i mają pośredni związek z przychodami, które Spółka osiągnie w przyszłości z działalności gospodarczej.
Zdaniem Spółki ewentualnie otrzymane dopłaty na rozbudowę i modernizację układu wodociągowo-kanalizacyjnego będą miały wpływ na rozwój działalności, a w efekcie przyczynią się do wzrostu przychodów podlegających opodatkowaniu.
Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje jej prawo do ujmowania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opracowanie wniosku o dopłatę, nawet w sytuacji gdy środki z Funduszu nie zostaną Spółce przyznane.
W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy. Koszty, których nie można bezpośrednio powiązać z przychodami danego roku podatkowego, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.
W świetle powyższego, w/w wydatki stanowić będą dla Spółki koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem wykazania przez Spółkę związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa). Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.(art. 236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).