Temat interpretacji
przekształcenie przedsiębiorstwa osoby fizycznej w spółkę z o.o - neutralne podatkowo
Na
podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor
Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza,że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2017 r. (data wpływu 3
stycznia 2018 r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 23 lutego 2018r. Nr
0114-KDSIP2-3.4010.7.2018.1.MS (data doręczenia 28 lutego 2018r.)
pismem z dnia 7 marca 2018r. (data nadania 7 marca 2018r.; data wpływu
do KIS - 13 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa
podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie
pytania nr 1 (w części dotyczącej tego podatku), tj. czy prawidłowe
jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym planowane
przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w
Spółkę w trybie art. 5841 i nast. KSH będzie neutralne w
podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 stycznia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie pytania nr 1 (w części dotyczącej tego podatku), tj. czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym planowane przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę w trybie art. 5841 i nast. KSH będzie neutralne w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki.
W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce i prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r.. poz 1047 ze zm.) i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, co do zasady nie wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7 podatku do zwrotu ani nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi remontowo-budowlane,a główną działalnością określoną w PKD pod kodem 41.20.Z są Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych.
Z uwagi na istotne aspekty natury prawnej. Wnioskodawca zamierza dokonać przekształcenia na podstawie art. 551 § 5, zgodnie z trybem przewidzianym w art. 5841-58413 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t.j. Dz.U z 2017 r., poz. 1577, dalej KSH) jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, której na moment przekształcenia jedynym wspólnikiem będzie Wnioskodawca (dalej Spółka). Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę. Spółka będzie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
W związku z planowanym przekształceniem Wnioskodawca poniósł wydatek związany z tym procesem obejmujący usługi doradztwa prawno-podatkowego. Zapewne do dnia przekształcenia w Spółkę, Wnioskodawca poniesie szereg innych wydatków związanych z procesem przekształcenia np. obowiązkowe opłaty sądowe, notarialne.
Kapitał zakładowy Spółki przekształconej ustalony zostanie w Planie Przekształcenia oraz w Akcie Założycielskim Spółki w wysokości mniejszej niż obliczona dla celów przekształcenia wartość bilansowa majątku netto przedsiębiorstwa Wnioskodawcy choć nie niższej od wymaganych ustawowo 5.000 zł Oznacza to, że w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy obejmie on udziały w kapitale zakładowym Spółki po cenie wyższej od ich wartości nominalnej, pokrywając je majątkiem netto przekształconego przedsiębiorstwa, a powstała w ten sposób nadwyżka zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki, zgodnie z art. 154 § 3 w zw. z art. 5844 KSH (tzw. agio).
W konsekwencji dokonanego przekształcenia Spółka stanie się właścicielem m.in. środków trwałych stanowiących majątek przekształcanego przedsiębiorstwa wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej Spółka stanie się również z mocy prawa stroną umów zawartych przez Wnioskodawcę jeszcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W wyniku przekształcenia Spółka będzie kontynuowała realizację usług rozpoczętych jeszcze przed przekształceniem przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jako wykonawca robót budowlanych udzielał swoim kontrahentom gwarancji celem zabezpieczenia ich interesów. Wobec tego, na mocy niektórych z zawartych przez Wnioskodawcę umów, część należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia była zatrzymywana przez kontrahenta na poczet kaucji gwarancyjnej celem zabezpieczenia należytego wykonania robót budowlanych (kaucje gwarancyjne nie były wpłacane przez Wnioskodawcę). Wnioskodawca ujął jako przychód należny opodatkowany podatkiem PIT przysługujące mu wynagrodzenie również w tej części, która przypada na kaucję gwarancyjną zatrzymaną przez kontrahenta. Niektóre z tych kaucji będą zwalniane już po dokonaniu przekształcenia (po upływie okresu gwarancyjnego), zatem zwrot zatrzymanej części wynagrodzenia tytułem kaucji gwarancyjnej będzie następował do Spółki, jako wierzyciela, któremu z mocy art. 5842 § 2 KSH, przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego (Wnioskodawcy). Nie można również wykluczyć sytuacji, gdy kontrahent nie zwróci kaucji gwarancyjnej mimo takiego obowiązku,a Spółka po bezskutecznym dla niej dochodzeniu wierzytelności z tytułu kaucji gwarancyjnej zdecyduje się na sprzedaż takiej wierzytelności ze stratą.
Po przekształceniu, Wnioskodawca planuje również przeniesienie części posiadanych udziałów w Spółce na rzecz członka lub członków najbliższej rodziny w formie darowizny bądź w drodze umowy sprzedaży.
W związku z przekształceniem, działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę zostanie wykreślona z CEIDG oraz Wnioskodawca zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT czynnych.
W związku z brakami formalnymi pismem z dnia 23 lutego 2018 r. nr 0114-KDIP2-3.4010.7.2018.1.MS, doręczonym 28 lutego 2018 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 7 marca 2018 r. (data wpływu: 13 marca 2018 r.).W uzupełnieniu do wniosku udzielono następujących odpowiedzi:
- W skład zbywanej wierzytelności wchodzi roszczenie o zwrot zatrzymanej przez kontrahenta kaucji gwarancyjnej.
- Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, powstała w wyniku przekształcenia Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Wnioskodawcę.
W przypadku tego typu działalności, obowiązek sporządzenia faktury korygującej może powstać m.in. w następujących sytuacjach:
- obniżenie pierwotnie zastosowanej ceny,
- udzielenie rabatu,
- uznana reklamacja z tytułu gwarancji lub rękojmi;
- zwrot towaru,
- ponadto przyczyną korekty może być błąd w ilości towaru,
- czy też błąd w cenie usługi lub towaru.
Spółka zaznacza, że w opisie zdarzenia przyszłego Spółka nie rozstrzyga, czy powyżej wskazane przyczyny korekty stanowią błędy rachunkowe czy inne oczywiste omyłki, gdyż taka ocena została przedstawiona we własnym stanowisku Wnioskodawcy i ma być przedmiotem wydanej interpretacji indywidualnej.
Jednocześnie Spółka przeformułowała zadane pytanie w przedmiotowym zakresie tj. pytanie nr 13 oraz przedstawiła swoje stanowisko w zakresie pytania nr 1 (w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych), 3 oraz 13. Poniżej przedstawiono ich aktualne brzmienie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym planowane przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę w trybie art. 5841 i nast. KSH będzie neutralne w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie Wnioskodawcy w związku z objęciem udziałów w Spółce w wyniku przekształcenia?
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy odpowiedzi na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1 w części dotyczącej tego podatku). Odpowiedź w zakresie pytań oznaczonych numerami od 2 do 17 udzielona zostanie w odrębnych rozstrzygnięciach.
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż planowane przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę w trybie art. 5841 i nast. KSH będzie neutralne w podatku dochodowym od osób prawnych dla niego oraz dla Spółki.
Należy mieć na względzie, że przepisy Ustawy o CIT określające, co jest przychodem, nie stanowią iż przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę dokonane w trybie art. 5841 i nast. KSH jest zdarzeniem, które powoduje powstanie przychodu po stronie przekształcanego przedsiębiorcy w spółkę z o.o. czy też samej spółki.
W tym miejscu wskazać należy, iż z dniem 01 stycznia 2018 r. znowelizowano Ustawę o CIT i w związku z tym wprowadzono art. 7b tej ustawy, gdzie określone zostały kategorie przychodów składających się na źródło w postaci przychodów z zysków kapitałowych.
Jedną z kategorii przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych są przychody uzyskane w następstwie przekształceń art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) tiret drugie Ustawy o CIT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2018 r.). (...) należy wspomnieć, że uznanie w przepisach PDOPrU wprost, że przekształcenie spółek może skutkować powstaniem przychodu nie jest niczym nowym w stosunku do stanu prawnego obowiązującego przez dniem 1.01.2018 r. Wynika to z definicji przychodów określonej w art. 12 ust. 1 PDOPrU, zgodnie z którą przychodem są otrzymane pieniądze i oraz wartości pieniężne oraz inne wskazane w tym przepisie przysporzenia. Zatem już w poprzednim stanie prawnym, jeśli przekształcenie spółki skutkowało powstaniem przysporzenia, przysporzenie to było traktowane jako przychód. Zmiana stanu prawnego od dnia 1.01.2018 r. skutkuje zatem wyłącznie tym, że przychód z tytułu przekształcenia jest przychodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a w konsekwencji musi on zostać przez podatnika uzyskującego taki przychód faktycznie otrzymany aby stać się tym przychodem.
W ocenie Wnioskodawcy przekształcenie jego jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. na podstawie i w trybie przepisów KSH nie jest źródłem powstania przychodu,o którym mowa jest w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m tiret drugie Ustawy o CIT.
W związku z przekształceniem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, dokonanej na podstawie przepisów KSH, z chwilą przekształcenia, Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstałejw wyniku przekształcenia.
W wyniku tego przekształcenia majątek jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie ulegnie jakiejkolwiek zmianie, w tym nie ulegnie zwiększeniu (majątek jednoosobowej działalności gospodarczej przekształconej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie wyższy od majątku przedsiębiorstwa istniejącego na dzień poprzedzający dzień przekształcenia).
Zatem przekształcenie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w Spółkę nie spowoduje powstania dochodu, Wnioskodawca nie uzyska bowiem żadnego przysporzenia, żadnego zwiększenia swojego majątku. Przekształcenie będzie również neutralne dla samej Spółki powstałej w wyniku przekształcenia.
Powyższe przekształcenie nie będzie stanowić również, podobnie jak to miało miejsce do 31.12.2017 r., żadnego z przychodów wskazanych we wspominanym katalogu zawartym w art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT, w szczególności przychodu określonego w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 (w części dotyczącej tego podatku) jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę z złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa. Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej