Temat interpretacji
DECYZJA
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)
- zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radziejowie z dnia 18 kwietnia 2005 r. Nr ZDO-423/3/2005 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 31 stycznia 2005 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radziejowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż ..."..." Spółka z o.o. W ... powstała po 01 maja 2004 r. i zajmuje się sprzedażą płodów rolnych. Spółka zakupione od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w ... - swojeg wspólnika - pomidory (całość produkcji) sprzedała do przetwórstwa i w związku z tym otrzymała pomoc finansową pochodzącą ze środków pomocowych realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej. Środki te zostały następnie przekazane wspólnikom (rolnikom indywidualnym i Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej) proporcjonalnie do dostaw.
Zapytanie Spółki dotyczyło kwestii czy otrzymana z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) pomoc finansowa na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem jej działalności administracyjnej będzie stanowiła dochód Spółki i czy będzie opodatkowana oraz czy dopłata do pomidorów sprzedanych przez Spółkę do przetwórstwa i przekazana wspólnikom - rolnikom indywidualnym, którzy te pomidory wyprodukowali będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem wnioskodawcy pomoc finansowa (w wysokości 5% sprzedaży netto) na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem jej działalności administracyjnej nie będzie opodatkowana gdyż stanowić ma ona zwrot poniesionych kosztów na założenie grupy producentów oraz pokrywać bieżącą działalność. Wg Spółki, również w przypadku dopłat do pomidorów sprzedanych do przetwórstwa podatek dochodowy od osób prawnych nie powinien występować.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radziejowie postanowieniem z dnia 18 kwietnia 2005 r. Nr ZDO-423/3/2005 uznał, że stanowisko zaprezentowane we wniosku jest prawidłowe.
W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia organ pierwszej instancji stwierdził, iż stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 9a ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2 z późn. zm.) jej zadaniem jest m.inn. wspieranie powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków, które realizuje, zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy, przez finansowanie wydatków związanych z rejestracją i wyposażeniem w środki techniczne grup producentów owoców i warzyw.
W myśl przepisu art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnych lub częściowo opłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Pomoc finansowa na rejestrację i wyposażenie grupy producenckiej, którą Spółka otrzymała z ARiMR nie stanowi zatem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 62, poz. 572) pomoc finansowa z tytułu dostarczania owoców i warzyw do przetwórstwa przyznana jest przez dyrektora odpowiedniego oddziału regionalnego ARiMR oraz na zasadach zawartych w przepisach Unii Europejskiej w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych.
Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 262, poz. 2614) należności uzyskane przez wstępnie uznane grupy producentów z tytułu dostawy pomidorów do przetwórstwa, w ramach zawartej umowy dostarczenia są przekazywane producentom, jeżeli są członkami danej grupy producentów lub organizacji producentów.
Grupa producencka jest jedynie dystrybutorem dopłat z tytułu dostawy pomidorów do przetwórstwa, a faktycznym beneficjentem tych należności są rolnicy należący do grupy producenckiej.
Należności przekazywane przez Spółkę z tytułu dostaw pomidorów do przetwórstwa nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - nie wskazuje na to dyspozycja przepisu art. 12 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na w/w postanowienie Spółka nie złożyła zażalenia, zatem przedmiotowe postanowienie stało się ostateczne.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy analizując przedmiotowe postanowienie oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdził, iż postanowienie to rażąco narusza prawo.
W myśl art. 14b § 5 organ odwoławczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego, z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza obowiązujące prawo.
Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. "a" ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. z 2003 r. Nr 223, poz. 2221 z późn. zm.) w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej dyrektor oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji, właściwy ze względu na siedzibę wstępnie uznanej grupy producentów, organizacji producentów albo zrzeszenia organizacji producentów, wydaje decyzje w sprawach przyznania wstępnie uznanej grupie producentów pomocy finansowej na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności administracyjnej.
Pomoc finansową otrzymują wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw, które uzyskały decyzję administracyjną wojewody o zatwierdzeniu planu dochodzenia do uznania oraz zrealizowały założenia tego planu w okresie wnioskowanym.
Realizacja planu dochodzenia do uznania grupy producentów rozpoczyna się od dnia wydania decyzji o wstępnym uznaniu.
Grupa producentów składa wniosek o przyznanie pomocy finansowej na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem i prowadzeniem działalności administracyjnej w oddziale regionalnym ARiMR właściwym ze względu na siedzibę grupy, w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia realizacji półrocznego lub rocznego okresu planu dochodzenia do uznania.
Przyznawana jest ona według stawki zryczałtowanej na podstawie rocznej produkcji sprzedanej członków grupy.
W/w pomoc finansowa wypłacana jest w ratach rocznych lub półrocznych na zakończenie każdego rocznego lub półrocznego okresu realizacji planu dochodzenia do uznania w terminie sześciu miesięcy od dnia wpływu kompletnego wniosku.
W myśl przepisu art. 7 ust. 1 i 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty, dochodem zaś jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.
Stosownie do art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym różnice kursowe.
Przychodów pochodzących ze środków pomocowych realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w zakresie określonym przepisami dotyczącymi organizacji rynków: owoców i warzyw, chmielu, tytoniu oraz suszu paszowego nie zalicza się do przychodów z działalności rolniczej. Środki te otrzymują podmioty, które mają określone uprawnienia zgodnie z w/w ustawą o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.
Podmiotami uprawnionymi na podstawie tej ustawy, jak i przepisów Unii Europejskiej do otrzymywania środków pomocowych są grupy producentów albo przedsiębiorcy produkujący skrobię, susz paszowy albo wstępnie przetwarzający tytoń, a także prowadzący działalność w zakresie przechowalnictwa produktów rolnych, handlu artykułami rolno-spożywczymi (eksport-import), uczestniczący w mechanizmach interwencji na wspólnotowym rynku rolnym.
Działalność przedsiębiorców w tym zakresie nie jest działalnością rolniczą , o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wobec powyższego otrzymane przez te podmioty środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej wraz z niezbędnym współfinansowaniem krajowym w związku z wymienioną działalnością, nawet w przypadku prowadzenia przez nie gospodarstw rolnych, zaliczane są do przychodów z działalności pozarolniczej.
W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Mając powyższe przepisy na uwadze otrzymana pomoc finansowa stanowi dla Spółki przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt. 1 w/w ustawy. Natomiast wydatki na pokrycie kosztów związanych z utworzeniem grupy producentów i prowadzeniem działalności administracyjnej Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Nadwyżka przychodu nad kosztami uzyskania tego przychodu w roku podatkowym jest dochodem danego roku podatkowego podlegającym opodatkowaniu.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 62, poz. 572 z późn. zm.) pomoc finansowa z tytułu dostarczania owoców i warzyw do przetwórstwa przyznawana jest przez dyrektora odpowiedniego oddziału regionalnego ARiMR oraz na zasadach zawartych w przepisach Unii Europejskiej w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych.
Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 262, poz. 2614) należności uzyskane przez wstępnie uznane grupy producentów z tytułu dostawy pomidorów do przetwórstwa, w ramach zawartej umowy dostarczenia są przekazywane członkom grupy lub producentom pomidorów nie będących jej członkami.
Grupa producencka jest jedynie dystrybutorem dopłat z tytułu dostawy pomidorów do przetwórstwa, a faktycznym beneficjentem tych należności są rolnicy należący do grupy producenckiej.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wiąże obowiązek podatkowy z osiągnięciem dochodu - bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7). Dochodem jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Źródła przychodu określa ogólnie art. 12 ust. 1 - 3 wymieniając wśród nich m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym różnice kursowe.
Zgodnie natomiast z cyt. już art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
W związku z powyższym otrzymana pomoc finansowa stanowi dla Spółki przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt. 1 w/w ustawy. Jednocześnie Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę pomocy przekazaną swoim członkom lub producentom pomidorów nie będących jej członkami.
Nadwyżka przychodu nad kosztami uzyskania tego przychodu w roku podatkowym jest dochodem danego roku podatkowego podlegającym opodatkowaniu.
Odnosząc się do pytania nr 3 dotyczącego kwestii czy dopłata do pomidorów przekazana dostawcy - ryczałtowemu rolnikowi indywidualnemu - wspólnikowi spółki, będzie go obligowała do zapłacenia podatku dochodowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podziela stanowisko organu pierwszej instancji w tej sprawie zawarte w postanowieniu z dnia 18 kwietnia 2005 r. Nr ZDO-423/3/2005.
Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, ul. Dr E. Warmińskiego 18, 85-950 Bydgoszcz, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.