Czy w opisanym stanie faktycznym kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę (klub sportowy) przeznaczona i wydatkowana - w roku podatkowym, w kt... - Interpretacja - 0115-KDIT2-3.4010.244.2017.1.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.11.2017, sygn. 0115-KDIT2-3.4010.244.2017.1.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy w opisanym stanie faktycznym kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę (klub sportowy) przeznaczona i wydatkowana - w roku podatkowym, w którym dochody zostały osiągnięte lub roku po nim następującym - na budowę opisanego w stanie faktycznym ośrodka treningowego na najmowanej nieruchomości, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (bez względu na termin oddania ośrodka do użytku)?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2017 r. (data wpływu 25 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, polskim rezydentem podatkowym, klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r., poz. 1463).

Wnioskodawca wygrał przetarg na 30-letni najem nieruchomości. Na najmowanej nieruchomości Wnioskodawca planuje wybudować ośrodek treningowy (planowane jest, że w skład ośrodka będą wchodzić trzy boiska do gry w piłkę nożną oraz zaplecze socjalne, w tym szatnie, sala konferencyjna, sala do rozgrzewki, pokoje trenerów i pomieszczenia dla obsługi kompleksu, itp.). Wnioskodawca złożył już wniosek o wydanie pozwolenia na budowę przedmiotowego ośrodka.

Ośrodek ma być wykorzystywany w przeważającej mierze w celach związanych ze szkoleniem piłkarskim dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, jak również organizacją rozgrywek piłkarskich na boiskach. Z ośrodka treningowego korzystać będą w szczególności członkowie szkółki piłkarskiej, którzy nie muszą być jednocześnie członkami wnioskującego klubu sportowego. Przewidywane jest również udostępnianie boisk (np. w określonych dniach godzinach) innym grupom, niż członkowie szkółki sportowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym [powinno być: zdarzeniu przyszłym] kwota dochodów osiągniętych przez Wnioskodawcę (klub sportowy) przeznaczona i wydatkowana - w roku podatkowym, w którym dochody zostały osiągnięte lub roku po nim następującym - na budowę opisanego w stanie faktycznym ośrodka treningowego na najmowanej nieruchomości, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (bez względu na termin oddania ośrodka do użytku)?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota osiągniętych przez niego dochodów, przeznaczona i wydatkowana w roku podatkowym ich osiągnięcia lub w roku po nim następującym, na budowę opisanego w stanie faktycznym ośrodka treningowego na najmowanej nieruchomości, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (bez względu na termin oddania ośrodka do użytku). Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, istotnym dla zachowania określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych terminu wydatkowania dochodów, jest termin poniesienia poszczególnych wydatków związanych z nakładami na najmowaną nieruchomość, a nie termin rozpoczęcia używania ośrodka treningowego.

Stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są: (...) dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2016 r. poz. 176, 1170 i 1171), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W ocenie Wnioskodawcy, jego dochód wydatkowany na budowę opisanego w stanie faktycznym ośrodka treningowego, który będzie wykorzystywany w przeważającej mierze w celach związanych ze szkoleniem piłkarskim dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, jak również organizacją rozgrywek piłkarskich na boiskach, będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania (jako dochód przeznaczony na realizację celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), o ile wydatkowanie (tj. poniesienie poszczególnych wydatków związanych z realizacją inwestycji) nastąpi w roku podatkowym osiągnięcia dochodu lub roku po nim następującym. Okoliczność, że budowa inwestycji zostanie zrealizowana na najmowanej przez Wnioskodawcę nieruchomości, nie ma w jego ocenie znaczenia, dla zastosowania omawianego zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest ponadto istotne, czy oddanie ośrodka do używania nastąpi w roku podatkowym osiągnięcia dochodu lub roku po nim następującym - ważne natomiast jest, aby nie nastąpiła zmiana przeznaczenia najmowanej nieruchomości. Dochód Wnioskodawcy przeznaczony na realizację inwestycji będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. przepisów, o ile poszczególne wydatki ponoszone w ramach budowy ośrodka będą każdorazowo finansowane z dochodu osiągniętego w roku podatkowym poniesienia takiego wydatku lub roku go poprzedzającym.

Wnioskodawca podkreśla, że najmowana nieruchomość ma być przeznaczona na budowę ośrodka treningowego, który przeznaczony będzie w głównej mierze na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Budowa ośrodka treningowego na najmowanej nieruchomości stanowi więc realizację celów określonych w przepisie. Za realizowanie tych celów należy bowiem uznać wszelkie wydatki związane ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. Mogą to więc być również wydatki na zapewnienie infrastruktury służącej celom szkolenia i współzawodnictwa sportowego takich osób.

Okoliczność, że dzieci i młodzież mogą nie być członkami klubu sportowego (Wnioskodawcy) pozostaje w jego ocenie bez wpływu na możliwość korzystania ze zwolnienia. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy umożliwienie korzystania z ośrodka treningowego innym grupom, niż osoby wskazane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wpłynie na zakres, w jakim dochody Wnioskodawcy wydatkowane na budowę ośrodka treningowego, podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, o ile podstawowym przeznaczeniem ośrodka pozostanie realizacja celów określonych w powoływanym przepisie. Wnioskodawca zauważa, że takie stanowisko zgodne jest z zaprezentowanym przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 22 grudnia 2015 r., znak: ITPB3/4510-539/15/PS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2016 r. poz. 176, 1170 i 1171), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Oznacza to, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie przedmiotowe dotyczy dochodów klubów sportowych, realizujących cele i zadania w zakresie kultury fizycznej, o ile zostaną one przeznaczone i faktycznie wydatkowane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w określonych kategoriach wiekowych.

Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo - podmiotowy. Przysługuje bowiem wyłącznie określonym podmiotom (osobom prawnym, które są klubami sportowymi). Jednocześnie nie obejmuje ono wszystkich ich dochodów, a wyłącznie te, które są przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmuje tylko niektóre dochody klubów sportowych. Są to tylko i wyłącznie te dochody, które są przez kluby sportowe przeznaczane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.

Warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

A zatem w przypadku nie przeznaczenia i wydatkowania dochodu osiągniętego przez klub sportowy na cel przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy w roku podatkowym bądź w roku następującym po nim, będzie skutkowało ustawowym obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest sportową spółką akcyjną, która wygrała przetarg na 30-letni najem nieruchomości, na której zamierza wybudować ośrodek treningowy (planowane jest, że w skład ośrodka będą wchodzić trzy boiska do gry w piłkę nożną oraz zaplecze socjalne, w tym szatnie, sala konferencyjna, sala do rozgrzewki, pokoje trenerów i pomieszczenia dla obsługi kompleksu, itp.). Ośrodek ma być wykorzystywany w przeważającej mierze w celach związanych ze szkoleniem piłkarskim dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, jak również organizacją rozgrywek piłkarskich na boiskach.

Działalność klubów sportowych reguluje ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r., poz. 1463). Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. (art. 2. ust. 1 i 2 ustawy o sporcie).

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy - w części przeznaczonej na budowę ośrodka treningowego na najmowanej nieruchomości, który z kolei ma być wykorzystywany w przeważającej mierze w celach związanych ze szkoleniem piłkarskim dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia, jak również organizacją rozgrywek piłkarskich na boiskach - należy uznać za dochód wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przekazanie środków finansowych na budowę ośrodka treningowego, służącego szkoleniu i współzawodnictwu dzieci i młodzieży w preferowanych przez ustawodawcę kategoriach wiekowych uznać należy bowiem za wydatkowanie ich zgodnie z dyspozycją omawianego przepisy art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy, jako wydatkowanie ich na infrastrukturę umożliwiająca realizację celów wskazanych w tym przepisie.

Dodać należy również, ze okoliczność korzystania z boiska przez członków szkółki piłkarskiej, którzy nie muszą być jednocześnie członkami Wnioskującego klubu sportowego, czy też innych grup, niż członkowie szkółki sportowej, nie będzie miało wpływu na warunki zastosowania zwolnienia przedmiotowego, skoro w umowie o wspólne przedsięwzięcie zostanie zastrzeżone, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę mogą być przeznaczone wyłącznie na cele określone w tym przepisie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania zawartego we wniosku, w myśl którego kwota osiągniętych przez niego dochodów, przeznaczona i wydatkowana w roku podatkowym ich osiągnięcia lub w roku po nim następującym, na budowę ośrodka treningowego na najmowanej nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do przywołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, że organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej