w zakresie: skutków podatkowych likwidacji spółki komandytowej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej - Interpretacja - 2461-IBPB-1-2.4510.27.2017.2.MM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.04.2017, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.27.2017.2.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie: skutków podatkowych likwidacji spółki komandytowej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1948 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółki komandytowej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółki komandytowej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 27 marca 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-2.4510.27.2017.1.MM wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 29 marca 2017 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej: Wnioskodawca, Spółka). Wnioskodawca jest komandytariuszem spółki A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: A. sp. z o.o. sp.k.). Przedmiotem działalności A. sp. z o.o. sp.k. jest produkcja betonu, sprzedaż cementu oraz popiołów lotnych, a także świadczenie usług transportowych samochodowych i kolejowych. Ponadto A. sp. z o.o. sp.k. jest udziałowcem spółki B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: B. sp. z o.o.).

B. sp. z o.o. osiąga obecnie dochody z udzielonych pożyczek. Poza działalnością w zakresie pożyczek B. sp. z o.o. obecnie nie prowadzi żadnej innej istotnej działalności gospodarczej. Dlatego planowane jest przekształcenie B. sp. z o.o. w spółkę osobową - spółkę komandytową (dalej: C. sp.k.), a następnie jej rozwiązanie bez przeprowadzenia formalnej likwidacji, tj. zakończenie działalności C. sp.k. w inny sposób uzgodniony przez wspólników, o którym mowa w art. 67 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1578 ze zm.; dalej: KSH), to jest przez przejęcie majątku i zobowiązań C. sp.k. przez A. sp. z o.o. sp.k. (dalej: likwidacja).

W skład majątku likwidacyjnego mogą wchodzić w szczególności:

  • środki pieniężne,
  • wierzytelności pożyczkowe.

B. sp. z o.o. powstała w wyniku przekształcenia ze spółki D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej: D. sp. z o.o. S.K.A.). A. sp. z o.o. sp.k. stała się wspólnikiem D. sp. z o.o. S.K.A. w momencie, gdy D. sp. z o.o. S.K.A. nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
B. sp. z o.o. posiada zyski niepodzielone oraz zyski przekazane na inne kapitały niż kapitał zakładowy (przekazane na kapitał zapasowy) w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.; dalej: updop). W rezultacie przekształcenie B. sp. z o.o. w C. sp.k. będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 updop.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy likwidacja C. sp.k. będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Wnioskodawcy, jeżeli opodatkowaniu będzie podlegało przekształcenie B. sp. z o.o. w C. sp.k.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, likwidacja C. sp.k. nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Wnioskodawcy, jeżeli opodatkowaniu będzie podlegało przekształcenie B. sp. z o.o. w C. sp.k.

Zasadą jest, iż likwidacja spółki osobowej nie powoduje powstania przychodu. W przypadku planowanej likwidacji C. sp.k., z uwagi, iż spółka ta będzie następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej należy jednak rozważyć również przepisy ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz.U z 2013 r. poz. 1387; dalej: Ustawa zmieniająca).

Art. 6 ust. 1 pkt 5 Ustawy zmieniającej wprowadza opodatkowanie dochodu z tytułu likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej. Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 2 Ustawy zmieniającej art. 6 ust. 1 tej ustawy znajduje odpowiednie zastosowanie do wystąpienia ze spółki niemającej osobowości prawnej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej albo likwidacji takiej spółki. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 6 ust. 2 Ustawy zmieniającej nie znajdzie zastosowania w przypadku opisanym w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Wskazuje na to cel wprowadzenia wskazanych powyżej przepisów. Spółki komandytowo-akcyjne do momentu wejście w życie zmian wprowadzonych Ustawą zmieniającą nie były podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Celem art. 6 ust. 1 Ustawy zmieniającej było opodatkowanie zysków niepodzielonych spółek komandytowo-akcyjnych wypracowanych przed uzyskaniem przez te podmioty statusu podatnika CIT. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Wnioskodawca opodatkuje zyski niepodzielone oraz zyski przekazane na inne kapitały niż kapitał zakładowy już na etapie przekształcania w spółkę osobową, to nie może on być zobowiązany do ponownego rozpoznania obowiązku podatkowego na etapie likwidacji spółki osobowej. Zatem jeżeli opodatkowane zostaną zyski niepodzielone w momencie przekształcenia B. sp. z o.o. w spółkę C. sp.k., to likwidacja C. sp.k. nie będzie podlegała ponownemu opodatkowaniu. W konsekwencji, w odniesieniu do likwidacji C. sp.k. zastosowanie znajdą art. 12 ust. 4 pkt 3a i 3b updop. Zgodnie z tymi przepisami, do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych, a także wartości innych niż środki pieniężne składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu jej likwidacji. Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że z uwagi na fakt, iż na etapie przekształcenia B. sp. z o.o. w C. sp.k., opodatkowany zostanie dochód wypracowany przez D. sp. z o.o. S.K.A. oraz następnie B. sp. z o.o., potencjalna przyszła likwidacja pozostanie neutralna na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca pragnie jednocześnie zaznaczyć, że przyjęcie metodologii odmiennej, tj. opodatkowania likwidacji spółki osobowej skutkowałoby dwukrotnym opodatkowaniem tych samych wartości ekonomicznych.

Takie samo stanowisko zajął:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, który w wydanej na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych interpretacji indywidualnej z 7 maja 2014 r. Znak: ILPB1/415-144/14-2/AP stwierdził, że: (...) w odniesieniu do skutków podatkowych likwidacji spółki jawnej powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej nie należy stosować art. 6 ust. 2 ustawy zmieniającej. Wprawdzie z treści tego przepisu wynika, że art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej stosuje się do likwidacji spółki niemającej osobowości prawnej będącej następcą prawnym spółki komandytowo-akcyjnej, jednakże art. 6 ust. 1 tej ustawy, odnoszący się do przychodu u wspólnika spółki komandytowo-akcyjnej, który akcje lub udział w spółce nabył lub objął przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, należy stosować z uwzględnieniem ratio legis każdej z norm, której on dotyczy. Skoro zatem likwidowana spółka jawna powstanie z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej, to na moment przekształcenia może być rozpoznany przychód z tytułu niepodzielonych zysków. Natomiast późniejsza likwidacja spółki jawnej będzie dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2015 r. Znak: IBPB-1-2/4510-74/15/BKD uznając za prawidłowe stanowisko, iż: Jeżeli Wnioskodawca opodatkuje Dochód z udziału w SKA już na etapie jej przekształcenia w Spółkę osobową, to nie może on być zobowiązany do ponownego rozpoznania obowiązku podatkowego na etapie likwidacji Spółki osobowej. Przepis ten znalazłby zastosowanie tylko w sytuacji jeżeli dochód z udziału w SKA nie zostałby opodatkowany na etapie przekształcenia;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 9 września 2016 r. Znak: ILPB1-3/4510-1-6/16-2/KP potwierdzającej, że: Ewentualne zyski bilansowe SKA przypadające na akcjonariusza, w tym także zyski z okresu przed uzyskaniem przez SKA statusu podatnika CIT, będą podlegały opodatkowaniu CIT w rękach wspólników SKA na etapie przekształcenia SKA w spółkę komandytową na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.p. Ponadto przychody pochodzące z działalności gospodarczej prowadzonej przez przekształconą spółkę komandytową będą na bieżąco podlegały opodatkowaniu podatkiem CIT po stronie wspólników spółki komandytowej, w tym akcjonariusza SKA. Stąd opodatkowanie majątku likwidowanej spółki komandytowej prowadziłoby w istocie do podwójnego opodatkowania tych samych przychodów w rękach wspólników spółki komandytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  • z zastosowaniem art. 119a;
  • w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej