Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wykonanie przyłączy do wodociągu gminnego, opisane w piśmie z dnia 27 maja 2005 r. nie jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 27 maja 2005 r. (data wpływu do tutejszego organu 01.06.2005 r.), które na wezwanie
organu podatkowego zostało uzupełnione pismem z dnia 15 lipca 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
Spółka - producent betonowych wyrobów budowlanych - jest właścicielem gruntu, na którym znajdują się złoża gliny, będącej podstawowym surowcem używanym do produkcji wyrobów.Spółka prowadzi prace inwestycyjne związane z budową kopalni gliny. Po zakończeniu budowy, grunty, budynki i budowle kopalni będą stanowiły środki trwałe podlegające odpisom amortyzacyjnym. Jak wynika z przeprowadzonych ekspertyz, eksploatacja złoża gliny wpłynie na stan wód podziemnych, z którego korzystają studnie gospodarstw położonych w pobliżu kopalni i wobec tego Spółka pokryła część kosztów wykonania przyłączy tych gospodarstw do wodociągu gminnego.Spółka zwróciła się z pytaniem, czy wydatek w kwocie brutto
26.700 zł poniesiony na wykonanie przyłączy do wodociągu gminnego 42 gospodarstw domowych oraz Kaplicy Rzymsko - Katolickiej stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu.
Przedstawiając własne stanowisko Spółka wskazuje, że ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo górnicze i geologiczne (Dz. U. Nr 27, poz. 96 ze zm.) nakłada na przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie uregulowanym tą ustawą obowiązek zapobiegania szkodom wyrządzonym ruchem zakładu górniczego.Spółka twierdzi więc, że wydatek na wykonanie przyłączy został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów a obowiązek jego poniesienia wynika z mocy prawa. Zdaniem Spółki, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w chwili rozpoczęcia eksploatacji kopalni będzie Ona mogła odnieść przedmiotowy wydatek do kosztów uzyskania przychodów.
Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu treści pisma Spółki przedstawia następujące
stanowisko:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Stosownie natomiast do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka realizuje inwestycję - budowę kopalni. Działania Spółki mające na celu zabezpieczenie gospodarstw domowych przed przyszłymi wpływami eksploatacji górniczej, stosownie do postanowień art. 99 powołanej wcześniej ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze, poprzez częściowe sfinansowanie przyłączy wodociągowych mają więc związek z realizowaną inwestycją.Według art. 3
ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) w związku z art. 4a pkt 1 powołanej wcześniej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, inwestycje - oznaczające środki trwałe w budowie, są to zaliczane do aktywów środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. Przepis art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości stanowi natomiast, że cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania.Wymienione wyżej ustawy nie zawierają szczegółowej klasyfikacji kosztów inwestycji budowlanej, a użyte w ustawie o rachunkowości określenie "ogół kosztów" wskazuje, że do kosztów tych należy zaliczyć wszystkie wydatki (mające zarówno bezpośredni jak i pośredni charakter) poniesione w
trakcie budowy środków trwałych. W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym, zdaniem organu podatkowego wydatek na wykonanie przyłączy do wodociągu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy, nie może być bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów i jako dotyczący środków trwałych w budowie powinien on zwiększać koszty ich wytworzenia. Wydatek ten będzie mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów pośrednio, poprzez odpisy amortyzacyjne.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, jest ona natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do postanowień art. 14a §4, art. 236 §2 i art. 223 §1, w związku z art. 239
Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.