POSTANOWIENIE - Interpretacja - PSUS/PBO I/423/64/P/05/MD

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2005, sygn. PSUS/PBO I/423/64/P/05/MD, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2005 r., który wpłynął w dniu 18.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu obliczania przekroczenia limitu wydatków na reprezentację i reklamę zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 18.02.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem Spółki z dnia 25.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 01.03.2005 r.).
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ponosi wydatki na reprezentację i reklamę, które zazwyczaj (nie w każdym miesiącu) przekraczają limit 0,25 % przychodów. Wśród kosztów zakwalifikowanych do kosztów reprezentacji i reklamy są: przekazane towary, materiały oraz zakupione usługi obce. W przypadku przekazanych towarów i materiałów Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego i jednocześnie wystawia fakturę wewnętrzną obliczając podatek należny. Natomiast w przypadku usług obcych Spółka dokonuje odliczenia podatku naliczonego nie dokonując naliczenia podatku należnego. W sytuacji, gdy następowało przekroczenie limitu 0,25 % przychodów (ustalenia limitu Spółka dokonywała w skali miesiąca) Spółka zaprzestawała odliczania od faktur zakupowych podatku naliczonego. Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy "kwotę przekroczenia rocznego limitu wydatków na reprezentację i reklamę (w wysokości 0,25 % przychodu), która nie stanowi kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), należy podzielić na 12 i korygować deklaracje podatkowe za miesiące, w których nastąpiło przekroczenie o 1/12 limitu?".

W tej sytuacji zdaniem Spółki kwotę przekroczenia rocznego limitu wydatków na reprezentację i reklamę (w wysokości 0,25 % przychodu), która nie stanowi kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy podzielić na 12 i korygować deklaracje podatkowe za miesiące, w których nastąpiło przekroczenie o 1/12 limitu. Ocena prawna stanowiska pytającego.

Ustosunkowując się do pytania podatnika należy stwierdzić, że stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu dotyczy sytuacji, gdy wydatki Spółki ponoszone na reklamę i reprezentację przekraczają limit określony w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w wysokości 0,25 % przychodu, zaś reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 16 ust. 1 pkt. 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki na reprezentację i reklamę do wysokości 0,25 % przychodu stanowią koszt uzyskania przychodu. Natomiast wydatki na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób stanowią koszt uzyskania przychodu bez ograniczenia wspomnianym limitem.

Ponieważ podatek dochodowy od osób prawnych jest podatkiem rozliczanym rocznie, więc ustalenia limitu wydatków na reprezentację i niepubliczną reklamę, w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dokonuje się w skali roku. Natomiast, zgodnie z art. 25 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczki na podatek ustalane i deklarowane są miesięcznie. W związku z tym ustalenia limitu dokonuje się według przychodu obliczanego narastająco od początku roku na każdy miesiąc.
Odpowiednio do tego przychodu w każdym miesiącu wylicza się limit zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu wydatków na reprezentację i niepubliczną reklamę w wysokości 0,25 % przychodu deklarowanego w deklaracjach miesięcznych. Wobec powyższego, oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest nieprawidłowe. Informuję, że w zakresie zapytania dotyczącego podatku od towarów i usług postanowieniem Naczelnika tut. Urzędu znak PSUS/PPOI-443/30/05/MS z dnia 25.03.2005 r. pozostawiono wniosek Spółki z dnia 12.01.2005 r. bez rozpatrzenia.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu