POSTANOWIENIE - Interpretacja - PSUS/PBOI/423/140/P/05/BD

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.08.2005, sygn. PSUS/PBOI/423/140/P/05/BD, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 11.05.2005 r., który wpłynął w dniu 16.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej uzyskania informacji w sprawie rozliczenia na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych ubytków występujących przy handlu oleju napędowymi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.05.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
a) stan faktyczny
Z treści wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego wynika, że podatnik kupuje od polskiego dostawcy olej napędowy z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży. Zakupiony przez Spółkę towar posiada już uregulowane zobowiązanie w podatku akcyzowym, w związku z czym Spółka nie jest płatnikiem akcyzy (zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym).
Zakup przez Spółkę oleju napędowego dobywa się w nafto-bazach, gdzie następuje wydanie towaru z magazynu na środek transportu - cysterny samochodowe. Podczas załadunku następuje pomiar ilości towaru. Odczyt z liczników zamieszczany jest na dowodzie Wz. Po załadunku, cysterny są plombowane i następuje transport towaru do naszego odbiorcy. Transport wykonywany jest przez przewoźnika drogowego na zlecenie naszej Spółki.
U odbiorcy następuje przelanie oleju napędowego do zbiorników. Po przeładunku towaru następuje jego pomiar z wykorzystaniem zalegalizowanych przyrządów pomiarowych i dokonywane są odpowiednie przeliczenia wg znormalizowanych tabel. Uzyskaną przez odbiorcę ilość towaru umieszczamy na fakturze VAT sprzedaży.
Dokument wydania towaru z magazynu dostawcy oraz dokument przyjęcia towaru przez odbiorcę sporządzane są w tych samych jednostkach miary (tj. litrach wyrobu w temperaturze 15#186; C, zgodnie z art. 64 ustawy o podatku akcyzowym) i wykazują ubytki w dostarczonym towarze. Na tą okoliczność sporządzany jest komisyjny protokół braków.
Spółka na podstawie otrzymanego protokołu dokonuje wyliczenia maksymalnej dopuszczalnej wartości ubytków oleju opałowego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25.03.2004 r. (Dz. U. Nr 63 poz. 585).
b) pytanie wnioskodawcy
Spółka zwróciła się prośbą o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego poniżej sposobu rozliczeń.
c) stanowisko w sprawie
Spółka stoi na stanowisku, że dopuszczalna dla niej norma ubytku stanowić będzie 0,30% ilości towaru wykazanego na dowodzie Wz dostawcy, na którą składa się:
0,10% - maksymalna norma dopuszczalnych ubytków powstających podczas przewozu paliw ciekłych - pkt II.1.1 ww. rozporządzenia - według Spółki w jej sytuacji dotyczyć to będzie transportu oleju opałowego z nafto-bazy do odbiorcy;oraz0,20% - maksymalna norma dopuszczalnych ubytków w przypadku przelewu paliw ciekłych do innych naczyń podczas przewozu - pkt II.2 ww. rozporządzenia - zdaniem Spółki w jej sytuacji dotyczyć to będzie przeładunku oleju opałowego z cysterny samochodowej do zbiornika będącego w dyspozycji odbiorcy.
Z uwagi na fakt, że Spółka jest jedynie pośrednikiem w sprzedaży i nie prowadzi magazynu paliw ciekłych - uważa ona, że w jej przypadku nie ma prawa do uznania za dopuszczalne normy ubytków powstających przy przyjęciu i wydawaniu paliw ciekłych z magazynu, o których mowa w punkcie I.3 i 4 ww. rozporządzenia.
Wartość braku w towarze do wysokości dopuszczalnej normy ubytku (wyliczonej w powyżej opisany sposób) Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast straty powstałe w wyniku nadmiernych ubytków - zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 47 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Spółka nie uznaje za koszty uzyskania przychodów.
Ocena prawna stanowiska pytającego.
Oceniając stan faktyczny opisany przez Spółkę należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity w Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. ust. 1 (...) W myśl art. 16 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku nadmiernych ubytków lub zawinionych niedoborów wyrobów akcyzowych oraz podatku akcyzowego od tych ubytków lub niedoborów.
Tryb, zasady postępowania oraz właściwość organów w przedmiocie określenia dopuszczalnych norm ubytków paliw powstałych m.in. w procesie przewozu regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.). Przepis art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż właściwy naczelnik urzędu celnego ustala dla poszczególnych podatników akcyzy, z urzędu lub na wniosek podatnika normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstających w czasie wykonywania czynności powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przewozu, zużycia lub przewozu, w wysokości nie wyższej niż określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 6. Rozporządzeniem tym jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz. U. Nr 63, poz. 585).
Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny, należy stwierdzić, iż stanowisko zaprezentowane przez podatnika iż wartość braku w towarze do wysokości dopuszczalnej normy ubytku stanowi koszty uzyskania przychodów, natomiast straty powstałe w wyniku nadmiernych ubytków - zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów - jest prawidłowe, przy czym dopuszczalne normy ubytków paliw ciekłych powstałych m.in. w czasie przewozu, ustala właściwy naczelnik urzędu celnego jako organ podatkowy w zakresie akcyzy.
Tym samym więc, organem właściwym do udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej odnośnie zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawach norm ubytków wyrobów akcyzowych, jest naczelnik urzędu celnego.
Organ podatkowy informuje, że interpretacja w sprawie prawidłowości rozliczenia ubytków występujących przy handlu olejami napędowymi na potrzeby podatku od towarów i usług udzielona zostanie w odrębnym postanowieniu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu