POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP1/423-36/05/61987

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.08.2005, sygn. DP1/423-36/05/61987, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 27.07.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny. Spółka jest właścicielem gruntów, które nabywała w celu zapewnienia sobie możliwości rozbudowy sieci stacji paliw w Polsce wg zapotrzebowania na paliwa na danym rynku lokalnym. Na gruntach dokonywane są inwestycje polegające na budowie stacji paliw, przy czym na części z nich rozpoczął się już proces budowlany, zaś inne znajdują się na etapie uzyskiwania stosownych pozwoleń i gromadzenia wszelkiej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy. Od przedmiotowych gruntów, od chwili ich nabycia, Spółka odprowadza podatek od nieruchomości wg stawki właściwej dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zapytanie Podatnika dotyczy kwestii, czy uzasadnione jest twierdzenie, iż wszelkie wydatki poniesione z tytułu podatku od nieruchomości od przedmiotowych gruntów od chwili ich nabycia Spółka powinna zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Podatnika w przedmiotowym stanie faktycznym wszelkie wydatki na podatek od nieruchomości od przedmiotowych gruntów od chwili ich nabycia Spółka powinna zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W obszernym uzasadnieniu własnego stanowiska Spółka wskazuje, że wydatki z tytułu podatku od nieruchomości wykazują związek z przychodami Spółki, ponieważ grunty przeznaczone są pod inwestycję mającą generować przychody dla Spółki. Ponadto koszty poniesione z tytułu podatku od nieruchomości należy kwalifikować jako koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów, co również przemawia za istnieniem związku wydatku z przychodem Spółki. Zdaniem Spółki koszty z tytułu podatku do nieruchomości nie podlegają również kapitalizacji do wartości początkowej wznoszonej na tym gruncie inwestycji, ponieważ tego rodzaju wydatek nie stanowi kosztu wytworzenia środka trwałego w rozumieniu art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik tut. Urzędu odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza, co następuje.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zdaniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego wydatki dotyczące podatku od nieruchomości dotyczącego gruntów wykorzystywanych przez podatnika na potrzeby działalności gospodarczej winny być traktowane jako koszty pośrednio związane z przychodami podatnika, wydatki te określane są również niekiedy jako wydatki związane z zabezpieczeniem i utrzymaniem źródła przychodów. Oceny wymaga natomiast kwestia, czy opisane we wniosku wydatki (ponoszone w trakcie realizacji inwestycji) winny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 16g ww. ustawy. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
1) wydatków na:
a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...).
Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego na nabytych przez Spółkę gruntach dokonywane są inwestycje polegające na budowie stacji paliw. Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za wartość początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia, którym, na podstawie art. 16g ust. 4 ww. ustawy jest wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.
W ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego pojęcie wydatków zaliczanych do kosztu wytworzenia, o którym mowa w cyt. wyżej przepisie art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych winno być rozumiane szeroko, oprócz wymienionych przez Podatnika we wniosku kosztów usług obcych jak wykonanie projektów budowlanych, czy pomiarów geologicznych zaliczane tu winny być np. koszty wyburzeń obiektów pozostających w związku z wytworzeniem nowych środków trwałych w ramach prowadzonych inwestycji. Nie oznacza to jednak, że jedynie wydatki zaliczane do kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych nie będą uważane za koszt wytworzenia środków trwałych. Zgodnie bowiem z przytoczonym wyżej art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszt wytworzenia uważa się "wydatki dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych". W związku z powyższym podziela się pogląd Podatnika zawarty w uzasadnieniu wniosku, że do kosztów wytworzenia zaliczane są wydatki, które są poniesione w związku z procesem powstawania tego środka trwałego lub wpływają na ten proces. Należy zauważyć, że przedmiotowy podatek od nieruchomości pobierany jest w związku z posiadaniem gruntu, tj. innego środka trwałego niż wytwarzany w ramach prowadzonych inwestycji, którego wartość początkowa, określona zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie pozostaje w związku z późniejszą budową stacji paliw na tym gruncie.
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że skoro wydatek z tytułu podatku od nieruchomości od gruntów, na których Spółka dokonuje inwestycji nie stanowi kosztu wytworzenia nowych środków trwałych i jest on zarazem kwalifikowany jako koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zasadne jest zaliczenie ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów Spółki w dacie ich poniesienia.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dacie wydania postanowienia w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).

Małopolski Urząd Skarbowy