Temat interpretacji
w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych przypadających na dziecko pracownika
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2016 r. (data wpływu 22 grudnia 2016 r.), uzupełnione pismem z dnia 03 lutego 2017 r. (data wpływu 06 lutego 2017 r.) na wezwanie z dnia 01 lutego 2017 r. nr 1462-IPPB5.4510.1103.2016.1.BC o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych przypadających na dziecko pracownika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych przypadających na dziecko pracownika.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w branży audytorkiej. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Prowadzenie takiej działalności wiąże się z koniecznością zatrudniania pracowników o wysokich kwalifikacjach, co jest możliwe tylko w przypadku prowadzenia atrakcyjnej dla nich polityki zatrudnienia i płac.
W ramach tej polityki Spółka oferuje swoim pracownikom pakiety opieki medycznej. Pakiety mogą również obejmować dzieci oraz/lub małżonków/partnerów życiowych pracowników. W ramach pakietów medycznych pracownikom przysługują takie świadczenia jak nielimitowany dostęp do konsultacji u lekarzy pierwszego kontaktu, lekarzy specjalistów, kompleksowych badań diagnostycznych, czy podstawowych zabiegów ambulatoryjnych. Pakiety medyczne są dodatkowym elementem zapewnianym przez Spółkę jako pracodawcę. Usługi opieki medycznej są świadczone za pośrednictwem wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa medycznego. W tym celu Spółka zawarła z tym przedsiębiorstwem umowę o świadczenie usług medycznych. W umowie zawartej pomiędzy Spółką oraz przedsiębiorstwem medycznym jest określona kwotowa wartość świadczenia medycznego na rzecz pracowników i ewentualnie członków ich rodzin. Objęcie pracowników oraz członków ich rodzin opieką medyczną następuje w pełni dobrowolnie. Pracownik może zdecydować, czy to świadczenie przysługuje mu osobiście, czy też członkom jego rodziny.
Usługi medyczne świadczone w ramach pakietu są rodzajem opieki profilaktycznej. Opieka profilaktyczna jest ukierunkowana na neutralizowanie czynników zagrożenia dla życia i zdrowia. Ma ona na celu ochronę, nadzór oraz czuwanie nad zdrowiem w taki sposób, aby w przyszłości zapobiec groźniejszym, długotrwałym i ciężkim chorobom.
Pracownik ma do wyboru następujące wersje pakietów medycznych:
- Pracownik,
- Pracownik + dziecko,
- Pracownik + dziecko + partner życiowy,
- Pracownik + partner życiowy.
Spółka udostępnia pracownikom pakiety Pracownik, Pracownik + dziecko, ograniczając odpłatność pracownika za te pakiety do poziomu 1,00 PLN. Różnica pomiędzy rzeczywistą wartością pakietu Pracownik, Pracownik + dziecko a 1,00 PLN jest finansowana przez Spółkę. Wartość sfinansowana przez Spółkę jest doliczana do wynagrodzenia pracownika, która stanowi przychód dla pracownika, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm., dalej u.p.d.o.f.).
W przypadku pakietów Pracownik oraz Pracownik + dziecko część wartości pakietu, która przypada na pracownika i jest ponoszona przez Wnioskodawcę jest rozpoznawana przez Spółkę jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Natomiast część wartości pakietu, która przypada na dziecko pracownika i jest ponoszona przez Wnioskodawcę nie jest rozpoznawana uznawana przez Spółkę jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.
W przypadku pakietu Pracownik + dziecko + partner życiowy oraz Pracownik + partner życiowy koszt pakietu, którego wartość przypada na partnera życiowego jest ponoszona przez pracownika. Koszt ten jest potrącany pracownikowi z wynagrodzenia i nie stanowi dla Spółki jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.
Opłata za abonament medyczny ma charakter stały - niezależny od tego czy w danym miesiącu korzystano z konkretnych usług medycznych. Spółka również nie posiada informacji z jakich usług w ramach pakietu medycznego korzysta pracownik lub członek jego rodziny. Beneficjenci świadczenia nie mają obowiązku korzystania z usług medycznych proponowanych w ramach pakietu. Spółka posiada jedynie ogólne informacji ilu pracowników oraz ilu członków rodzin korzysta w danym miesiącu z usług medycznych.
W chwili obecnej Spółka rozważa możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wartości pakietów medycznych, które przypadają na dziecko pracownika.
W piśmie z dnia 06 lutego 2017 r. Wnioskodawca wskazał, iż wydatki na zakup pakietów medycznych przypadających na dziecko pracownika są finansowane ze środków obrotowych Wnioskodawcy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy wartość pakietu medycznego, która przypada na dziecko pracownika oraz jest finansowana przez Spółkę stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.?
Zdaniem Wnioskodawcy, wartość pakietów medycznych, która przypada na dziecko pracownika oraz jest finansowana przez Spółkę również stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.).
Według treści przepisu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Oznacza to, że aby dany wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy jego poniesieniem, a osiąganymi przychodami. Ponadto nie może on być wyłączony z kategorii kosztów uzyskania przychodów na mocy przepisu art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. W przypadku opisanym w stanie faktycznym niniejszego wniosku ten ostatni warunek jest spełniony, w związku z czym Spółka będzie się koncentrować na wykazaniu spełnienia warunków przewidzianych w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.
Powyższa definicja kosztu uzyskania przychodu, o której jest mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. ma charakter ogólny, dlatego też za każdym razem dany wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać ocenie, czy stanowi on koszt w rozumieniu podatkowym. W przypadku, gdy w treści ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyłączono możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu to w każdym przypadku konieczne jest badanie, czy występuje omawiany związek przyczynowo-skutkowy.
Wydatki dotyczące finansowania pakietów medycznych na rzecz pracowników przyczyniają się do osiągania oraz zabezpieczenia źródła przychodów Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy w analogiczny sposób powinny być traktowane również wydatki Spółki ponoszone na rzecz dzieci pracowników, gdyż pełnią one podobną funkcję.
Należy zauważyć, że wykupienie pakietów medycznych wpływa na zwiększenie motywacji pracowników, zwiększa ich lojalność oraz przywiązanie wobec Spółki. Oddziałuje to na poprawę wizerunku Spółki jako przedsiębiorstwa, które dba nie tylko o pracowników, ale również o ich dzieci. Skutkuje to większą efektywnością pracy pracowników oraz zmniejsza ich rotacje w przedsiębiorstwie. Dodatkowe świadczenie dla pracowników w postaci zapewnienia opieki medycznej służy również poprawianiu atmosfery w miejscu pracy.
Opieka profilaktyczna, która jest wykonywana w ramach pakietów medycznych przyczynia się w bezpośredni sposób do zwiększania dochodów rodzin pracowników usuwając konieczność wydawania środków z domowego budżetu na prywatną opiekę medyczną.
Usługi medyczne związane z pakietami medycznymi zapobiegają również pojawianiu się u pracowników oraz u członków ich rodzin długotrwałych chorób.
W ten sposób Spółka wpływa na skrócenie czasu ewentualnej absencji swoich pracowników, związanych z koniecznością sprawowania opieki nad dzieckiem. Również w przypadku choroby dziecka, pracownicy muszą angażować swój czas oraz środki na ich opiekę przez co Spółka jest narażona na nieobecność pracowników w pracy.
Długotrwałe choroby stanowią również przesłankę do występowania przez pracowników wobec pracodawcy o zapomogę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 u.p.d.o.f. Zapomoga może również dotyczyć długotrwałej choroby a nawet śmieci członka rodziny pracownika (tak też doktryna prawa podatkowego, A. Bartosiewicz, Komentarz do art. 21 [W:] PIT. Komentarz, wyd. V, Warszawa 2015, el/Lex).
Mając powyższe na uwadze oraz widząc zachodzący związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy świadczeniem polegającym na finansowaniu pakietów medycznych na rzecz pracowników a zwiększeniem oraz zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki, należy uznać że wydatki Spółki związane z finansowaniem pakietów medycznych stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., niezależnie od tego czy dotyczą one samego pracownika, czy też dzieci pracowników.
Gdyby przyjąć odwrotne założenie, według którego wartość pakietów medycznych stanowi koszt uzyskania przychodu wyłącznie w wysokości przypadającej na część sfinansowaną dla pracowników prowadziłoby to do niewytłumaczalnego traktowania tego samego rodzaju świadczenia w różny sposób na gruncie prawa podatkowego. Jeżeli Spółka przyznałaby wartość pakietu medycznego pracownikowi w formie pieniężnej, którą następnie pracownik mógłby przeznaczyć np. na sfinansowanie pakietu medycznego dla swojego dziecka to nie ulegałoby wątpliwości, że ten dodatkowy element wynagrodzenia pracowniczego stanowiłby dla Spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. w związku z art. 16 ust. 1 pkt 57 u.p.d.o.p.
Powyższe podejście jest zgodne z linią interpretacyjną organów podatkowych, które wielokrotnie prezentowały stanowisko, zgodnie z którym koszty związane z dofinansowaniem pakietów medycznych przez pracodawcę dla członków rodzin pracowników stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.
Stanowisko takie zostało przedstawione m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie w dniu 30 października 2014 r., znak nr IPPB5/423 -818/14-3/AM, w której organ stwierdził, że: (...) świadczenia na rzecz pracowników są - co do zasady - kosztem uzyskania przychodów pracodawcy niezależnie od tego, czy podstawą ich wypłaty jest Kodeks Pracy, wydane na jego podstawie przepisy wykonawcze, układ zbiorowy pracy czy też regulamin pracy, chyba źe przepisy w sposób wyraźny taką możliwość ograniczają lub wyłączają. Takimi kosztami niewątpliwie mogą być wydatki ponoszone przez pracodawcę na zakup pakietów medycznych na rzecz pracowników. W rozpatrywanej sprawie z zakupem pakietów medycznych na rzecz pracowników, związane jest objęcie opieką medyczną współmałżonków i dzieci pracowników. Powyższe świadczenie ma konkretny wymiar finansowy i jest korzyścią majątkową otrzymaną przez pracownika na podstawie łączącego go z pracodawcą stosunku pracy. Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2014 r. należy uznać za prawidłowe. Wartość pakietu medycznego pracownika obejmująca świadczenie w postaci opieki medycznej o charakterze profilaktycznym oraz dla członków rodziny pracownika finansowana przez Spółkę stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Analogiczne stanowisko zostało wyrażone także w innych interpretacjach indywidualnych:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 września 2016 r., znak nr IBPB-1 -1/4510-229/16-1/EN oraz z dnia 10 kwietnia 2015 r., znak nr IBPBI/2/4510-58/15/IZ;
- Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 kwietnia 2016 r., znak nr ILPB3/4510-1 -55/16-4/JG oraz z dnia 21 listopada 2014 r. znak nr ILPB3/423-432/14-2/PR;
- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 lipca 2015 r. znak nr IPPB5/4510 -561/15-2/AK oraz z dnia w dniu 4 lipca 2014 r. znak nr nr IPPB5/423-352/14-4/AM.
W świetle powyższego Wnioskodawcy stoi na stanowisku, iż wartość pakietów medycznych, która przypada na dziecko pracownika oraz jest finansowana przez Spółkę również stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. jak w przypadku wartości pakietu medycznego przypadającego na rzecz pracownika oraz finansowanego przez Spółkę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych przypadających na dziecko pracownika za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie