Decyzja - Interpretacja - BI/4218-0023/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.11.2005, sygn. BI/4218-0023/05, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia syndyka masy upadłościowej Spółki Akcyjnej, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Starogardzie Gdańskim z dnia 23 sierpnia 2005r. Nr DG-423-2-376/05 dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

  • uznając, że zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie utrzymuje się w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 07 lipca 2005r. syndyk masy upadłościowej Spółki zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obowiązku dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa postawione w stan upadłości.

Zdaniem wnioskodawcy przepisy ustawy z dnia 01 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa nie mogą mieć zastosowania do zysku powstałego w wyniku likwidacji masy upadłości, gdyż stwarzałoby to uprzywilejowaną pozycję dla praw majątkowych Skarbu Państwa z pokrzywdzeniem pozostałych wierzycieli.

Postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2005r. Nr DG-423-2-376/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego w nim stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy stwierdził, że jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w upadłości na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 01 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, są zobowiązane do odprowadzenia wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa, o ile zrealizują zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Nie zgadzając się ze stanowiskiem zawartym w powyższym postanowieniu syndyk złożył zażalenie, w którym zarzuca naruszenie art. 14a § 3, art. 122 w związku z art. 187 § 1, art. 217 § 2 i 210 § 4 w związku z art. 219 Ordynacji podatkowej oraz wnosi o uchylenie postanowienia i przekazanie sprawy organowi pierwszej instancji do ponownego rozpoznania.

W uzasadnieniu syndyk stwierdza, iż kwestia sporna w sprawie sprowadza się do ustalenia, czy środki pieniężne uzyskane w wyniku likwidacji masy upadłościowej są zyskiem w rozumieniu ustawy z dnia 01 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Jego zdaniem sklasyfikowanie środków pieniężnych uzyskanych w upadłościowej likwidacji do kategorii zysku jest sprzeczne nie tylko z powszechnie rozumianym pojęciem zysku, ale również z ekonomicznym znaczeniem tego pojęcia. Przysporzenia powstałe w wyniku upadłościowej likwidacji mają inny cel i przeznaczenie, niż dochody uzyskiwane przez normalnie funkcjonujące gospodarcze jednostki organizacyjne. Zastosowanie powołanej ustawy do masy upadłości tworzy niczym nieuzasadnione uprzywilejowanie Skarbu Państwa wobec wierzycieli upadłościowych.

Ponadto podnosi, iż w przedmiotowym postanowieniu nie dokonano interpretacji, bowiem poza przedstawieniem stanu faktycznego sprawy znalazły się jedynie dwa punkty, gdzie w pierwszym przytoczono przepisy wymagające interpretacji, a w drugim przepisy ustawy z dnia 28 lutego 2003r. o prawie upadłościowym i naprawczym niemające zastosowania w sprawie, bowiem cyt.: ?przedmiotowa upadłość toczy się pod rządem dawnego prawa upadłościowego?.

Końcowo powołując wyrok NSA z dnia 28.10.1998r. sygn. akt nr I S.A./Ka 225/97 oraz wyrok z dnia 10.07.1985r. sygn. akt nr S.A./Kr 579/85 stwierdza, że postanowienie jest wadliwe i w związku z tym winno być wyeliminowane z obrotu prawnego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Stosownie do treści art. 1 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792) jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej ?wpłatami z zysku?, na rzecz budżetu państwa.

Obowiązek wnoszenia wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa obciąża te spółki także po ogłoszeniu upadłości. Katalog zwolnień i wyłączeń określony w art. 3, art. 5 i art. 7 tej ustawy jest bowiem zamknięty i nie obejmuje spółek w upadłości.

Tak więc jeżeli Spółka (w upadłości) osiągnie zysk rachunkowy w roku podatkowym to zobowiązana będzie do wniesienia wpłaty z zysku - zgodnie z przepisami ustawy z 01.12.1995r. Mając zaś na uwadze podniesioną kwestię znaczenia pojęcia zysk należy wyjaśnić, iż zawarte w ustawie z dnia 01.12.1995r. pojęcie zysku należy rozumieć w świetle ustawy z 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) (art. 42). Pojęcie to nie funkcjonuje na gruncie prawa podatkowego, które posługuje się kategorią dochodu. Nie można utożsamiać rachunkowego pojęcia zysku z podatkowym pojęciem dochodu, bowiem brak dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym nie oznacza, że nie może wystąpić zysk rachunkowy.

Zgodnie z art. 204 § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 1991r. Nr 118, poz. 512 z późn. zm.) - obowiązującego do 30.09.2003r. i mającego zastosowanie w przedmiotowej sprawie - w pierwszej kolejności zaspokojeniu z masy upadłości podlegają koszty postępowania upadłościowego oraz koszty postępowania układowego poprzedzającego ogłoszenie upadłości, wydatki połączone z zarządem i likwidacją masy upadłości, nie wyłączając podatków i innych danin.

Powołany przepis wyraźnie wylicza w kategorii uprzywilejowanej ? podatki i inne daniny publiczne, które zgodnie z art. 205 tego rozporządzenia, będą zaspokajane przez syndyka z masy upadłości, czyli z kwot uzyskanych z likwidacji majątku. Zatem mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zarzuty syndyka w przedmiotowym zakresie są nietrafne.

Zasadność powyższego stanowiska potwierdzona została w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 04 lipca 2003r. Nr GN-1/AR/530/03 w którym stwierdzono, że ?przepisy prawa upadłościowego oraz wymienione ustawy (tj. m.in. ustawa z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa) nie przewidują zwolnień od ww. wpłat wobec przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa postawionych w stan upadłości. Gdyby ustawodawca chciał wyłączyć obowiązek wpłat z zysku wobec tych podmiotów, to uwzględniłby to w treści art. 12 ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych lub art. 5 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Zatem, jeżeli przedsiębiorstwa i jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w upadłości osiągają zysk, to winni dokonywać wpłat z zysku do budżetu państwa na zasadach określonych w ww. ustawach.

W związku z zarzutem naruszenia przepisów art. 14a § 3, art. 122 w związku z art. 187 § 1, oraz art. 217 § 2 i 210 § 4 w związku z art. 219 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wyjaśnia, co następuje:

Stosownie do treści art. 14a § 1- 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) organ podatkowy pierwszej instancji na pisemny wniosek podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Składając wniosek podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Organ podatkowy w postępowaniu o udzielenie pisemnej interpretacji nie zbiera materiału dowodowego, a jedynie dokonuje oceny prawnej stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i w formie postanowienia stwierdza, czy stanowisko podatnika w sprawie jest prawidłowe czy też nie.

W przedmiotowej sprawie postanowieniem z dnia 23.08.2005r. nr DG-423-2-376/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że w świetle art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 01.12.1995r. stanowisko syndyka przedstawione we wniosku z dnia 07.07.2005r. jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego w nim stanu faktycznego. Pomimo, iż organ podatkowy pierwszej instancji powołał przepisy ustawy z dnia 28.02.2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze, które nie miały zastosowania w sprawie, to w zakresie zasadniczego przedmiotu sprawy, tj. obowiązku dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa postawione w stan upadłości ? odpowiedział prawidłowo.

Dlatego też podniesiony zarzut jak również powołane orzecznictwo Sądu pozostają bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Reasumując powyższe, jeśli jednoosobowa spółka Skarbu Państwa osiąga zysk związany z rozporządzaniem majątkiem wchodzącym w skład masy upadłościowej, syndyk masy upadłościowej zobowiązany jest do dokonywania wpłat z zysku na rzecz Skarbu Państwa stosownie do przepisów ustawy z dnia 01 grudnia 1995r.

Izba Skarbowa w Gdańsku