Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdza, że stanowisko firmy ".........." S.A. przedstawione w piśmie z dnia 02.03.2005 r. (data wpływu 07.03.2005 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika dotyczącej możliwości zbycia przez dotychczasowych akcjonariuszy spółki "............" S.A. pewnej ilości akcji, mniej jednak niż 100%, na rzecz podmiotu będącego małym, średnim lub dużym przedsiębiorcą, krajowym lub zagranicznym a wpływu powyższej operacji na zachowanie lub utratę prawa do zwolnień podatkowych z tytułu posiadania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach wpłynął wniosek firmy "............" S.A. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika: Przedmiotem zapytania jest możliwość zbycia przez dotychczasowych akcjonariuszy spółki, będącej na dzień 01.05.2004 r. według informacji zawartej we wniosku "małym przedsiębiorcą", pewnej ilości akcji, mniej jednak niż 100%, na rzecz podmiotu będącego małym, średnim lub dużym przedsiębiorcą, krajowym lub zagranicznym a wpływu powyższej operacji na zachowanie lub utratę prawa do zwolnień podatkowych z tytułu posiadania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Stanowisko podatnika: Zdaniem wnioskodawcy wszelkie zmiany w zatrudnieniu, obrocie rocznym/rocznej sumie bilansowej lub kapitale po dniu 01.05.2004 r. t.j. po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej nie implikują utraty zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy a tym samym utraty zwolnień podatkowych.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny organ podatkowy wyjaśnia: Dla przedsiębiorcy spełniającego kryteria małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw ( Dz Urz WEL 10
z 13.01.2001 r.) oraz działającego na terenie SSE na podstawie zezwolenia wydanego przed 01.01.2001 r., zakres zwolnień podatkowych i warunki korzystania z nich określają:1. art. 5 ust. 1 oraz ust. 3 - 6 ustawy z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw w brzmieniu ustalonym od 1.05.2004 r. (Dz.U. z 2003 Nr 188, poz. 1840 ze zm.)2. art. 12 ustawy o strefach ekonomicznych w brzmieniu przed 01.01.2001 r. (Dz.U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.) oraz rozporządzenia w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu przed 01.01.2001 r. (Dz.U. z 1996 r. Nr 88, poz. 397) w zakresie w jakim określają prawo do zwolnień (zakres zwolnień, warunki korzystania z nich, termin).
Zgodnie z powyższymi przepisami przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o strefach ekonomicznych w brzmieniu przed 01.01.2001 r. w przypadku :
1. cofnięcia zezwolenia - art. 5 ust. 3 ustawy z dnia
2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw,
. art. 19 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu ustalonym po 01.05.2004r. (rażące uchybienie warunkom zezwolenia, zaprzestanie działalności gospodarczej na terenie strefy, nieusunięcie uchybień stwierdzonych podczas kontroli);
2. sytuacji wymienionych w § 12 Rozporządzenia RM z dnia 18.06.1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w woj. katowickim - korzystanie z innych ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym
3.sytuacji wymienionych w § 13 Rozporządzenia RM z dnia 18.06.1996 r. w takim zakresie w jakim przypadki utraty zwolnień nie są sprzeczne z art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw
4. zaistnienia sytuacji określonych w art. 5 ust 6 ustawy z dnia 2.10.2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw.
Żaden z cytowanych wyżej przepisów
nie wskazuje aby sprzedaż akcji podmiotu korzystającego ze zwolnienia podatkowego strefowego w ilości mniejszej niż 100 % skutkowała utratą tego prawa. Ponadto redakcja przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw istotnie wskazywałaby, że warunkiem korzystania ze zwolnień podatkowych na mocy art. 12 ustawy o sse w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r. jest spełnienie warunku małego lub średniego przedsiębiorcy w dniu 01.05.2004 r. i jedynie sprzedaż 100 % akcji, połączenie się z inną spółką lub przeniesienie własności przedsiębiorstwa powoduje utratę prawa do zwolnień podatkowych z art. 12 ustawy o SSE w brzmieniu z 31.12.2000 r.
Należy jednak mieć na względzie, że celem ustawy z dnia 02.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw oraz ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej było dostosowanie pomocy publicznej w postaci zwolnień
strefowych do prawa Unii Europejskiej. Zgodnie prawem Unii Europejskiej pomoc publiczna dla przedsiębiorców jest co do zasady niedopuszczalna. Jako wyjątek od reguły pomoc jest dopuszczalna wtedy, gdy nie narusza zasad wspólnego rynku. W art. 88 Traktatu ustanawiającego UE wskazuje się jaka pomoc jest dozwolona oraz jaka pomoc może być uznana za dozwoloną. Pomoc udzielana dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie SSE generalnie nie była zgodna z prawem Unii. Polska uzyskała jednak okres przejściowy dla pomocy istniejącej , zdefiniowany w Rozdziale 5 art. 1 Załącznika XII dołączonego do Traktatu Akcesyjnego z 16.04.2003 r. ( Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz 864). Z przepisu tego wynika, że Polska może stosować, nie naruszając art. 87 i 88 Traktatu Ustanawiającego Unię Europejską zwolnienia od podatków dla przedsiębiorców przyznane przed 1.01.2001 r. na podstawie ustawy o SSE nabyte do dnia 31.12.2001 r. włącznie
1. w stosunku do małych przedsiębiorstw do 31.12.2011 r.,
2. w stosunku do średnich przedsiębiorstw do 31.12.2010 r.,
oraz
3. dla dużych przedsiębiorstw na warunkach opisanych w art. 1 ust. ii) pkt aa) Rozdziału 5 załącznika XII
W pkt b) Rozdziału 5 zobowiązuje się Polskę do dostosowania ustawy o sse do wymagań art. 1 a) w Rozdziale 5 aktu o przystąpieniu do UE (pomoc istniejąca w rozumieniu art. 88 ust 1 Traktatu Ustanawiającego UE). Jeżeli pomoc udzielana na podstawie ustawy o sse nie zostanie dostosowana do postanowień Rozdziału 5 art. 1 a), będzie uznana za nową pomoc (art. 88 ust 3 Traktatu) zgodnie z mechanizmami z Załącznika IV do aktu przystapienia (Traktat Akcesyjny). Skutkiem udzielania pomocy niezgodnie z art. 1 a) Rozdziału 5 Załącznika nr XII Aktu Przystąpienia do UE oraz nie spełniającej wymagań Załącznika IV może być zastosowanie procedury z art. 88 ust 2 Traktatu a w stosunku do beneficjenta pomocy - procedury z Rozdziału 4 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(zwrot pomocy z odsetkami). Z powoływanego przepisu wynika również, że Polska może stosować zwolnienia od podatku w okresach przejściowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, jednakże w przypadku łączenia nabycia lub innego podobnego zdarzenia, które dotyczy beneficjenta pomocy, beneficjent traci prawo do zwolnienia.
Zatem koniecznym warunkiem do dalszego korzystania ze zwolnień podatkowych z art. 12 ustawy o sse w brzmieniu z 31.12.2000 r zgodnie z załącznikiem XII jest :
1. dla małych i średnich przedsiębiorstw - posiadanie statusu małego lub średniego przedsiębiorcy w okresie korzystania z pomocy (a więc w dacie gdy powinna być złożona deklaracja na podatek i zapłacony podatek) oraz zaniechanie jakichkolwiek czynności skutkujących zbyciem, połączeniem się z innym przedsiębiorcą bez względu na jego status (czy jest to mały czy duży przedsiębiorca )
2. dla dużych przedsiębiorstw - z ograniczeniami co do wielkości i intensywności pomocy.
W związku z zasadą nadrzędności
prawa UE nad prawem krajowym oraz stosowania umowy międzynarodowej w sytuacji kolizji z ustawą krajową, jeżeli spółka posiadająca dotychczas status małego przedsiębiorcy ów status utraci, nie może korzystać z pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw (pomoc nie limitowana co do wielkości) ale może korzystać z pomocy dla dużych przedsiębiorstw. Zgodnie z definicją "małe przedsiębiorstwo" to przedsiębiorstwo:
- które zatrudnia mniej niż 50 pracowników
- jedno z dwojga:
- jego roczne obroty nie przekraczają 7 milionów EUR, lub
- jego roczna suma bilansowa nie przekracza 5 milionów EUR,
- odpowiada kryterium niezależności, określonym w ust. 3.
Przywołany ust. 3 stanowi, że przedsiębiorstwa niezależne to takie, których 25% lub więcej kapitału bądź praw głosu nie znajduje się w posiadaniu jednego przedsiębiorstwa lub w posiadaniu większej liczby przedsiębiorstw wspólnie, których nie obejmuje definicja MŚP lub definicja małego przedsiębiorstwa.
Próg ten można
przekroczyć w dwóch przypadkach:
- gdy przedsiębiorstwo jest w posiadaniu publicznych korporacji inwestycyjnych, spółek typu "venture capital" lub inwestorów instytucjonalnych przy założeniu, że nikt nie pełni indywidualnej czy też zbiorowej kontroli nad przedsiębiorstwem;
- gdy kapitał jest do tego stopnia rozdrobniony, iż nie można określić, kto jest jego właścicielem oraz jeżeli przedsiębiorstwo oświadcza, iż można w sposób prawnie uzasadniony przyjąć, że kapitał ten nie jest w posiadaniu jednej firmy lub większej liczby firm wspólnie w 25% lub więcej, nie obejmuje go definicja MŚP lub definicja małego przedsiębiorstwa. W przedmiotowej sprawie spółka zadeklarowała chęć zbycia na rzecz jednego z podmiotów krajowych lub zagranicznych ok. 50 % swoich akcji. Ponieważ rozmowy w sprawie sprzedaży akcji nie zostały zakończone, nie jest jeszcze wiadomo czy nabywcą będzie podmiot o statusie MŚP czy małego przedsiębiorcy. Zauważyć należy, że już przy zbyciu 25% lub więcej udziałów
przedsiębiorcy, którego nie obejmuje definicja MŚP lub "małego" przedsiębiorcy podmiot sprzedający przestaje spełniać kryterium niezależności będące jednym z koniecznych elementów definicji MŚP i małego przedsiębiorcy. Z pytania spółki wynika zatem, że dotychczasowy beneficjent pomocy przestanie spełniać kryteria "małego przedsiębiorcy" (nie zostanie zachowany warunek niezależności). W tej sytuacji stanowisko spółki jest błędne.