Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr... - Interpretacja - ŁUS-II-423/128/05/AG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.10.2005, sygn. ŁUS-II-423/128/05/AG, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania przychodów z dyskonta obligacji uzyskiwanych przez osoby prawne, które nie posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem z dnia 24 sierpnia 2005r. (data doręczenia do tut. Urzędu 25.08.2005r.) Spółka wniosła o potwierdzenie jej stanowiska w sprawie wykonywania obowiązków płatnika i pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodu z dyskonta, wynikającego z różnicy pomiędzy ceną emisyjną a ceną wykupu obligacji, uzyskiwanego przez osoby prawne, które nie posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zamierza dokonać emisji imiennych obligacji kuponowych, bez kuponów odsetkowych, nieoprocentowane. Wartość nominalna obligacji ma wynieść 1.000 zł, cena emisyjna 100.000 zł, kwota wykupu jednej obligacji półrocznej - 106.000 zł, rocznej - 112.000 zł, dwuletniej 125.440 zł.W momencie wykupu przez Spółkę (emitenta) obligacji, po upływie terminu ich zapadalności, u nabywcy obligacji powstanie przychód do opodatkowania, wynikający z różnicy pomiędzy ceną wykupu, a ceną emisyjną, który należy opodatkować. Zdaniem wnioskodawcy, skoro ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji dyskonta, odnosi się m.in. do przychodów z odsetek, należy w związku z tym przyjąć definicję dyskonta, którą zawiera, w art. 5a pkt 12 ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) i uznać, że jest to, w odniesieniu do osób fizycznych i prawnych - różnica "między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym". Nawet jeśli przepis podatkowy odnosi się jedynie do odsetek, powinien mieć również zastosowanie do świadczenia będącego różnicą pomiędzy ceną wykupu i ceną emisyjną.W związku z powyższym Spółka powinna wykonać obowiązki płatnicze przy zastosowaniu planowanych warunków emisji i pobierać podatek dochodowy w wysokości 20% z tytułu "odsetek", tj. różnicy pomiędzy kwotą wykupu obligacji, a ceną emisyjną tychże obligacji uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników będących osobami prawnymi wymienionymi w art. 3 ust. 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że w przedmiotowej sprawie znajdują zastosowanie następujące regulacje podatkowe: 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w myśl którego podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, przychodów z odsetek ustala się w wysokości 20%.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymienia dyskonta jako źródła przychodów, odnosi się do przychodów z odsetek. Dyskonto powstaje wówczas, gdy obligacje zostały zaoferowane przez emitenta po cenie emisyjnej niższej od ich wartości nominalnej. W takiej sytuacji, w momencie wykupu obligacji przez emitenta obligatariusz uzyskuje dochód w postaci różnicy pomiędzy wartością nominalną, a kwotą za jaką nabył uprzednio obligacje. Ustawa z dnia 29.06.1995 r. o obligacjach (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300) dochód z dyskonta zrównuje z dochodem z oprocentowania obligacji.Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od przychodów uzyskanych przez osoby prawne, o których mowa w art. 3 ust. 2 w/w ustawy, z tytułu odsetek - ustala się w wysokości 20% tych przychodów. Zasady opodatkowania odsetek uzyskanych w Polsce przez osoby prawne, o których mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mają zastosowanie do opodatkowania odsetek uzyskanych przez te osoby z wszelkich tytułów, a więc również w przedmiotowej sprawie - do dyskonta od obligacji.Stawka podatku wynosi 20% od kwoty wypłaconej osobie zagranicznej z tytułu odsetek, ale płatnik pobierając kwotę należnego podatku powinien, zgodnie z art. 21 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uwzględnić postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, zawartych przez Polskę z krajem siedziby osoby zagranicznej.
W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24.08.2005 r. jest prawidłowe, stąd też postanowił, jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Łódzki Urząd Skarbowy