POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD2/423-14/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2005, sygn. PD2/423-14/05, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, na wniosek Strony z dnia 24.01.2005 r. (data wpływu 25.01.2005 r.) znak: L. dz. 254/05, uzupełniony o podpisy osób upoważnionych do reprezentowania Spółki w dniu 30.03.2005 r.; w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części dot. I zagadnieniapostanawiauznać stanowisko Spółki przedstawione w/w piśmie za prawidłowe.

Uzasadnienie

Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży premiowej i daty z jaką powinna być wystawiona faktura dot. otrzymanej premii.
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w zapytaniu, spółka w ramach prowadzonej działalności otrzymuje premie za sprzedaż towarów kontrahenta. Otrzymanie premii i jej wysokość uzależnione są od wielkości dokonywanych zakupów w określonym okresie. Wysokość ta ustalana jest przez kontrahenta w oparciu o dokonaną sprzedaż za przepracowany kwartał (w tym przypadku IV kwartał 2004 r.). Zdaniem spółki, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, wykonywaną czynność należy traktować jako świadczenie usług, w związku z czym po otrzymaniu od kontrahenta wyliczenia wysokości przyznanej premii Spółka wystawia fakturę z tego tytułu z datą bieżącą. Natomiast jest to przychód 2004 roku.W swojej działalności podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężnenabywcom. Dotyczy to przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. W praktyce występują sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na ogólnych zasadach. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy z dnią 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W związku z powyższym, dla celów podatkowych wypłacone premie będe traktowane jak zapłata za usługę.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiagnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż przychód z tytułu otrzymania premii powstanie w 2004 r., ponieważ usługa została wykonana w ubiegłym roku. Natomiast termin wystawienia faktury reguluje § 16 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97 poz. 971) w związku z art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast, na podstawie art. 14b § 2 cyt. ustawy, interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 cyt. wyżej ustawy. Zażalenie podlega opłacieskarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr każdy załącznik).

Małopolski Urząd Skarbowy