Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Na podstawie art.14 b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz.60 ), art. 17 ust.1 pkt 4, art. 17 ust.1b ustawy z dn.15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( jt. z 2000r. Dz. U. Nr 54, poz.654 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażalenia z dn.13.06.005 r. wniesionego przez pełnomocnika
Fundacji "P" na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dn. 30.05.2005r. Nr 1435/DP1/423-33/05/MP dotyczące wniosku dn. 07.03.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie
orzeka
odmówić zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dn. 30.05.2005r. Nr 1435/DP1/423-33/05/MP .
UZASADNIENIE
Pismem z dn. 7.03.2005r. Fundacja "P", za pośrednictwem ustanowionego pełnomocnika, wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja wyraziła zgodę aby częściowo na powierzchni należącej do niej działki została wykonana inwestycja w postaci kilkupoziomowego parkingu podziemnego. W trakcie inwestycji Fundacja nie będzie
ponosiła żadnych wydatków na roboty budowlane, całość kosztów poniesie użytkownik wieczysty działki sąsiedniej, który jest formalnym inwestorem parkingu budowanego także na użytkowanym przez niego gruncie.
Miejsca parkingowe będą wydzierżawiane osobom trzecim w zamian za czynsz, przy czym część własnych miejsc udostępniać będzie bezpośrednio Fundacja, natomiast połowa będzie udostępniona drugiej stronie porozumienia w zamian za umowne wynagrodzenie. Celem całego przedsięwzięcia jest uzyskiwanie przychodów z wynajmowania miejsc parkingowych, które następnie będą przeznaczone na realizację celów statutowych.
W opisanym stanie faktycznym Podatnik nie dysponował dochodem wcześniej zadeklarowanym jako zwolniony od podatku, zatem w ocenie Pełnomocnika Fundacji nie wydatkował go na zapłatę za de facto nabycie środka trwałego, jakim jest podziemny garaż wielostanowiskowy.W związku z powyższym, po zakończeniu inwestycji część kosztów budowlanych sfinansowanych przez inwestora zostanie
refakturowana na Fundację. Rozliczenie stron ma nastąpić poprzez potrącenie wzajemnych należności tj. wynikające z refaktury koszty robót budowlanych zostaną potrącone z wynagrodzenia za oddanie do używania części miejsc parkingowych.
Zdaniem Fundacji dochód powstały z wynagrodzenia na podstawie umowy cywilnoprawnej o oddaniu rzeczy do używania, potrącony ze zobowiązaniem pieniężnym za wybudowanie garażu powinien mieć status dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Postanowieniem z dn. 30.05.2005r. Nr 1435/DP1/423-33/05/MP Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście nie potwierdził stanowiska Fundacji. W uzasadnieniu stwierdzono, iż zgodnie z zapisem art.17 ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie dochodu na cele statutowe ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w art.17 ust.1 pkt 4 ustawy, w tym
także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz opłacenie podatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podatnik natomiast poniesie koszty związane z wybudowaniem środka trwałego, który nie będzie służył bezpośrednio realizacji celów statutowych wymienionych w art. 17 ust1 pkt 4 ustawy, ale prowadzeniu działalności gospodarczej, mającej Fundacji przynieść dochód, z którego dopiero finansowana będzie działalność statutowa. W ocenie organu podatkowego pierwszej instancji podatnik zobowiązany jest zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 9 ust.1 w związku z art. 7 ust. 3 i art. 15 ust. 2 i ust. 2a - do prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów i kosztów dla działalności statutowej i gospodarczej . W ewidencji przychodów i kosztów dla działalności gospodarczej powinny zostać zaewidencjonowane przychody uzyskiwane z tytułu wynajmowania części garaży oraz z tytułu oddania w
długotrwałe użytkowanie na podstawie umowy cywilnoprawnej, jak również koszty dotyczące działalności gospodarczej oraz odpisy amortyzacyjne od wartości garażu podziemnego, znajdującego się pod działką Fundacji. Kosztów robót budowlanych refakturowanych przez inwestora nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy. Jeżeli w rozliczeniu przychodów i kosztów uzyskania przychodów dotyczących prowadzonej działalności gospodarczej powstanie dochód, wówczas może on zostać przeznaczony na finansowanie działalności statutowej Fundacji.
Pismem z dn. 13.06.2005r. pełnomocnik Fundacji wniósł zażalenie na postanowienie wnosząc o jego zmianę. W ocenie Podatnika interpretacja wydana przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście jest nieprawidłowa. Oparta została bowiem wyłącznie na literalnej wykładni przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych co jest niewystarczające dla ustalenia
prawidłowego stanowiska merytorycznego, biorąc pod uwagę cel wprowadzenia zwolnienia dla organizacji realizujących cele statutowe. Zdaniem Podatnika nie można się w przedmiotowej sprawie ograniczać wyłącznie do wąskiego rozumienia przepisów poprzez interpretację zapisu o bezpośrednim realizowaniu celów statutowych za pomocą środków trwałych w taki sposób, że nie chodzi tutaj o uzyskiwanie z nich dochodów spożytkowanych na cele statutowe.Jak wskazano we wniosku o interpretację, wybudowanie garażu podziemnego jest środkiem służącym ewidentnie do realizacji celów statutowych czyli uzyskiwania dochodów spożytkowanych na te cele. W ocenie Strony, sytuacja, gdy podmioty takie jak Fundacja nie mające wielu możliwości uzyskiwania zewnętrznego finansowania działalności statutowej stwarza niewątpliwie konieczność przeprowadzenia każdego rodzaju inwestycji zapewniającej jej stałe i pewne źródło dochodów. Fakt, że papierowe przychody uzyskiwane w danym okresie i skompensowane ze zobowiązaniem za
wykonanie kosztownej inwestycji nie mogą zdaniem organu podatkowego korzystać ze zwolnienia podatkowego, zachwieje dodatkowo stanem finansów Fundacji.
Według Podatnika, jeżeli jedynym uzasadnieniem do nabycia środka trwałego jest uzyskiwanie długotrwałych i pewnych przychodów, spożytkowanych wyłącznie na cele statutowe, to wydatki poniesione na taką inwestycję powinny korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Dyrektor Izby Skarbowej po rozpatrzeniu zażalenia i zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdza, co następuje.
Zażalenie oraz podniesiona w nim argumentacja nie zasługują na uwzględnienie. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw
społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Warunki konieczne do skorzystania z powyższego zwolnienia przedmiotowego określone zostały w art.17 ust.1b w/w ustawy, z którego wynika, że ma on zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w art. 17 ust.1, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Z powyższego zapisu jednoznacznie wynika, iż ustawodawca zwolnił z opodatkowania jedynie tę część dochodów przeznaczonych przez podatnika na cele statutowe, które wydatkowane zostaną m.in. na nabycie, czy też wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych jednostki.
Zarówno w doktrynie prawa jak i w orzecznictwie sądowym powszechnym jest stanowisko, iż wśród reguł interpretacyjnych tekstów prawnych pierwszeństwo ma wykładnia językowa. Dwie pozostałe wykładnie tj. systemowa i celowościowa służą interpretacji przepisów w sytuacji, gdy wykładnia literalna zawodzi, prowadzi bowiem do wniosków niejednoznacznych i nie dających pogodzić się z racjonalnym działaniem ustawodawcy. Jak już powyżej wykazano zapis art.17 ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości interpretacyjnych określa warunki umożliwiające podatnikowi skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego określonego zapisem art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ odwoławczy za niezasadną uznaje więc argumentację Fundacji podniesioną w zażaleniu, a kwestionującą zasadność zastosowania w przedmiotowej sprawie wykładni
językowej zapisów art. 17 ust.1 pkt 4 i art.17 ust.1 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Biorąc powyższe pod uwagę organ odwoławczy podtrzymuje stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zawarte w skarżonym postanowieniu, zgodnie z którym koszty poniesione w związku z wybudowaniem środka trwałego jakim jest garaż podziemny, który nie będzie służył bezpośrednio realizacji celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, ale prowadzeniu działalności gospodarczej mającej przynieść Fundacji dochód przeznaczony następnie na realizację celów statutowych nie może korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym z uwagi na nie spełnienie warunku wynikającego z zapisu art.17 ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fakt, że Fundacja nie dysponowała wcześniej dochodem zadeklarowanym na realizację celów statutowych nie może wpłynąć na rozstrzygnięcie, bowiem dochód uzyskany z działalności gospodarczej /dzierżawa
wybudowanych garaży/ wydatkowuje w rzeczywistości na wytworzenie tego środka trwałego, który nie służy bezpośrednio realizacji celów statutowych jednostki, lecz może ewentualnie generować dochody deklarowane następnie na realizacje celów statutowych. Za koniecznością przestrzegania warunku bezpośredniej realizacji przez środek trwały celów statutowych przemawia wzgląd na fakt, że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 stawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki takich podmiotów są pośrednio ponoszone dla realizacji celów statutowych. Nie można przyjąć, że taki był zamiar ustawodawcy. Przeczy temu zarówno treść przytoczonych powyżej przepisów jak również sama istota ulg podatkowych stanowiących wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania.
Końcowo, odnosząc się do
podniesionej w zażaleniu kwestii wykorzystania części miejsc garażowych na działalność statutową Fundacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż nie była ona przedmiotem wniosku podatnika z dn. 07.03.2005r. Z uwagi na zasadę dwuinstancyjności postępowania wykracza więc poza zakres niniejszej sprawy i powinna być przedmiotem odrębnego postępowania wszczętego na skutek złożenia przez podatnika stosownego wniosku do właściwego organu podatkowego pierwszej instancji.