DECYZJA - Interpretacja - 1401/PD-4230Z-55/05/ZO

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2005, sygn. 1401/PD-4230Z-55/05/ZO, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA


Na podstawie art. 14b § 5 pk 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 04.07.2005 r. Zakładu "R" na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 17.06.2005 r. Nr US 40-P/4211/HKO/48/2005

orzeka


odmówić zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 17.06.2005 r. Nr US 40-DP/4211/HKO/48/2005 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie zaliczenia do przychodów podlegających opodatkowaniu wartości mienia ruchomego i nieruchomego otrzymanego nieodpłatnie.

Uzasadnienie


Zakład "R" zwrócił się wnioskiem z dnia 14.04.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 04.05.2005 r.) do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a/ Ordynacji podatkowej.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest zakładem budżetowym, który został powołany do życia z dniem 01.02.2005 r. uchwałą Rady m. st. Warszawy z dnia 02.12.2004 r. Nr XLII/994/2004. Zgodnie z treścią uchwały mienie m. st. Warszawy, z którego korzystały komórki organizacyjne Zarządu Dróg Miejskich, tj. Wydziały: Urządzeń Bezpieczeństwa Ruchu, Utrzymania Ulic i Mostów, Materiałowo-Techniczny i Drogowe zostało przekazane nieodpłatnie do korzystania Zakładowi "R".
Zgodnie ze statutem celem działalności Zakładu jest świadczenie usług w zakresie remontów i konserwacji dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz montaż i utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Do zakresu jego działania w szczególności należy:

  1. wykonywanie robót remontowych i konserwacyjnych dróg i drogowych obiektów inżynierskich na drogach,
  2. wykonywanie oznakowania oraz zabezpieczenia dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
  3. wykonywanie montażu i konserwacji wygrodzeń z barier łańcuchowych oraz barier energochłonnych,
  4. utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu,naprawa urządzeń bezpieczeństwa ruchu, tj. znaków pionowych, wygrodzeń z "ram prętowych" i barier energochłonnych,
  5. montaż elementów odblaskowych na jezdni,
  6. mycie urządzeń bezpieczeństwa ruchu w tym barier energochłonnych na obiektach inżynierskich, tuneli, ekranów dżwiękochłonnych,
  7. wykonywanie zmian i korekt w oznakowaniu pionowym i poziomym ulic,
  8. wykonywanie czasowych zmian w organizacji ruchu w związku z wizytami państwowymi, imprezami okolicznościowymi, remontami obiektów,
  9. wykonywanie oznakowań stałych i czasowych na terenie m. st. Warszawy,
  10. wykonywanie innych robót w zakresie statutowej działalności Zakładu,
  11. budowa dróg,
  12. inne usługi, o ile nie spowoduje to ograniczenia w/w działalności.


Podatnik uważa, że przejęty nieodpłatnie majątek (środki trwałe, zapasy magazynowe, mienie ruchome i nieruchome) stanowi przychód na utworzenie funduszu założycielskiego jednostki, tj. zakładu budżetowego, który podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Za takim stanowiskiem przemawia również fakt, że powyższe mienie przekazywane jest pomiędzy jednostkami organizacyjnymi m. st. Warszawy zgodnie z treścią w/w uchwały. Zdaniem Podatnika przejęcie w/w majątku w trybie odpłatnym byłoby nie tylko absurdalne, ale i sprzeczne z treścią w/w uchwały.


Postanowieniem z dnia 17.06.2005 r. Nr US 40-DP/4211/HKO/48/2005 Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola uznał stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku za nieprawidłowe. Wyjaśnił, że w myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 r.) nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego albo funduszu statutowego w banku państwowym albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Ponieważ z treści uchwały Rady m. st. Warszawy powołującej Zakład "R" wynika, że mienie z którego korzystały jednostki organizacyjne (wydziały) Zarządu Dróg Miejskich (jednostki budżetowej m. st. Warszawy) zostało przekazane Zakładowi nieodpłatnie do korzystania (a nie na utworzenie funduszu założycielskiego) - zdaniem organu I instancji stanowisko Podatnika nie znajduje uzasadnienia w przedstawionym stanie faktycznym. Jednocześnie w tym samym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola poinformował Podatnika, że w omawianej sprawie znajduje zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, zgodnie z którym przychodami są w szczególności otrzymane nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub prawa, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Wyjątek od tej zasady stanowią świadczenia związane z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Powyższe oznacza, że wskazane w przepisie wyłączenie obejmuje przychody Zakładu "R" (jako zakładu budżetowego) w zakresie świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie do korzystania od Zakładu Dróg Miejskich (jednostki budżetowej m. st. Warszawy będącej jednostką samorządu terytorialnego).


W zażaleniu z dnia 4.07.2005 r. Zakład "R" uważa, że odpowiedź organu I instancji nie jest odpowiedzią w pełni rozstrzygającą wątpliwości prawne zgłoszone we wniosku o interpretację. Strona we wniosku wskazywała, że chodzi jej zarówno o majątek ruchomy i nieruchomy, tymczasem Naczelnik Urzędu Skarbowego, dokonując interpretacji wskazał na treść art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie określił podmiotowy zakres wyłączenia obejmujący nim m. in. zakłady budżetowe w zakresie świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych w trwały zarząd lub użytkowanie od podmiotów wymienionych w w/w przepisie. W ten sposób - zdaniem Podatnika organ podatkowy pominął zupełnie wątpliwości strony odnośnie "majątku ruchomego" przekazanego mu nieodpłatnie jako zakładowi budżetowemu, co spowodowało, że w skarżonym postanowieniu zabrakło pełnego uzasadnienia prawnego do przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, ponieważ zgodnie z art. 14a §3 Ordynacji podatkowej postanowienie organu powinno zawierać ocenę prawną stanowiska pytającego oraz przytoczenie przepisów prawa, a w zakresie "majątku ruchomego" organ takiej oceny nie dokonał oraz nie przytoczył stosownych przepisów prawa podatkowego - Podatnik wniósł o zmianę albo o uchylenie postanowienia jako wydanego z naruszeniem przepisów ordynacji podatkowej.
Na zakończenie wywodu Podatnik zauważa, że w jego przypadku nieodpłatne przekazanie "majątku ruchomego" wypełnia dyspozycję art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z nieodpłatnym przekazaniem rzeczy i praw zakładowi budżetowemu, tj. Zakładowi "R".


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpoznaniu sprawy stwierdza, że przytoczona w zażaleniu argumentacja nie zasługuje na uwzględnienie.


Przedmiotowy spór dotyczy odpowiedzi na pytanie, czy otrzymane nieodpłatnie od jednostki budżetowej (Zarządu Dróg Miejskich) mienie ruchome i nieruchome przez zakład budżetowy, jakim jest Zakład "R" stanowi przychód, który podlega opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem organu odwoławczego rozstrzygnięcie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola w omawianej kwestii jest prawidłowe.
Przychodem dla celów podatkowych są wszelkie przysposobienia o charakterze trwałym (faktycznie otrzymane lub należne). Przepisy ustawy o podatku dochodowym nie zawierają definicji przychodu - ustawodawca podaje jedynie przykładowo kategorie pożytków, których otrzymanie kreuje u podatnika przychód podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 12 w/w ustawy. Tylko niektóre z tych pożytków zostały wyłączone z przychodów, o czym stanowi art. 12 ust. 4 ustawy.
W art. 12 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zapisano, że przychodami są m. in. otrzymane nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub prawa, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń - z wyjątkiem świadczeń oraz przychodów wynikających z używania środków trwałych otrzymanych przez niektóre podmioty od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Chodzi tutaj o takich beneficjentów, jak: zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków.
Ustawodawca nie sprecyzował bliżej, co należy rozumieć przez "nieodpłatne świadczenia", ograniczając się jedynie do wskazania w ustawie sposobu i kryteriów ustalania ich wartości. Sięgając do orzecznictwa można powiedzieć, że przez "nieodpłatne świadczenie" należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątkowe tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Zatem nieodpłatne świadczenie polega na uzyskaniu przez podatnika przychodu bez ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego.


Mając na względzie treść przepisu i analizowany przypadek, równowartość otrzymanych nieodpłatnie przez Podatnika świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych do korzystania od Zarządu Dróg Miejskich - nie podlega opodatkowaniu. Nie ma przy tym znaczenia, czy Zakład "R" otrzymał do nieodpłatnego korzystania majątek ruchomy, czy też nieruchomy. Środkami trwałymi mogą być zarówno budowle, budynki, lokale, jak i maszyny, urządzenia oraz środki transportu, a także inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok. Opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy podlegają natomiast przychody uzyskane w postaci nieodpłatnego otrzymania zapasów magazynowych i pozostałego majątku nie stanowiącego środków trwałych.
Dyrektor Izby Skarbowej nie można zgodzić się z tezą Podatnika, że w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 4 lub art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy (od 1.01.2005 r.) do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego albo funduszu statutowego w banku państwowym albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Kapitał zakładowy jest to fundusz w spółce z o.o. stanowiący sumę wartości nominalnej udziałów, który w bilansie ujmowany jest po stronie pasywów, a jego wysokość określona jest w umowie spółki. W spółce akcyjnej kapitał zakładowy stanowi określona w statucie kwota będąca sumą wartości nominalnej wszystkich akcji. Fundusz udziałowy występuje w spółdzielniach i powstaje z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie, z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach. Fundusz założycielski występuje w przedsiębiorstwie i odzwierciedla wartość wydzielonej przedsiębiorstwu części mienia ogólnonarodowego. Fundusz założycielski w przedsiębiorstwie zwiększają przekazane z budżetu państwa dotacje na finansowanie rozwoju przedsiębiorstwa, a także inne środki przekazane przedsiębiorstwu przez organ założycielski lub przez Skarb Państwa. Fundusz statutowy w banku państwowym stanowi fundusz założycielski powiększany z corocznych odpisów z zysku netto w wysokości nie niższej niż 10% tego zysku. Fundusz ten może być powiększony z innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zasady tworzenia funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela określa ustawa z 22.05.2003 r. o działalności ubezpieczeniowej, zgodnie z którą fundusz ten jest przeznaczony na utworzenie administracji zakładu ubezpieczeń i zorganizowanie sieci przedstawicielstw. Jak wynika z powyższego żaden z kapitałów lub funduszy wymienionych w art. 12 ust. 4 pkt 4 nie występuje w zakładzie budżetowym.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy (od 1.01.2005 r.) z przychodów wyłączona została wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych - w ramach rządowych programów. Zatem warunkiem wyłączenia w/w wartości z przychodów jest ich udzielenie w ramach rządowych programów, np. takich jak Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, rządowe programy służące aktywizacji zawodowej, Sektorowy Program Operacyjny Transportu na lata 2004-2006 itp.
W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej żaden z w/w przypadków nie dotyczy omawianej sytuacji.

Izba Skarbowa w Warszawie