Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brodnicy działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późniejszymi zmianami) w związku z Waszym zapytaniem z dnia 2004.05.28 (wpływ 2004.05.31) uzupełnionym w dniu 2004.06.07 informuje, co następuje:
Wątpliwości zawarte w w/w pismach dotyczą następujących kwestii:
1) Czy otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego dopłaty do biletów ulgowych z tytułu przejazdu środkami komunikacji PKS należy zaliczyć do przychodów w momencie faktycznego otrzymania tych dopłat na rachunek bankowy,
2) Czy w/w dopłaty są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych,
3) Kiedy należy zaliczyć do przychodów kwoty z tytułu zawartych umów najmu - dzierżawy?
Ad. 1
Przychodami są otrzymane pieniądze, co wynika z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000 roku z późniejszymi zmianami). Zgodnie z art. 12 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 3a w/w ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3 uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca w którym:
1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe,
2) wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia w pozostałych przypadkach.
Ustalenie daty uzyskania przychodu jest zatem związane z wystąpieniem określonych stanów faktycznych, z którymi ustawa łączy moment powstania przychodu.
W przypadku otrzymanych dotacji z Urzędu Marszałkowskiego do biletów ulgowych z tytułu przejazdów środkami komunikacji PKS, za datę powstania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać datę wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Spółki.
Stanowisko Spółki zawarte w zapytaniu w w/w kwestii jest słuszne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.
Ad. 2
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 roku wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957)stanowi, że zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych określone w art. 17 ust. 1 pkt 14 zostaje uchylone. Jednakże zgodnie z art. 5 ust. 1 w/w ustawy zwolnienie, o którym mowa powyżej w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003, stosuje się do dnia 31 grudnia 2004 roku w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 roku.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 pkt 14. art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw stanowi, że przepis art. 16 ust. 1, pkt 58 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 roku, stosuje się odpowiednio.
A zatem stanowisko Spółki, że dotacje otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego stanowią w 2004 roku dochód wolny od podatku, a zatem wydatki finansowane z tych dochodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów jest słuszne w świetle obowiązujących przepisów.
Ad. 3
Zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze uważa się przychody należne określone na dzień, w którym należności wynikające z tych umów stają się wymagalne. Dlatego też w przypadku umów najmu - dzierżawy za datę powstania przychodu dla podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać dzień, w którym przychody te stają się wymagalne, a nie dzień wystawienia faktury. Zapis art. 12 ust. 3c określa szczególny moment powstania przychodów z tytułu umów najmu - dzierżawy.
Wobec powyższego stanowisko Spółki zawarte w zapytaniu jest zgodne z obowiązującymi w tej kwestii przepisami prawa podatkowego.
Odpowiedzi niniejszej udzielono w oparciu o stan faktyczny scharakteryzowany w piśmie oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania.