Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym w dniu 06.04.2005r. wnioskiem datowanym na 05.04.2005r. Zakładu Energetyki Cieplnej ... Jednoosobowa Spółka Gminy ... spółka z o.o. z siedzibą w ... , ul. ... w sprawie interpretacji prawa podatkowego o zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity. Dz.U. Nr 54 poz.654 z 2000r. ze zm.) stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania - jest prawidłowe.
Z treści art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W dniu 06 kwietnia 2005r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Zakładu Energetyki Cieplnej ... Jednoosobowa Spółka Gminy ... spółka z o.o. z siedzibą w ... , ul. ... , w którym zwrócono się m.in. o potwierdzenie zajętego w sprawie stanowiska przedstawiając następujący stan faktyczny.
Zakład Energetyki Cieplnej ... zajmuje się produkcją i przesyłem energii cieplnej i przyłączem nowych odbiorców zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz.U. z 2003r. Nr 153, poz. 1504).
Wątpliwości Spółki sprowadzają się do udzielenia odpowiedzi na następujące pytanie:
-czy dokonanie nieodpłatnego przyłączenia do sieci cieplnej nowego odbiorcy rodzi konsekwencje podatkowe m.in. w podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku, gdy przyłączenie to odbywa się nieodpłatnie na wniosek odbiorcy.
Spółka załącza dodatkowo taryfę dla ciepła, która stanowi załącznik do decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 20 października 2004r. nr OWR-4210-60/2004/76/III-A/JJ.
Jednocześnie wyrażając swoje stanowisko w sprawie Spółka prezentuje pogląd, zgodnie z którym nie pobieranie opłat za przyłączenie do sieci w żadnym przypadku nie rodzi skutków podatkowych w postaci powstania przychodu Spółki. Uzasadniając swoje stanowisko stwierdza, iż w świetle art.12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o przychodzie można bowiem mówić tylko w przypadku otrzymania przez podatnika nieodpłatnego świadczenia. Nie można zaś - zdaniem Spółki - mówić o takim przychodzie podatnika, który nieodpłatnie dokonuje dane świadczenie. Jedyny przypadek, w którym dokonanie przez podatnika nieodpłatnego świadczenia na rzecz innego podmiotu skutkuje powstaniem przychodu u tego podatnika, wskazuje art.13 tej ustawy. Dotyczy on jednak tylko świadczeń polegającym na nieodpłatnym udostępnianiu nieruchomości lub ich części do używania innym podmiotom i w opisanym przypadku przepis ten oczywiście nie będzie miał zastosowania.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku zauważa, że kwestie dotyczące przesyłania i dystrybucji paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła uregulowane zostały przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (tekst jednolity: Dz.U z 2003r. Nr 153, poz. 1504). Stanowią one m.in., iż:
-przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła są obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie, umowy sprzedaży paliw albo energii lub umowy przesyłowej z odbiorcami albo podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, na zasadzie równoprawnego traktowania, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru (art.7 ust.1),
-przedsiębiorstwa te są obowiązane zapewnić realizację i finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączeń podmiotów ubiegających się o przyłączenie, na warunkach określonych w obowiązujących przepisach prawa . Za przyłączenie do sieci pobiera się opłatę określoną na podstawie ustalonych w taryfie stawek opłat za przyłączenie do sieci (art.7 ust.4),
-stawki opłat za przyłączenie do sieci kalkuluje się na podstawie jednej czwartej średniorocznych nakładów inwestycyjnych na budowę odcinków sieci służących do przyłączenia podmiotów ubiegających się o przyłączenie (art.7 ust.5),
-koszty wynikające z nakładów inwestycyjnych, w zakresie w jakim zostały pokryte opłatami za przyłączenie do sieci, nie stanowią podstawy do ustalania w taryfie stawek opłat za przesyłanie i dystrybucję paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła (art.7 ust.6).
Jak wynika z przepisów prawa energetycznego, przepisy te nie określają wielkości opłat, jakie pobierać mogą zakłady energetyczne za przyłączenie do sieci, odwołując się w tym względzie do taryfikatorów ustalonych przez Urząd Regulacji Energetyki. Skoro więc taryfa zatwierdzona przez Dyrektora Południowo Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą we ... i obowiązująca w Spółce nie przewiduje pobierania takich opłat (vide punkt 4.2 załączonej taryfy dla ciepła), to przy ustalaniu zobowiązania klienta, którego przyłączono do sieci, zakład nie może pobierać opłat. W tym więc zakresie przepisy taryfy uznać należy za regulacje szczególne w stosunku do zapisów ustawy.
Warto również podkreślić, że zapis w art.7 ust.4 Prawa energetycznego określający, że za przyłączenie do sieci pobiera się opłatę określoną na podstawie ustalonych w taryfie stawek opłat, nie oznacza bezwzględnej odpłatności tych usług i nie jest bezwzględnym nakazem pobierania takich opłat.
Jednocześnie, w związku z nie pobieraniem przez Spółkę opłaty za przyłączenie do sieci, w żadnym przypadku nie można mówić o tym, że działanie to może rodzić przychód Spółki. W świetle bowiem art.12 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), o przychodzie można bowiem mówić tylko w przypadku otrzymania przez podatnika nieodpłatnego świadczenia.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art.12 rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu nie są zaliczane do przychodów (ust.4). W opisanej przez Spółkę sytuacji nie można jednak mówić o takim przychodzie podatnika, który nieodpłatnie dokonuje dane świadczenie. Jedyny przypadek, w którym dokonanie przez podatnika nieodpłatnego świadczenia na rzecz innego podmiotu skutkuje powstaniem przychodu u tego podatnika, wskazuje art.13 tej ustawy. Dotyczy on jednak tylko świadczeń polegających na nieodpłatnym udostępnieniu nieruchomości lub ich części do używania innym podmiotom i w opisanym przypadku przepis ten oczywiście nie będzie miał zastosowania.
W przypadku jednak, gdyby w świetle obowiązującego Spółkę taryfikatora Spółka otrzymywała opłaty za przyłączenie do sieci i byłyby one jej należne, to do ustalenia daty uzyskania przychodu będącego następstwem nałożenia na klientów takich opłat, znalazłyby zastosowanie przepisy art.12 ust.3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mówiące o przychodzie należnym.
Oznacza to w konsekwencji, że zapisanie w konkretnej umowie z klientem, że przyłączenie będzie dokonywane nieodpłanie (wynosi zero) nie będzie rodziło za sobą w odniesieniu do Spółki żadnych konsekwencji w podatku dochodowym od osób prawnych. Stąd też w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez Spółkę w przedmiocie postanowionego pytania jest prawidłowe.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).