P O S T A N O W I E NI E - Interpretacja - PD.423-47/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. PD.423-47/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Szkoły zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.03.2005r. Szkoła zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego:

Szkoła Wyższa realizuje obecnie, na podstawie umowy nr Z/2.06/II/2.6/17/04/U/11/04 z dnia 17 grudnia 2004 r. projekt Strategia Doliny Ekologicznej Żywności, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Priorytetu 2: Wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach, Działania: 2.6.: Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest stworzenie opracowania Strategii Doliny Ekologicznej Żywności, która będzie koncentrować swoją działalność wokół ekologicznej produkcji rolnej na obszarze województwa lubelskiego. Projekt ma na celu pomoc w zwalczaniu bezrobocia poprzez promowanie możliwości zatrudniania, ducha przedsiębiorczości, równych szans oraz inwestowania w zasoby ludzkie. Projekt ma charakter pilotażowy, a w swojej warstwie koncepcyjnej został wpisany do Regionalnej Strategii Innowacji województwa lubelskiego jako inicjatywa podnosząca konkurencyjność oraz przyczyniająca się do zrównoważonego rozwoju regionalnego. Dokument Strategia Doliny Ekologicznej Żywności będzie rezultatem projektu, w który oprócz SzkołyWyższej, zaangażowani będą wszyscy potencjalni przyszli partnerzy Doliny. Będą oni brać udział w spotkaniach i konsultacjach społecznych organizowanych przez Szkołę, jak również bezpośrednio będą kontaktować się z ekspertami odpowiedzialnymi za poszczególne działy strategii. Dodatkowo w projekcie będą podejmowane działania mające na celu wypromowanie idei Doliny Ekologicznej Żywności oraz pozytywne postrzeganie jej przez partnerów, potencjalnych konsumentów oraz społeczeństwo. Środki finansowe na realizację Projektu Szkoły otrzyma w ramach przyznanej dotacji.SzkołaWyższa l lutego br. przystąpiła również do realizacji projektu "WySPA umiejętności - English, Deutsch IT - szkolenia dla osób dorosłych" (nr: Z/2.06/II/2.1/4/04) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa. Projekt 1 realizowany jest w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.1 - Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie. W ramach projektu będą realizowane bezpłatne szkolenia językowe i komputerowe. W szkoleniach mogą brać udział dorosłe osoby pracujące i zamieszkujące na terenie województwa lubelskiego, które z własnej inicjatywy zgłaszają chęć podwyższenia lub dostosowania kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy.Z treści art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Stanowisko podatnika:

wątpliwości Uczelni dotyczą zastosowania tych przepisów do rozliczania wyżej opisanych Projektów. Zgodnie ze stanowiskiem podatnika zastosowanie w przypadku Projektów realizowanych przez Szkołę znajdzie przepis art. 17 ust. 1 pkt 23, przewidujący zwolnienie podatkowe dochodów uzyskanych przez Uczelnię w ramach każdego z Projektów. Wskazany art. 12 ust. 4 pkt 14 nie dotyczy, w opinii Uczelni wyżej opisanych Projektów. Dotacja otrzymywana przez Uczelnię jest przeznaczona na realizację ściśle określonych działań i nie można uznać tego za otrzymanie rzeczy lub praw czy też świadczeń. Stąd w opinii Uczelni dochód uzyskany przez Szkołę w ramach realizacji Projektów będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa wart. 17 ust. 1 pkt 23.

Pytanie podatnika:

czy stanowisko Uczelni w zakresie zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych dotacji otrzymanej w ramach Projektów jest słuszne i czy w opisanych sytuacjach nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Celem tego przepisu jest zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym konkretnych kwot przekazywanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe od momentu przekazania do momentu ich uzyskania przez podmiot polski - beneficjenta takiej pomocy (podmiot, któremu ma służyć ta pomoc). Zatem zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody podmiotów, którym przyznana została pomoc. Przepis ten precyzuje zarówno źródło pochodzenia środków jak i podmiot, który te środki otrzymuje i u którego są one dochodem wolnym. Wobec powyższego do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:- uzyskanie środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania,- środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.

Z powyższego zwolnienia korzystają - uzyskane w związku z pozyskaniem środków pomocowych - dochody tych podmiotów, którym przyznana została pomoc (beneficjenci) i to zarówno dochody tych beneficjentów, którzy uzyskują środki bezpośrednio od ww. podmiotów, jak też tych, którzy uzyskują te środki za pośrednictwem podmiotów nie będących beneficjentami, właścicielami tych środków, ale które zostały upoważnione do administrowania tymi środkami i przekazywania ich na konto beneficjentów.

Otrzymane środki stanowią dla Szkoły przychód z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle przepisów art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy, dochód uzyskany w wyniku realizacji zawartych kontraktów korzysta ze zwolnienia określonego powyższym przepisem.

Natomiast wydatki i koszty sfinansowane z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w myśl art. 16 pkt 58 cyt. ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Lubelski Urząd Skarbowy