POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDP/423-15/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2005, sygn. PDP/423-15/05, Urząd Skarbowy w Cieszynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U: z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że: stanowisko Spółki z o. o. przedstawione we wniosku z dnia 29.09.2005 r., który wpłynął w dniu 04.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, a mianowicie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na opracowanie wniosków o dotację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14a §1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają, obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sadem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:Spółka zleciła opracowanie wniosku o dotację z funduszy unijnych na sfinansowanie zakupu środków trwałych wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej. Wynagrodzenie określone zostało dwuczłonowo jako część stała niezależnie od efektu płacona po opracowaniu wniosku oraz premia procentowa od osiągniętego sukcesu, którym będzie otrzymanie środków.

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie:

Zdaniem wnioskodawcy, wydatki na opracowanie wniosku o dotacje unijne przeznaczone na dofinansowanie środków trwałych można w sposób pośredni - poprzez ich odniesienie w cenę nabycia i dokonywane odpisy od nabytych środków trwałych - odnieść w koszty uzyskania przychodów w części odpowiadającej proporcji, w jakiej pozostawać będzie kwota zapłacona za opracowanie wniosku i innych wydatków związanych z nabyciem środków trwałych nie pokrytych dotacją do całej wartości początkowej nabytych środków trwałych. Dotacja służyć ma nabyciu środków trwałych, które podlegają amortyzacji zgodnie z art. 16 a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest wartość początkowa, którą jest cena nabycia środka trwałego. Zgodnie z art. 16g pkt 3 cena nabycia obejmuje koszty związane z zakupem środka trwałego, w tym przypadku również opracowanie wniosku o dotację na jego zakup. Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, także w postaci dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem odpisy od tej części wartości środków trwałych (w skład której wliczone zostaną również wydatki na opracowanie wniosku), która nie zostanie sfinansowania dotacją jest kosztem uzyskania przychodów.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:

Zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Regulacja zawarta w art. 15 ust. 6 ww. ustawy normuje ponadto, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16 a i 16 m, z uwzględnieniem art. 16. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16 h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem pkt 8a, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia. Zgodnie z art. 16g ust. 3 w/w ustawy wartość początkową środka trwałego w przypadku jego nabycia ustala się według ceny nabycia. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w "szczególności" o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z przepisu tego wynika, że na wartość początkową środka trwałego ma wpływ nie tylko cena zapłacona zbywcy środka trwałego, ale również koszty, związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Użycie przez ustawodawcę zwrotu "w szczególności" oznacza, iż katalog wydatków poniesionych w związku z zakupem środka trwałego powiększających jego wartość początkową jest otwarty, tak więc mogą mieć miejsce inne, nie wymienione wprost w przepisie koszty, które będą miały wpływ na wartość początkową danego środka, o ile koszty te będą związane z nabyciem lub przyjęciem do używania środka i zostaną naliczone (a więc będą znane co do rodzaju i kwoty) do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Jak wynika z wniosku Spółki koszty opracowania wniosku o dotację poniesione zostały w celu pozyskania środków na sfinansowanie zakupu środków trwałych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z powyższego wynika, że podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środka trwałego która została zwrócona Spółce w jakiejkolwiek formie, w tym przypadku w postaci przyznanej dotacji. W świetle powyższego z chwilą otrzymania dotacji konieczne będzie ustalenie jaka część (jaki procent) wartości początkowej środka trwałego został pokryty dotacją, wyliczony wskaźnik wyznaczy procent wartości odpisów amortyzacyjnych, które nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Wartość wydatków na opracowanie wniosku o dotację z funduszy unijnych przeznaczonych na sfinansowanie zakupu środka trwałego przed oddaniem go do używania powinna podwyższać wartość początkową środka trwałego i powinna stanowić koszty uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne, z zastrzeżeniem postanowień art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Urząd Skarbowy w Cieszynie