Temat interpretacji
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Podatnik w ramach swojej działalności produkuje materiały budowlane. Pragnąc zwiększyć sprzedaż dokonuje wydania materiałów reklamowych oraz informacyjnych. Materiały reklamowe to ulotki reklamujące towary Spółki, natomiast materiały informacyjne to głównie cenniki i katalogi produktów. Przekazywane są one nieodpłatnie kontrahentom firmy. Wśród przekazywanych bezpłatnie materiałów znajdują się między innymi palety, służące zademonstrowaniu towarów, będących w ofercie sprzedażowej. Spółka przekazuje te palety do punktów, gdzie dokonywana jest sprzedaż produkowanych przez Nią towarów. W punktach tych palety są wywieszane tak, aby klienci mogli zobaczyć, jak się prezentują oraz jakie są właściwości tynku lub spoiny do glazury po ich nałożeniu na ścianę.
Wobec przedstawionego powyżej stanu faktycznego Strona prosi o wyjaśnienie, czy w przypadku uznania przekazania materiałów informacyjnych i reklamowych za czynność opodatkowaną, to należny podatek od towarów i usług mógłby zostać uznany za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:
- - art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), który stanowi, iż kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy,
- - art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) powołanej ustawy, zgodnie z którym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku (m.in.):
- - importu usług oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeżeli nie stanowi on podatku
naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług; kosztem uzyskania przychodów nie jest jednak podatek należny w części przekraczającej kwotę podatku od nabycia tych towarów i usług, która mogłaby stanowić podatek naliczony w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
- - przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.
Wobec przedstawionego stanu faktycznego, biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy tutejszy organ wyjaśnia, iż podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis art. 15 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Oznacza to, że podatnicy mają możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich wydatków pod warunkiem, że wykażą ich związek z prowadzoną działalnością oraz wpływ na osiąganie przychodu.
Użycie przez ustawodawcę pojęcia "w celu osiągnięcia przychodów" przesądza, że istotnym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest "cel" a nie skutek. Decyduje zatem zamiar podatnika, który na tle okoliczności sprawy będzie można uznać za realnie obiektywnie osiągalny.
Co do zasady, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uniemożliwiają zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku od towarów i usług.
Zatem, jako wyjątek od wskazanej reguły należy traktować regulacje zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy, które w enumeratywnie wskazanych sytuacjach zezwalają na odniesienie w ciężar kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT.
Zauważyć należy, iż o obowiązku naliczenia należnego podatku VAT, w opisanym zakresie, decydują przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
W przedstawionym stanie faktycznym, przekazanie przez Wnioskującą kontrahentom ulotek reklamujących towary Spółki oraz cenniki, katalogi, informujących o oferowanych produktach w szczególności: o cenach towarów oraz o innych, istotnych z punktu widzenia klientów ich cechach, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Również bezpłatne przekazanie materiałów reklamowo - informacyjnych, które służą zademonstrowaniu towarów produkowanych przez Spółkę, w punktach gdzie dokonywana jest sprzedaż, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem według regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, odpłatną dostawą towarów jest przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa - w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość (art. 7 ust. 4 ww. ustawy podatkowej) oraz nie mających statusu próbek (art. 7 ust. 7 przywołanej ustawy) - na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, pod warunkiem, iż podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
W przypadkach opisanych przez Podatnika, dokonuje On działań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, zmierzając do zwiększenia Swych obrotów poprzez reklamowanie bądź informowanie kontrahentów. Są to więc cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy podatkowej. Ponadto, przedmiotowych ulotek, cenników czy katalogów nie można rozpatrywać w kategorii prezentów, gdyż w wyniku ich przekazania trudno o przysporzenie majątkowe dla jego odbiorcy.
Wobec powyższego, nie ma podstaw do stosowania regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.