Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) oraz art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma gminy z dnia 7.02.2005 r. (znak: I.T.2213/42/04) postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 8.02.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek Gminy R. (znak: IT.2213/42/04) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w stanie faktycznym, o którym mowa wyżej.
Gmina zawarła w dniu 1.05.2004 r. umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na finansowanie w ramach programu SAPARD inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej wraz z przyłączami domowymi. Opłaty za wodę z wodociągu będzie pobierał Zakład Gospodarki Komunalnej w R. Gmina nie odliczała podatku naliczonego związanego z ww. inwestycją i nie wykazywała go w deklaracjach VAT-7. Jednostka zwraca się z zapytaniem czy w związku ze zrealizowaniem ww. inwestycji w ramach programu SAPARD przysługuje jej:
- zwrot podatku od towarów i usług w trybie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,
- prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zasadach ogólnych określonych w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i sług,
- prawo zaliczenia podatku VAT w koszty uzyskania przychodu w Gminie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Tutejszy organ przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w piśmie z dnia 7.02.2005 r. stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska podatnika i stwierdził, co następuje:
W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 14.03.2005 r. tut. organ wydał postanowienie US.III-406/1/2005, w którym udzielił żądanych informacji, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza się jak niżej:
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego obecnie są: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Zatem Gmina jako jednostka zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji księgowej i ustalania wysokości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości uzyskanego dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym prawidłowe jest stwierdzenie Gminy, że nie istnieje możliwość zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
Informuje się dodatkowo, że:
- interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia i obowiązuje do dnia zmiany przepisów, z którym to dniem utraci swoją ważność,
- interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zamiany lub uchylenia.
Ponadto tut. organ zaznacza, że nie poddawano ocenie załączników, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.