POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-3/423/2/05/MZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.08.2005, sygn. PD-3/423/2/05/MZ, Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.06.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do kosztów i przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004 - 2006" stwierdza, iż przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego, będącego przedmiotem analizy tutejszego organu podatkowego wynika, że Ośrodek jest państwową jednostką organizacyjną, która podpisała umowę z Fundacją na dofinansowanie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004 - 2006".
Źródłem finansowania programu są publiczne środki krajowe i wspólnotowe. Jednostka jako beneficjent środków otrzymuje je na dofinansowanie projektu polegające na zwrocie kosztów kwalifikowanych projektu.

Zdaniem Jednostki otrzymaną pomoc należy traktować jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast koszty pokryte z tych środków stanowią koszty uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami w rozumieniu ustawy są między innymi otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Zatem otrzymana pomoc - dofinansowanie w ramach tego projektu stanowić będzie dla Jednostki przychód w rozumieniu powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do tematu kosztów, tj. wydatków poniesionych w ramach realizowania programu, o którym mowa we wniosku podatnika, pokrytych z otrzymanej pomocy, należy zauważyć, iż stosownie do przepisów art. 16 ust. 1 pkt. 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 roku, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych min. z:
-kwot otrzymanych od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa (art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004 r.),
-dochodów uzyskanych przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc (art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Od 01.01.2004 r. przepis artykułu 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został uchylony zapisem art. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957). Jednakże na mocy przepisów przejściowych w myśl art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. stosuje się do dnia 31.12.2004 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do 31.12.2003 r.Nowelizując ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych w 2004 r. po raz kolejny przedłużono stosowanie tego zwolnienia. Zgodnie z zapisem art. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533) zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2006 r.
Równocześnie z nowelizacjami art. 17 ust 1 pkt 14b przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mówiący o niezaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14b (w przypadku Jednostki) ulegał analogicznym zmianom i stosuje się on odpowiednio.
Zatem należy wyeliminować z kosztów uzyskania przychodów wydatki kwalifikowane projektu, które są pokrywane z dochodów (przychodów) wolnych od podatku. W przypadku Jednostki są to publiczne środki krajowe i wspólnotowe wypłacane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W aktualnym stanie prawnym wydatki - koszty ponoszone przez Jednostkę w ramach realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego pokrywane ze środków wypłacanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a przekazywane przez Fundację nie będą kosztami uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie. Stosownie do art. 236 § 1 powyższej ustawy zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie