Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie podatnika z dn... - Interpretacja - I-3/423/W/74/JW/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.11.2004, sygn. I-3/423/W/74/JW/2004, Lubuski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie podatnika z dnia 2004-10-18 (data otrzymania pisma 2004-10-19.), o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uprzejmie wyjaśnia:

I. W ZAKRESIE PODATKU VAT.

Spółka zwróciła się pismem z dnia 2004-10-18 Naczelnika Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w kwestii prawidłowego zakwalifikowania usług doradczych nadając im symbol PKWiU 74.14.1 i opodatkowania ich podstawową stawką 22%.W ocenie Spółki świadczenie usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKWiU 74.14.1 opodatkowane jest stawką w wysokości 22% VAT. Ponieważ usługi doradztwa świadczone zgodnie z załączoną umową mają związek z przychodem osiąganym przez Spółkę, Spółka ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w fakturach otrzymanych od Doradcy.

Działając w oparciu o art. 14 a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.) Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wyjaśnia:

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

Czynności określone w ust.1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Natomiast zgodnie z art.8 w/w ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Opodatkowaniu jednak nie są poddane wyłącznie towary i usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W art. 41 ust. 13 cyt. ustawy stwierdzono bowiem, że opodatkowaniu podlegają również towary i usługi będące przedmiotem czynności opodatkowanych, o których mowa w art.5 niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Są one opodatkowane stawką 22% z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.W w/w ustawie o podatku od towarów i usług przyjęto zasadę, ze stawka podstawowa obowiązuje dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem za wyjątkiem tych, które zostały jednoznacznie wyłączone z kręgu i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi. Nie ma zatem listy czynności, która enumeratywnie określałaby zakres opodatkowania stawką podstawową.

Mając na uwadze powyższe, usługi o symbolu PKWiU 74.14.1 będą opodatkowane stawką 22%. Należy podkreślić, że kwesta prawidłowego zaliczenia określonego produktu - w tym przypadku usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent(usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU tj. informacje dotyczące rodzaju i charakteru usługi.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt Spółka może się zwrócić o pomoc do właściwego terytorialnie urzędu statystycznego lub Głównego Urzędu Statystycznego. W wyroku z dnia 23.01.1997r. Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygnaturze akt SA/PO 1047/96 stwierdził, że do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielania pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów do poszczególnych ugrupowań SWW (obecnie PKWiU) upoważnione są wyłącznie organa statystyczne. Zarządzeniem nr 5 z dnia 5.11.2002r. (Dz. U. GUS Nr 12, poz.67) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego postanowił, że od 1 stycznia 2003r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych właściwy jest tylko jeden organ statystyczny - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

II. W ZAKRESIE PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB PRAWNYCH.

A. Spółka przedstawiła stan faktyczny.

Doradca jest zarejestrowany w gmninnej ewidencji działalności gospodarczej od 13.08.1999r. (nr Ew. 642/37/99) jako jednoosobowa firma prowadząca działalność gospodarczą świadcząca m.in. następujące usługi: ,,marketingowe, doradztwo, zarządzanie, handel, usługi reklamowe, radiowizjografia". Doradca świadczy usługi dla trzech firm. Załączona umowa precyzuje zakres świadczonych usług, odpowiedzialność doradcy wobec Spółki, niezależność Doradcy w zakresie świadczonych usług, prowadzenie działalności konkurencyjnej wobec Spółki, wynagrodzenie doradcy itp.Zarząd Spółki jest jednoosobowy, w którego skład wchodzi Pan ........... Właściciel Doradcy jest byłym pracownikiem Spółki i jednocześnie jej prokurentem. Nie podlegają mu pracownicy Spółki.Doradca dokumentuje świadczenie wykonywanych usług w postaci e-maili wysyłanych do Prezesa spółki lub osób przez niego upoważnionych, przez sporządzanie notatek z rozmów, spotkań, protokołów z posiedzeń Zarządu, opracowań i analiz przygotowywanych dla Prezesa jak również przez przygotowywanie dokumentacji dotyczącej działalności gospodarczej Spółki.Świadczone przez Doradcę usługi mają wpływ na uzyskiwane przez Spółkę dochody.

B. Strona zwróciła się o zajęcie stanowiska w sprawie.

Zdaniem Spółki, biorąc pod uwagę powyższe, Spółka ma prawo zaliczyć w koszty uzyskania przychodu wydatki związane z realizacją usług świadczonych zgodnie z załączoną umową.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze wyjaśnia:

W dniu 10.11.2004r. Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego zwrócił się pismem Nr I-3/423/1/23/JW/2004 o uzupełnienie złożone wniosku. W dniu 15.11.2004r. otrzymano dodatkowe uzupełnienie do treści ww. zapytania. Z otrzymanego wyciągu Krajowego Rejestru Sądowego wynika, :

. w dziale 1 rubryka 7 pod nazwą ,,dane wspólników" wykazano jedynego wspólnika Spółki Pana.......... posiadającego 100 % udziałów.
. w dziale 2 podrubryka 1 pod nazwą ,,dane osób wchodzących w skład organu" wykazano Członka Zarządu Pana ..................,
. w dziale 2 rubryka 3 pod nazwą ,,prokurenci" jako Samoistnego Producenta wpisano Pana ................................,
Z powyższego wynika, że Prokurentem Spółki........ jest Pan ..............który jest właścicielem Spółki ............, z którą Spółka zawarła umowę o świadczenie usług doradztwa.
Z przedstawionej kserokopii umowy wynika, że celem doradztwa jest pozytywny wpływ na rozwój działalności gospodarczej Spółki, a w szczególności:. Doradztwa w zakresie wzrostu efektywności, produktywności oraz maksymalizacji zysku,
. Doradztwa w sprawach gospodarczych i prawnych,
. Udział w opracowywaniu umów o zatrudnienie i innych umów, uzgodnień oraz porozumień z osobami trzecimi,
. Udziału w opracowywaniu i wykonywaniu planów budżetowych, finansowych i inwestycyjnych,
. Reprezentowania Spółki w sądzie i poza sądem,
. Doradztwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
. Doradztwa w zakresie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa i ubezpieczenia,
. Doradztwa w sprawach budowlanych.

Pan .....w dniu 12.11.2004r. złożył uzupełnienie do złożonego wniosku dnia 18.10.2004r, z którego wynika że w firmie .... pełni funkcję prokurenta, ustanowioną zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych. Powyższa funkcja daje mu prawo do samodzielnego podpisywania dokumentów związanych z działalnością Spółki. W piśmie Pan ........podkreślił że nie jest pracownikiem Spółki i nie ma ustalonego, pisemnego zakresu obowiązków oraz że nie jest członkiem Zarządu Spółki.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Reasumując powyższe Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze stwierdza że stanowisko Spółki w powyższej sprawie jest prawidłowe, jeżeli koszty związane z realizacją usług świadczonych na podstawie ww. umowy są poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Lubuski Urząd Skarbowy