- Interpretacja - ZD/406-135/CIT/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.10.2005, sygn. ZD/406-135/CIT/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

    W dniu 15.07.2005r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który następnie został uzupełniony w dniu 5.10.2005r.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik, w celu zwiększenia wydajności produkcji oraz zwiększenia asortymentu produkowanych wyrobów, podjął decyzję o zakupie nowych środków trwałych, tj. maszyny termoformującej oraz dwóch wtryskarek i sprężarki.

    W 2005r. Spółka podjęła decyzję o ubieganiu się o dotację na zakup ww. środków trwałych z unijnych funduszy strukturalnych PHARE - Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO) Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw SPO - WKP działanie 2.3.

    W celu prawidłowego opracowania wniosków o dofinansowanie, Spółka zawarła dwie umowy z firmą doradczą. Przedmiotem owych umów było przygotowanie wniosków o dofinansowanie wraz z całą niezbędną dokumentacją, w tym biznes planu, a nadto przygotowanie obowiązkowych sprawozdań zdefiniowanych przez Instytucję Wdrażającą w trakcie realizacji projektu współfinansowanego w ramach działania 2.3 SPO WKP.

    Wnioski o dofinansowanie ww. inwestycji zostały złożone w Państwowej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Koninie w dniach 22.02.2005r. i 13.05.2005r

    Wnioskodawca wskazuje, iż wynagrodzenie i zasady płatności za wykonanie umowy przez firmę doradczą ustalono w sposób następujący:

      1. Wniosek o dofinansowanie zakupu maszyny termoformującej.

    Wynagrodzenie za przygotowanie wniosku i biznes planu ustalono w kwocie 20.000 PLN netto, przy czym płatność winna nastąpić w dwóch ratach:

      - 10.000 PLN po sporządzeniu wniosku i biznes planu - kwotę tę Spółka zapłaciła 8.03.2005r.
      - 10.000 PLN po uzyskaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji.

    Ponadto, ustalono wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 2,5% od wartości pozyskanej dotacji plus VAT, płatne po otrzymaniu pisemnej decyzji o przyznaniu dotacji.

      2. Wniosek o dofinansowanie zakupu wtryskarek i sprężarki.

    Wynagrodzenie za przygotowanie wniosku i biznes planu ustalono w kwocie 15.000 PLN netto, przy czym płatność winna nastąpić w dwóch ratach:

      - 7.500 PLN po sporządzeniu wniosku i biznes planu - kwotę tę Spółka zapłaciła 14.06.2005r.
      - 7.500 PLN po uzyskaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji.

    Ponadto, ustalono wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 2% od wartości pozyskanej dotacji plus VAT, płatne po otrzymaniu pisemnej decyzji o przyznaniu dotacji.

    Podatnik informuje, że koszty dotyczące opracowania wniosków nie zostały ujęte w ogólnej kwocie kosztów kwalifikowanych do refundacji w ramach programu PHARE, a dofinansowanie dotyczy wyłącznie 50% wartości zakupionych środków trwałych.

    W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy wydatki poniesione na opracowanie wniosków o przyznanie dotacji - w wysokości wynikającej z umów - raty plus wynagrodzenie prowizyjne, stanowią koszt uzyskania przychodu?

    W opinii Spółki, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodu zalicza się wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wyraźnie wymienionych w art. 16 ust. 1. W świetle przywołanego przepisu warunkiem zaliczenia danego wydatku - nie wymienionego w art. 16 ust. 1 - do kosztów uzyskania przychodów jest istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami, a przychodami osiąganymi przez podatnika.

    Wnioskująca zauważa, iż wydatki na przygotowanie wniosków o dotację zostały poniesione w związku z zakupem środków trwałych mających służyć zwiększeniu produkcji, jak i produkcji nowych wyrobów, a w efekcie zwiększeniu osiąganych przychodów. Zatem uznać należy, że warunek określony w art. 15 ust. 1 został przez podatnika spełniony. Tym samym w ocenie Spółki wydatki poniesione na przygotowanie wniosków o przyznanie dotacji winny w całości, tj. obydwie raty z obydwu umów oraz wynagrodzenie prowizyjne, stanowić koszt uzyskania przychodu.

    Ustosunkowując się do przedstawionych kwestii, tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

    Przedstawione powyżej stanowisko Podatnika uznać należy za prawidłowe, spełnione są bowiem, w przekonaniu organu podatkowego, przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z zm.).

    Zgodnie z regulacją zawartą w ww. przepisie, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z osiąganymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy.

    Obowiązkiem Podatnika jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego ust. 1 art. 15 ustawy podatkowej, bowiem uznając określone wydatki za koszty uzyskania przychodu odnosi On ewidentne korzyści, zważywszy, iż o te koszty pomniejszona zostaje podstawa opodatkowania.

    Spółka wskazuje, iż wydatki na przygotowanie wniosków o dotację oraz wynagrodzenie prowizyjne poniosła w związku z zakupem środków trwałych mających służyć zwiększeniu produkcji jak i produkcji nowych wyrobów. Zważywszy, iż w efekcie fakt ten spowoduje zwiększenie osiąganych przychodów, uznać należy, iż został spełniony warunek określony w art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej.

    Wobec powyższego, wydatki poniesione na opracowanie wniosków o przyznanie dotacji, w wysokości wynikającej z umów, które - jak informuje Wnioskodawca - nie zostały ujęte w ogólnej kwocie kosztów kwalifikowanych do refundacji w ramach programu PHARE, mogą w całości zostać uznane za koszt uzyskania przychodu.

    Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

    Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu