Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 25.02.2004 r. (wpływ do Urzędu 25.02.2004 r.) bez znaku w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości nieodpłatnego egzemplarza produktu premiowego Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że podziela stanowisko Spółki przedstawione w piśmie. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 cytowanej ustawy. Przepis ten określa warunki w jakich określone wydatki (koszty) mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Każdy więc wydatek spełniający określone kryteria powyższej definicji podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Wydatek tylko wtedy stanowić będzie koszt uzyskania przychodu, gdy poniesiony został w celu osiągnięcia przychodu, przez co musi się wiązać ze źródłem przychodu i powodować lub co najmniej realnie zakładać osiągnięcie z tego źródła przychodu. W przypadku dołączania towarów do sprzedawanych wyrobów, wymóg o którym mowa, w powyższym przepisie zostanie spełniony, bowiem wydatki takie są ponoszone w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, zatem zasadne jest zaliczenie ich przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów, o ile zostały właściwie udokumentowane (m.in. z dokumentów powinno wynikać kto i jaki towar otrzymał) i nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 cytowanej wyżej ustawy (tj. szczególne związki mające wpływ na zaniżenie dochodów). Także Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 6 grudnia 1995 r. wyjaśniło iż wydatki związane z uatrakcyjnieniem sprzedawanych towarów (czyli sprzedażą premiową) pozostają w ścisłym związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią one więc w całości koszty uzyskania przychodów. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w pisemnym zapytaniu podatnika, producent przekazuje upominki za zrealizowane zamówienia określonej ilości jego wyrobów. Wręczanie nieodpłatnego egzemplarza produktu bądź upominku następuje przy zakupie towarów. Reklamę natomiast charakteryzują działania poprzedzające dokonanie transakcji, zmierzające do jak najszerszego kręgu klientów. Nie ma zatem w sytuacji będącej przedmiotem wniosku zastosowania przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 wymienionej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. A więc w przypadku gdy wydatki te pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią w całości koszt uzyskania przychodu.