W dniu 5.10.2004 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej informacji w kwestii sposobu wyliczenia wielkości pom... - Interpretacja - V/II-4/0052-13/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.01.2005, sygn. V/II-4/0052-13/04, Izba Skarbowa w Łodzi

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 5.10.2004 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej informacji w kwestii sposobu wyliczenia wielkości pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 1.10.1998 r.Zdaniem Pełnomocnika Spółki, wielkość ekwiwalentu dotacji netto winna być wyliczona na podstawie par. 3 pkt 2 lit. c i par. 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 października 2002 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej w różnych formach (Dz. U. Nr 186, poz. 1543) i równa zdyskontowanej kwocie podatku dochodowego, z płacenia którego zwolniona jest Spółka w związku z działalnością w specjalnej strefie ekonomicznej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego pismem z dnia 25.10.2004 r. udzielił odpowiedzi w sprawie, nie potwierdzając stanowiska prezentowanego przez Pełnomocnika Spółki i twierdząc, iż ekwiwalent dotacji brutto to wartość dochodu uzyskanego z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, który będzie zwolniony od podatku dochodowego.

Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, iż dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnych stref ekonomicznych na podstawie zezwolenia, są wolne od podatku dochodowego.Udzielona w tej formie pomoc nie może przekroczyć - na podstawie odrębnych przepisów - wielkości dopuszczalnych.

Zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej, wartość pomocy określa wielkość korzyści, jakie uzyskuje jej beneficjent. Zatem dla ulgi, o której mowa w w/w przepisie, wartość pomocy stanowić będą korzyści wynikające z niezapłaconego podatku dochodowego.W przypadku działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, ustalając podstawę opodatkowania, dochód ogółem pomniejsza się o kwotę dochodu zwolnionego. Wartość pomocy wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna być więc równa różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania a kwotą podatku po jej obniżeniu, o czym mowa w par. 4 pkt 2 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983). Innymi słowy, wielkość pomocy w przypadku działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, powinna stanowić kwotę podatku - z zastosowaniem właściwej stawki podatkowej - od dochodu zwolnionego Jednocześnie przy ustalaniu wartości pomocy, zastosowanie znajdują przepisy dotyczące łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej, określające m.in. szczegółowe warunki uznawania poniesionych nakładów za wydatki inwestycyjne na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, rodzaje kosztów inwestycji uwzględnianych przy obliczaniu wielkości pomocy publicznej oraz zasady dyskontowania kosztów inwestycji i wielkości przyznanego wsparcia.

Izba Skarbowa w Łodzi