Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, odpowiadając na pisemne zapytanie Spółki w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, informuje:
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w zapytaniu Spółka nie osiąga dochodów. Przepis art. 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm. - dalej zwana ustawą o pdop) stanowi, iż "podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby, są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych w przypadku dokonywania tych wpłat w uproszczonej formie lub załączać do deklaracji oraz zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatkowej grupy kapitałowej, reprezentowanej przez spółkę, o której mowa w art. 1a ust. 3 pkt 4".
Jak wynika z powyższego przepisu, jeżeli podatnik posiada zakłady bądź oddziały, usytuowane na terenie innej jednostki samorządu terytorialnego niż właściwa dla jego siedziby, obowiązek samoobliczania podatku uzupełniony jest o ustawowy nakaz sporządzania informacji o wysokości należnych poszczególnym jednostkom samorządu terytorialnego udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych. Taki sam obowiązek spoczywa na płatniku podatku od podatkowej grupy kapitałowej, jeżeli spółki wchodzące w skład tej grupy mają siedzibę na terenie różnych jednostek samorządu terytorialnego lub posiadają wyodrębnione zakłady (oddziały) na terenie jednostki innej niż jednostka siedziby.
Art. 28 ust. 1 ustawy o pdop wprowadza dla podatników obowiązki informacyjne, w zakresie zgłoszenia danych niezbędnych do obliczenia przez urząd skarbowy udziałów należnych jednostkom samorządu terytorialnego. Obowiązek informacyjny wynikający z powyżej przytoczonego przepisu, uregulowany został także w art. 10 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 - dalej ustawa o djst), zgodnie z którym "jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę (...) Podatnicy ci są obowiązani do sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o prace, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone."Przepis ten określa podatników zobowiązanych do składania informacji o której mowa w powyższych przepisach, a także precyzuje jej zakres przedmiotowy, tj. czego ma ona dotyczyć. Terminy i wzór składania przez podatników informacji o zakładach (oddziałach) oraz listach osób świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) określone zostały przez ustawodawcę w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2228 - dalej Rozporządzenie) wydanego zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 10 ust. 5 ustawy o djst. Zgodnie z § 4 ust 2 informacja podatnika jest przekazywana naczelnikowi urzędu skarbowegołącznie z deklaracją albo w terminie wpłaty zaliczki na podatek w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji, za pierwszy miesiąc roku podatkowego;każdorazowo, łącznie z deklaracją albo w terminie wpłaty zaliczki na podatek w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji, jeżeli w trakcie roku podatkowego wystąpią zmiany stanu zatrudnienia, wpływające na zmianę procentowego udziału liczby zatrudnionych w zakładach (oddziałach) położonych na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego, w liczbie zatrudnionych ogółem.
Reasumując, na podstawie powyżej przytoczonych przepisów należy wyróżnić trzy możliwe terminy, w których jednostka organizacyjna określona przepisami prawa jest obowiązana do składania przedmiotowej informacji, a mianowicie:
1.raz w roku, łącznie z deklaracją albo w terminie wpłaty zaliczki na podatek, za pierwszy miesiąc roku podatkowego o ile nie zaistnieje jedna z sytuacji przedstawionych w punktach opisanym poniżej;
2.każdorazowo, łącznie z deklaracją albo w terminie wpłaty zaliczki na podatek, jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpią zmiany w stanie zatrudnienia określone w § 4 ust. 2 Rozporządzenia;
3.każdorazowo, łącznie z rocznym zeznaniem podatkowym, za ostatni miesiąc roku podatkowego.