Temat interpretacji
Czy odsetki od środków otrzymanych przez Fundację w ramach zawartej umowy na dofinansowanie Projektu i ulokowanych na terminowych rachunkach bankowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 6 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Op 415/17, wniosku z 17 maja 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w ww. wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy odsetki od środków otrzymanych przez Fundację w ramach zawartej umowy na dofinansowanie Projektu i ulokowanych na terminowych rachunkach bankowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Dotychczasowy przebieg postępowania.
W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy odsetki od środków otrzymanych przez Fundację w ramach zawartej umowy na dofinansowanie Projektu i ulokowanych na terminowych rachunkach bankowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W dniu 8 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Znak: 0111-KDIB1-3.4010.158.2017.1.APO, w której uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Powyższa interpretacja indywidualna została skutecznie doręczona 10 sierpnia 2017 r. Pismem z 8 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.), wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, pismem z 13 października 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.158.2017.3.APO, w związku z uznaniem zasadności zarzutu dot. błędnego zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, jako podstawy zwolnienia otrzymanego przez Fundację dofinansowania, wniósł o uchylenie zaskarżonej interpretacji przesyłając ją, wraz z aktami sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. W wyniku rozpatrzenia skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z 6 grudnia 2017 r. sygn. akt I SA/Op 415/17 uchylił zaskarżoną interpretację. Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 6 grudnia 2017 r. sygn. akt I SA/Op 415/17 wraz z aktami sprawy wpłynął do Organu 27 lutego 2018 r.
W dniu 17 maja 2018 r. tut. Organ wystosował do Wnioskodawcy wezwanie w celu uzupełnienia wniosku, poprzez wskazanie, kiedy nastąpiło przekazanie środków pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy w związku z zawartą 9 grudnia 2009 r. umową na realizację projektu Dokapitalizowanie Regionalnego Funduszu Pożyczkowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pismem z 28 maja 2018 r. (data wpływu 5 czerwca 2018 r.) Fundacja udzieliła odpowiedzi na zadane pytanie.
W myśl art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.), Sąd, uwzględniając skargę na akt lub czynność, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 i 4a, uchyla ten akt, interpretację, opinię zabezpieczającą lub odmowę wydania opinii zabezpieczającej albo stwierdza bezskuteczność czynności. Przepis art. 145 § 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez Organ.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Celem działania Wnioskodawcy (dalej również: Fundacja) jest wspieranie rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw poprzez ułatwianie im dostępu do finansowania dłużnego w drodze udzielania im pożyczek. Pożyczki udzielane są m.in. ze środków pozyskiwanych poprzez udział Fundacji w programach unijnych. Fundacja aktualnie realizuje Projekt: Dokapitalizowanie Regionalnego Funduszu Pożyczkowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie umowy o dofinansowanie z 9 grudnia 2009 r. zawartej z Zarządem Województwa reprezentowanym przez Dyrektora Centrum Rozwoju Gospodarki - Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych (tzw. Instytucją Pośredniczącą II Stopnia) wraz z późniejszymi aneksami, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1, Działanie 1.2. Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości RPO 2007-2013, w ramach którego Fundacja otrzymała dofinansowanie w kwocie 23.000.000 zł. W dniu 21 grudnia 2016 r. pomiędzy Fundacją a Zarządem Województwa reprezentowanym przez Dyrektora Centrum Rozwoju Gospodarki - zawarty został aneks do ww. umowy wydłużający realizację ww. Projektu o 10 lat.
W piśmie z 28 maja 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Fundacja wskazała, że otrzymała środki na realizację projektu w związku z zawarciem umowy o dofinansowanie z 9 grudnia 2009 r. w dwóch transzach:
- I transzę w kwocie 21.788.041,64 zł 30 grudnia 2009 r.,
- II transzę w kwocie 1.211.958,36 zł 25 lutego 2010 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy odsetki od środków otrzymanych przez Fundację w ramach zawartej umowy na dofinansowanie opisanego Projektu i ulokowanych na terminowych rachunkach bankowych są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 i pkt 24 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.), odsetki od środków z dotacji Unii Europejskiej są zwolnione od opodatkowania, gdyż pochodzą ze środków otrzymanych z zagranicznego budżetu (budżet Unii Europejskiej), pod warunkiem, że środki te zostały ulokowane na terminowych rachunkach bankowych. Należy podkreślić, że pozyskane przez Fundację środki finansowe na dofinansowanie opisanego Projektu pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i zostały po części umieszczone na lokatach bankowych. Zgodnie z generalną zasadą udzielania pomocy ze środków Unii Europejskiej, wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Należy podkreślić, że stanowisko takie utrwalone zostało w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wielokrotnie wyrażał pogląd, że art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p., w którym mowa jest o pochodzeniu środków bezzwrotnej pomocy, chodzi o pierwotne źródło, z którego pochodzi dochód. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania (wyrok NSA z 22 października 2010 r. sygn. akt II FSK 965/09, LEX nr 658382; wyrok NSA z 9 grudnia 2011 r. sygn. akt II FSK 1114/10). Technika finansowania zadań nie zmienia faktycznego źródła pokrycia wydatków - z funduszy strukturalnych pochodzących z Unii Europejskiej. Zatem, bez znaczenia pozostaje okoliczność, że dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej przyznane Wnioskodawcy z tytułu realizacji w opisanym Projekcie na podstawie umowy zostało przekazane za pośrednictwem instytucji pośredniczących, tj. województwa reprezentowanego przez Zarząd Województwa oraz Centrum Rozwoju Gospodarki. Stanowisko takie wyrażone zostało również w wyroku NSA z 9 lipca 2015 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 231/14.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036) w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie, enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy, można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodzącą do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania otrzymane oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Fundacja aktualnie realizuje Projekt Dokapitalizowanie Regionalnego Funduszu Pożyczkowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie umowy o dofinansowanie z 9 grudnia 2009 r. zawartej z Zarządem Województwa reprezentowanym przez Dyrektora Centrum Rozwoju Gospodarki - Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych (tzw. Instytucją Pośredniczącą II Stopnia) wraz z późniejszymi aneksami, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 1, Działanie 1.2. Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości RPO 2007-2013. W ramach tego Projektu Fundacja otrzymała dofinansowanie w kwocie 23.000.000 zł, czego I transzę otrzymała 30 grudnia 2009 r., natomiast II transzę - 25 lutego 2010 r. W dniu 21 grudnia 2016 r. pomiędzy Fundacją a Zarządem Województwa reprezentowanym przez Dyrektora Centrum Rozwoju Gospodarki - zawarty został aneks do ww. umowy wydłużający realizację ww. Projektu o 10 lat.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy odsetki od środków otrzymanych przez Fundację w ramach zawartej umowy na dofinansowanie opisanego Projektu i ulokowanych na terminowych rachunkach bankowych są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze powyższe, w stosunku do otrzymywanych przez Fundację odsetek od środków otrzymanych w ramach zawartej umowy na dofinansowanie Projektu, ulokowanych na terminowych rachunkach bankowych należy wskazać, że w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek od należności i zobowiązań. Do przychodów z tytułu odsetek ma bowiem zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W konsekwencji, jako że odsetki od należności naliczone, lecz nieotrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów, odsetki takie są przychodami w dacie ich faktycznego otrzymania.
W niniejszej sprawie dla ustalenia, czy odsetki od środków otrzymanych przez Fundację w ramach zawartej umowy na dofinansowanie Projektu, ulokowanych na terminowych rachunkach bankowych, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w pierwszej kolejności istotnym jest ustalenie, czy uzyskane przez Spółkę środki są tymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy, istotne jest bowiem określenie źródła, z którego Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie.
Zatem, rozważając charakter środków finansowych otrzymanych przez Fundację na realizację wskazanego Projektu należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, programy są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu.
W myśl art. 15 ust. 4 ww. ustawy, programami są:
- programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
- programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.
Zauważyć należy, że z 1 stycznia 2010 r. w związku z wprowadzeniem nowej ustawy o finansach publicznych, zmianie uległy także przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m.in. w zakresie opodatkowania dotacji.
Z uwagi na fakt, że Projekt realizowany jest przez Fundację na podstawie zawartej z Zarządem Województwa umowy o dofinansowanie z 9 grudnia 2009 r., natomiast środki finansowe zostały otrzymane przez Fundację w dwóch transzach, tj: 30 grudnia 2009 r. oraz 25 lutego 2010 r., odnośnie wypłaty dokonanej 30 grudnia 2009 r. zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. oraz ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm., dalej: ustawa o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r.). Natomiast, w odniesieniu do wypłaty dokonanej w 2010 r. zastosowanie znajdą przepisy znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. oraz przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm., dalej: nowa ustawa o finansach publicznych), która weszła w życie z 1 stycznia 2010 r.
Stan prawny do 31 grudnia 2009 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej ówcześnie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:
1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
3. środki:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
4. inne środki.
W tym miejscu wskazać należy, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999 (Dz.Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., s. 25, z późn. zm.).
W perspektywie finansowej na lata 20072013 działają dwa fundusze strukturalne:
- Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (rozporządzenie (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999; Dz. Urz.UE L 210 z 31 lipca 2006 r., s. 1, z późn. zm.);
- Europejski Fundusz Społeczny (rozporządzenie (WE) Nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.7.2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 1784/1999; Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., s. 12, z późn. zm.).
Dochodami budżetu państwa są w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8).
Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, stanowi, że dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.
Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, że dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.
Zatem, w związku z otrzymaniem przez Fundację 30 grudnia 2009 r. środków finansowych na realizację wskazanego Projektu, środki te stanowiły przychód podatkowy, podlegający jednakże zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Stan prawny od 1 stycznia 2010 r.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.
Należy zauważyć, że ustawodawca w ustawie o finansach publicznych wprowadził z 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.
Reguluje to art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Podkreślić należy, że w świetle przywołanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przywołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że przychody Spółki z tytułu dofinansowania Projektu nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy, zwalnia od podatku dochodowego odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.
Podkreślić należy, że warunkiem skorzystania z powyższych zwolnień jest uzyskanie środków bezzwrotnej pomocy bezpośrednio od rządów obcych państw, z budżetu Unii Europejskiej, ze środków NATO, czy też innych organizacji lub międzynarodowych instytucji finansowych.
Natomiast, w niniejszej sprawie, Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektów ze środków publicznych na podstawie stosownej umowy zawartej z województwem. Z uwagi na obowiązujący sposób budżetowania opisane środki pomocowe mają swoje źródło finansowania w budżecie krajowym. Zatem, kwota dofinansowania na realizację Projektu stanowi po stronie Beneficjenta (Fundacji) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który podlega zwolnieniu z opodatkowania:
- odnośnie środków pomocowych wypłacanych do 31 grudnia 2009 r. - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- odnośnie środków pomocowych wypłacanych od 1 stycznia 2010 r. - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Tym samym, w analizowanej sprawie nie znajdują zastosowania przepisy art. 17 ust. 1 pkt 23 i pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Należy przy tym zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje w żadnym z innych przepisów zwolnienia od podatku środków pieniężnych otrzymanych w efekcie gospodarowania dofinansowaniem otrzymanym w związku z funduszem pożyczkowym.
Zatem, odsetki od środków zgromadzonych na terminowych rachunkach bankowych Projektu są - w myśl art. 12 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy - przychodami w dacie ich faktycznego otrzymania.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się do wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego powołanych przez Wnioskodawcę na poparcie własnego stanowiska należy wskazać, że artykuł 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego. Katalog źródeł prawa zawarty w art. 87 Konstytucji wyraźnie wyklucza orzecznictwo sądów jak i innych organów podatkowych jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów administracyjnych mocy powszechnie obowiązującej.
W świetle powyższych ustaleń, odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń NSA wskazać także należy, że orzeczenia te dotyczyły konkretnych spraw podatnika osądzonych w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia te są wiążące. Natomiast, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Zdarza się ponadto, jak ma to miejsce w niniejszej sprawie, że w sprawach podobnych lub tożsamych zapadają odmienne rozstrzygnięcia. O ile Wnioskodawca powołał korzystne dla siebie wyroki, tak tut. Organ przypomina m.in. orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 8 sierpnia 2013 r., sygn. akt I SA/Kr 935/13, w którym Sąd uznał, że: Wobec tego za prawidłowe należy uznać stanowisko organu, że w sytuacji, gdy Spółka otrzymuje dofinansowanie określone jako wsparcie udzielone beneficjentowi ze środków publicznych na podstawie umowy, pochodzące ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, to zastosowanie będzie miało zwolnienie przewidziane w pkt 52, przy czym dotyczy ono tylko płatności na realizację projektów otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego, co jednocześnie wyklucza zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 23 i pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przywołanych przepisach brak jest regulacji, która pozwoliłaby na takie potraktowanie odsetek od lokat i środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, a nadto odsetki nie są częścią bezzwrotnej pomocy finansowanej przez Unię Europejską.
Organ wydając interpretację indywidualną dokonuje wykładni rozumienia konkretnego przepisu prawa podatkowego na tle przedstawionego przez samego zainteresowanego stanu faktycznego w jego indywidualnej sprawie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej