POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-2/423-24/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.05.2005, sygn. PD-2/423-24/05, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, na wniosek Strony z dnia 03.02.2005 r. (data wpływu 08.02.2005 r.) uzupełniony o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Spółki w dniu 13.04.2005 r., w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postanawia uznać stanowisko Spółki przedstawione w/w piśmie za prawidłowe.

Uzasadnienie

Spółka zwróciła się z zapytaniem czy koszty delegacji ponoszone w związku z podróżami służbowymi Prezesa Zarządu oraz Członków Zarządu, którzy nie są zatrudnieni w Spółce na umowę o pracę stanowią koszt uzyskania przychodu oraz czy podstawę do zaliczenia w ciężar kosztów wydatków związanych z przelotem, stanowi dokument wydrukowany z internetu, na podstawie którego odbywa się rezerwacja miejsca w samolocie wraz z zapłatą z konta firmowego.
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w zapytaniu, przedmiotem działalności Spółki jest poszukiwanie pracowników w Polsce na zamówienie firm niemieckich i wysyłanie tych pracowników do pracy w Niemczech. Prezes i Członkowie Zarządu często wyjeżdźają do Niemiec, gdzie zatrudnieni są pracownicy Spółki.
Zdaniem Spółki, delegacje wystawiane na podróże Zarządu stanowią koszt uzyskania przychodu, a dokument potwierdzający rezerwację miejsca w samolocie wraz z zapłatą z konta firmowego stanowi podstawę do obciążenia kosztów Spółki z tytułu przelotu.

W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, informuje co następuje:
Kwestie ewentualnych uprawnień do diet, podobnie jak i do zwrotu np. kosztów podróży bądź noclegów członków władz statutowych osoby prawnej niebędacych jej pracownikami, należy rozpatrywać na tle przepisów szczególnych bedź postanowień regulaminów i statutów określających ich prawa i obowiązki.
O ile postanowienia regulaminów i statutów przewiduje zwrot należności z tytułu podróży osób niebędacych pracownikami, pozostających w związku z realizacja zadań osoby prawnej, to powinny one również określać zakres bądź warunki realizacji tychnależności. Mogą one zatem postanawiać o wypłacie diet i innych należności na warunkach podobnych, jakie mają zastosowanie do podróży służbowych pracowników zatrudnionych w jednostkach państwowej lub samorządowej sfery budżetowej, określonych w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art. 77(5) § 2 Kodeksu pracy (t. j. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r.. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236 poz. 1990 ze zm.) badź ograniczyć zakres należności do zwrotu np. udokumentowanych kosztów przejazdu i ewentualnie noclegu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654, ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład radnadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
Wypłacone wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji na rzecz tych osób są zatem kosztem uzyskania przychodów, natomiast inne wydatki niebędące świadczeniami z odrębnego stosunku cywilnoprawnego, takie jak zwrot kosztów delegacji, nie mogą być uznane za koszty podatkowe. Powołany przepis nie dotyczy członków zarządu, będącego organem wykonawczym. Wydatki na rzecz osób wchodzących w skład zarządu, w tym zwrot kosztów delegacji, są zatem kosztem uzyskania przychodu, jeżeli zostały w tym celu poniesione.Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiagnięcia tych przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Wydatki poniesione przez spółkę należy rozpatrywać pod kątem ich wpływu na uzyskany dochód jako przedmiot opodatkowania a zatem, czy koszty delegacji miały wpływ na uzyskany przez spółkę przychód t. j. czy w wyniku wyjazdu powstał przychód niemożliwy do uzyskania bez jego odbycia. Wydatki poniesione na przeloty Prezesa i Członków Zarządu, które związane są bezpośrednio z uzyskanym przychodem i wpływają bezpośrednio na jego uzyskanie można w świetle powyższego zaliczyć do wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Każdy z tych wydatków, aby był uznany za koszt musi mieć związek z uzyskanym przychodem i nie może być wyłączony z kosztów na podstawie innego przepisu.

Natomiast odnośnie sposobu dokumentowania poniesionych wydatków z tytułu podróży lotniczych, należy stwierdzić iż jeżeli posiadane przez Spółkę dokumenty (potwierdzenie rezerwacji w samolocie wraz z potwierdzeniem przelewu z kontafirmowego) jednoznacznie potwierdzają fakt oraz cel poniesienia wydatku, stanowią onepodstawę do zaliczenia ich w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Ciężar dowodu w tej kwestii spoczywa na Spółce.

Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Małopolski Urząd Skarbowy