Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zabrzu stwierdza
iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2005 r., który wpłynął w dniu 23 czerwca 2005 r i uzupełniony został w dniu 1 sierpnia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej składania deklaracji korygujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe
Uzasadnienie
W dniu 23 czerwca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zabrzu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 22 lipca 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 1 sierpnia 2005 r.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jednostka od miesiąca maja 2004 r. wykazywała nieprawidłową wysokość przychodów w deklaracjach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych CIT. Przedmiotowy błąd zauważyła w miesiącu czerwcu 2005 r. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w celu poprawienia w/w błędu winien złożyć korektę deklaracji CIT-8 za 2004 r. bez korekt deklaracji miesięcznych CIT-2 za okres od 05 2004 r- 11.2004 ( od momentu popełnienia błędu).
wyjaśnia, że przepisy art. 81i art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (t.j. z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) normują zagadnienia korygowania deklaracji podatkowych. Z powołanych przepisów wynika, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn korekty (art.81 Ordynacji Podatkowej).Uprawnienia do złożenia korekt ulegają jedynie zawieszeniu w trybie art. 81b § 1 pkt 1, na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej- w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą i przysługują nadal po zakończeniu kontroli podatkowej ,postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że Podatnik zobowiązany zgodnie z dyspozycją art. 25 ust. 1,2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych(t.j. z 2000r. Dz. U. Nr 54 poz. 654 ze zm.) do składania deklaracji CIT-2 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) od początku roku, nie traci uprawnień do złożenia korekt w zakresie deklarowanych miesięcznych zaliczek w deklaracjach CIT-2.Reasumując powyższe należy przyjąć, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji .Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.Jednocześnie należy nadmienić, że przepisy zawarte w rozdziale X Ordynacji Podatkowej dotyczą uprawnień podatnika, a nie obowiązku do złożenia korekt.Obowiązek złożenia korekty wynika jedynie z :#61607; art. 274 § 1pkt.2 Ordynacji Podatkowej zgodnie z którym, w razie stwierdzenia , że deklaracja zawiera błędy lub oczywiste pomyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy zwraca się do składającego deklaracje o złożenie niezbędnych wyjaśnień oraz o skorygowanie deklaracji, wskazując przyczyny z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość. #61607; art. 74 Ordynacji Podatkowej zgodnie z którym, w przypadku składania wniosku o zwrot nadpłaty wynikłej z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zobligowano podatnika do jednoczesnego złożenia skorygowanej deklaracji, dostosowanej do treści złożonego wniosku. #61607; 75 § 3 Ordynacji Podatkowej zgodnie z którym, w przypadku w określonych w nim przypadkach, zobligowano podatnika płatnika lub inkasenta do składania, równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty - skorygowanego zeznania (deklaracji). Ponieważ jak wynika ze złożonego wniosku żadna z powyższych okoliczności nie zaistniała, zastosowanie do opisanego stanu faktycznego znajdują przepisy rozdziału X Ordynacji Podatkowej.Wyżej cytowane przepisy Ordynacji Podatkowej obowiązują od dnia 1 września 2005r. Należy jednak nadmienić, że nie różnią się co do istoty od wcześniej obowiązujących przepisów dotyczących uprawnień do składania korekt przez podatników . Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.