W odpowiedzi na pismo Podatnika z dnia 20.12.2004 r., znak: ZKM 332-78/1319/04 z zapytaniem w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji z budżetu Gm... - Interpretacja - PD-423/6/JM/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.02.2005, sygn. PD-423/6/JM/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo Podatnika z dnia 20.12.2004 r., znak: ZKM 332-78/1319/04 z zapytaniem w zakresie opodatkowania otrzymanych dotacji z budżetu Gminy Miasta, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje co następuje:

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że:
1. Podatnik jest zakładem budżetowym Gminy Miasta powołanym do realizacji zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności. Podatnik został powołany na mocy uchwały Rady Miejskiej do zaspakajania potrzeb mieszkańców miasta w zakresie lokalnego transportu zbiorowego nie świadcząc samodzielnie usług przewozowych ale zlecając ich realizację przewoźnikom,
2. usługi przewozowe świadczone przez firmy przewozowe wyłonione w drodze przetargów, na rzecz ludności są finansowane przez Podatnika, częściowo z opłat wniesionych przez pasażerów korzystających ze środków transportu a częściowo z dotacji otrzymanej z budżetu Gminy.Kwoty ze sprzedaży biletów, uprawniających do przejazdów oraz zniżek w opłacie za przejazdy, przyjmowane są za wartość usług przewozowych, świadczonych dla pasażerów z uwzględnieniem, iż część pasażerów, uprawnionych do przejazdów korzysta z uprawnień do bezpłatnych przejazdów,
3. dotacja przyznana została Podatnikowi do 1 wozokilometra zakupu usług przewozu pasażerów w komunikacji miejskiej zgodnie z załącznikiem nr 7 do uchwały XXI/336/2004 Rady Miejskiej, przy czym jej realizacja następuje w formie częściowych przelewów na rachunek bankowy. Stosownie do zapisu uchwały ostateczne rozliczenie następuje po zakończeniu roku budżetowego.Zdaniem Podatnika podatek należny VAT od otrzymanej dotacji nie jest zarówno przychodem podatkowym jak i kosztem uzyskania przychodów. Do rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych właściwym jest przyjęcie kwoty netto otrzymanej dotacji.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Natomiast w myśl art. 19 ust. 21 w/w ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.
Otrzymana zatem przez Podatnika dotacja przedmiotowa z budżetu samorządu terytorialnego w kwocie brutto pomniejszona w myśl powyższego przepisu o należny podatek VAT, stanowi przychód podatkowy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) o podatku dochodowym od osób prawnych jako otrzymane środki pieniężne.
Natomiast, w myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług. Zatem, przez przychód w podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć kwotę netto otrzymanej dotacji.
Z uwagi na fakt, że w myśl tego przepisu podatku VAT nie zalicza się do przychodów, nie jest on co do zasady uznawany za koszt uzyskania przychodów, o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy.
Otrzymana przez Podatnika dotacja przedmiotowa z budżetu samorządu terytorialnego mająca na celu częściowe dofinansowanie do zakupu 1 km usług przewozu pasażerów - są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych do dnia 31.12.2006 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003 r. Przedłużenie tego przedmiotowego zwolnienia wynika, z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12.11.2003 r. (Dz. U Nr 202, poz. 1957) w brzmieniu nadanym art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533). Analogicznie do końca 2006 r. ma zastosowanie przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, wydatków i kosztów sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa m. in. w pkt 14, art. 17, ust. 1. ustawy podatkowej.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia tut. Organ podatkowy uważa, iż stanowisko podatnika jest właściwe.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony w piśmie stan faktyczny oraz obowiązujące na dzień jej datowania, przepisy prawne.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie