Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na wniosek Spółki z dnia 21 lutego 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego (data wpływu 22 lutego 2005 r.)odmówić potwierdzenia prawidłowości stanowiska Podatnika.
UZASADNIENIE
Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym możliwości uznania za przychód podlegający opodatkowaniu zwrotu wydatków poniesionych uprzednio na nabycie środków trwałych dokonywanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych SAPARD.
Zdaniem zainteresowanej Spółki, ww. zwroty należy uznać za przychód podatkowy w momencie wpływu środków na konto Spółki.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej updop, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14a, wolne od podatku są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD).
Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 updop, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników
od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji UniiEuropejskiej i z programów NATO (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Zwrot wydatków ze źródeł wskazanych we wniosku jest przychodem dla Spółki, lecz jednocześnie jest to przychód zwolniony od podatku na podstawie ww. przepisów.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przeedstawionego przez Wnioskodawcę; traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla
Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 O.p. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 O.p. Zażalenie podlega opłacie skarbowej uiszczanej w postaci znaków opłaty skarbowej, która wynosi 5 zł od podania i 50 gr za każdy załącznik.
W zakresie kosztów uzyskania przychodów możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie środków trwałych o wartości 3.500, - zł lub dokonywania odpisów amortyzacyjnych, jeśli później wydatki te będą w części zwracane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych SAPARD, Naczelnik tut. Urzędu odpowie w odrębnym postanowieniu.