Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki, dotyczące zwolnienia zagranicznego udziałowca Spółki ze zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, opisane w piśmie z dnia 27 kwietnia 2005 r. L.dz. 169/04/05 nie jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 27 kwietnia 2005 r.
L.dz. 169/04/05, uzupełnionym pismem L.dz. 218/06/05 z dnia 2 czerwca 2005 r., Spółka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczącą następującego stanu faktycznego:
Spółka istnieje od 1994 roku. Jednym z udziałowców Spółki jest nierezydent - czeska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadająca 49% udziałów.Spółka jest w trakcie podwyższania kapitału zakładowego z kapitału zapasowego i w związku z tym zwraca się z pytaniem, czy Jej zagraniczny udziałowiec, na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym w styczniu 2004 r.) jest zwolniony z tego podatku. Zdaniem Spółki czeski podmiot spełnia warunki do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych do kwoty 22 540zł, stanowiącej 49% podwyższonego kapitału.Spółka informuje ponadto, że jest w posiadaniu aktualnego certyfikatu
rezydencji swojego udziałowca.
Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:
Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej, jest dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych. Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy, w związku z postanowieniami art. 10 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 24 czerwca 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 47, poz. 189),
dywidendy, (rozumiane też jako udziały w zyskach), wypłacane przez Spółkę mającą siedzibę w Polsce czeskiemu podmiotowi, mogą być opodatkowane w Polsce według polskiego prawa, przy czym stawka opodatkowania - dla czeskiego nierezydenta, o którym mowa w piśmie - nie może przekroczyć 5% dywidendy brutto. Od 1 stycznia 2004 r. na mocy art. 22 ust. 4 ustawy, zostały zwolnione od podatku dochodowego dochody z dywidend oraz innych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółek, które łącznie spełniały następujące warunki:
nie miały siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
podlegały w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
dochody (przychody) uzyskiwane były z udziału w zysku osoby prawnej, w której kapitale spółka uzyskująca ten dochód posiada bezpośrednio
nie mniej niż 25% udziałów nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż dwa lata.
Warunki zwolnienia w podanym wyżej brzmieniu obowiązywały do 31 grudnia 2004 r.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że na dzień 1 stycznia 2004 r. czeska spółka nie spełniała warunku wymienionego w art. 22 ust. 4 pkt. 2 ustawy - Czechy są krajem członkowskim Unii Europejskiej od 1 maja 2004 r.Oznacza to, że według stanu na dzień 1 stycznia 2004 r. czeski udziałowiec Spółki jako podatnik, nie był uprawniony do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu przychodów z udziału w zyskach osób prawnych na mocy art. 22 ust. 4 ustawy.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, jest ona natomiast wiążąca dla organów
podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do postanowień art. 14a §4, art. 236 §2 i art. 223 §1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.