Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków, zwracanych zagranicznym firmom świadczącym usługi przedstawicielskie na rzecz Spółki, opisane w piśmie z dnia 17 lutego 2005 r. jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 17 lutego 2005 r., złożonym w
Kancelarii Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu w dniu 10 marca 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny jest następujący:
Spółka zawarła w 2005 r. umowy przedstawicielskie z firmami mającymi siedziby na terenie Rosji i Estonii. Firmy te na rynku Rosji i Estonii prowadzić będą czynności związane z pozyskiwaniem klientów dla Spółki. Będą one także współpracowały z architektami, instalatorami, firmami budowlanymi i instalacyjnymi oraz organizowały i prowadziły szkolenia z zakresu asortymentu wyrobów Spółki, koordynowały działania związane z serwisem gwarancyjnym, przekazywały informacje o rynkach sanitarnych na terenie Rosji i Estonii oraz nadzorowały realizację płatności przez klientów.Wynagrodzenie za wykonane usługi określone jest w umowie, a ponadto Spółka zobowiązała się do
pokrywania kosztów ponoszonych przez przedstawiciela w związku z wykonywanymi czynnościami. Jako koszty podlegające refundacji Spółka wymieniła koszty biletów, noclegów, telefonów, poczęstunku i upominków dla kontrahentów.Wypłata wynagrodzenia oraz zwrot kosztów następuje na podstawie rachunku wystawionego przez firmę zagraniczną - stronę umowy.Spółka zwróciła się z pytaniem, czy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, zwracane przez Spółkę przedstawicielowi wydatki związane z realizacją zlecenia będą w całości stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodu.Ponieważ koszty te służą w całości realizacji przychodów, wynikają wprost z zapisów umowy, to zdaniem Spółki koszty te w całości (bez limitu) stanowią koszty uzyskania przychodu.
Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wyraźnie wyłączonych w art. 16 ust. 1 ustawy. Powyższe oznacza, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki mające związek przyczynowo - skutkowy z osiąganymi przychodami.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatki refundowane zagranicznym kontrahentom, stanowią element wynagrodzenia jakie Spółka płaci firmom rosyjskim i estońskim za wykonywane na Jej rzecz usługi związane z pozyskaniem klientów i organizacji sprzedaży na tamtych rynkach. Zapłata partnerom zagranicznym za wykonane usługi, pomimo że jej elementami są wydatki na reprezentacje ponoszone przez usługodawców - nie stanowi dla Spółki wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy kosztów reprezentacji i reklamy, które w części przekraczającej 0,25% przychodów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, jest ona natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do postanowień art. 14a §4 i art. 236 §2 oraz art. 223 §1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.