Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 20.12.2005 r. (data wpływu 25.01.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
X zwróciło się do Naczelnika tut. Urzędu o zajęcie stanowiska w sprawie zakresu i miejsca składania zeznań podatkowych wraz z załącznikami za 2004 r. przez:
1. Zakład Opiekuńczo Leczniczy w R.
2. Zakład Opiekuńczo Leczniczy w Z.
3. X. z siedzibą w K.
X. w przesłanym zapytaniu poinformowała, że od 1990 r. działa jako kościelna osoba prawna, oraz posiada osobowość prawną w oparciu o ustawę o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego. Jednocześnie dnia 24.05.2004 r. otrzymała status organizacji pożytku publicznego i została zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla (...).
Z przedstawionych przez X informacji wynika, że Zakład Opiekuńczo Leczniczy w R. oraz Zakład Opiekuńczo Leczniczy w Z. na podstawie przepisów art. 55 pkt 8 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154 ze zm.) zostały na wniosek kościelnej osoby prawnej uznane przez właściwą Izbę Skarbową za
odrębne podmioty podatkowe, jeśli są organizacyjnie wyodrębnione. W/w Zakłady zostały zarejestrowane w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim i działają samodzielnie jako wyodrębnione organizacyjnie i księgowo jednostki. Każdy posiada własny NIP oraz REGON i dotychczas rozlicza się samodzielnie z właściwym dla nich Naczelnikiem Urzędu Skarbowego. Na skutek dokonanego wyodrębnienia, w/w Zakłady stały się obok X, odrębnym podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych.
Ustawa podatkowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a stanowi, iż wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:
a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo - wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno -opiekuńcze oraz na konserwacje zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych,
inwestycje sakralne w zakresie; budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno - opiekuńcze.
W myśl art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, (z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, oraz art. 17 ust. 1 pkt 4a, lit. a) są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (poniesionej straty) osiągniętego w roku podatkowym (CIT-8) - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Z treści przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia od opodatkowania dochody
kościelnych osób prawnych z prowadzonej działalności gospodarczej w tej części, która została przeznaczona na cele wyszczególnione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i b). Warunkiem zwolnienia tych dochodów z opodatkowania jest ich przeznaczenie na cele kultu religijnego, oświatowo - wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywne, charytatywno - opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne.
Jeżeli kościelna osoba prawna uzyskuje dochody z działalności gospodarczej, tym samym jest zobowiązana do prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej oraz do składania deklaracji miesięcznych CIT-2 i zeznania rocznego CIT-8.
W związku z tym, że Zakłady Opiekuńczo Lecznicze uzyskały status podatników, to pozostają nimi dopóki istnieją w obrocie
prawnym decyzje Izby Skarbowej w Krakowie, nadające im przymiot podatników w podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem zeznania podatkowe dotyczące swojego zakresu działania Zakłady winny w dalszym ciągu składać w miejscowo właściwych dla siebie urzędach skarbowych, zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
Ten sam wymóg dotyczy X. w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, tj. z wyłączeniem działalności Zakładów Opiekuńczo Leczniczych.
Odmienną natomiast rzeczą jest obowiązek sporządzenia i ogłoszenia przez X rocznego sprawozdania finansowego, który nakłada ustawa z 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). Sprawozdanie to obejmuje pełny zakres działalności organizacji pożytku publicznego i jest przedmiotem kontroli ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
Nie ma natomiast obowiązku przekazywania sprawozdania organom
podatkowym.
Jednocześnie zgodnie z art. 18, ust. 1h ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - (tj. od dnia 1. 01. 2005 r.) X., jako jednostka posiadająca status organizacji pożytku publicznego, otrzymująca darowizny, z tytułu których darczyńcy korzystają z ulg podatkowych, zarówno w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zobowiązana jest do składania informacji o otrzymanych darowiznach.
Na podstawie art. 18 ust 1e, uopdop, w zeznaniu należy wykazać:
- darowizny pochodzące od osób prawnych z podaniem ich nazwy i adresu, jeśli jednorazowa darowizna przekracza 15 tys. zł. lub
- jeśli suma darowizn od jednego darczyńcy okazała się w ciągu roku wyższa niż 35 tys. zł.
Obdarowani, których roczny dochód przekracza 20 tys. zł muszą wskazane informacje podać do publicznej wiadomości w Internecie, środkach masowego przekazu lub przez wyłożenie w pomieszczeniach ogólnie
dostepnych i zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego.
W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy, postanawia jak w sentencji.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzedu Skarbowego Kraków-Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.