Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo skierowane w trybie art.14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w sprawie zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów informuje:
Przepis art. 16 ust. 1 pkt. 65 ustawy z dnia 15 lutego1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004r. stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw.
Ustawa z dnia 27 czerwca 1997r. o służbie medycyny pracy (Dz.U. Nr 96, poz.593 ze zm.) w art. 22 ust. 2 stanowi, że pracodawcy finansują wybrane przez siebie świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej, należące do zadań służby medycyny pracy określone w art. 6 ust. 1 tej ustawy.
Ustawodawca przez profilaktyczną opiekę zdrowotną nakazuje rozumieć ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy (art. 4 ust. 1 w/w ustawy).
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika nie wynika, aby zakupione dla pracowników usługi medyczne obejmowały usługi, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy, a tym samym wydatki na ich sfinansowanie mogły stanowić koszt uzyskania przychodu w świetle art. 16 ust. 1 pkt. 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jednakże o sposobie klasyfikacji kosztów decyduje sam podatnik i to on ponosi odpowiedzialność za zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.