Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, co wynika z treści art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów... - Interpretacja - PSUS/OPBI/422/83/04/DK

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.06.2004, sygn. PSUS/OPBI/422/83/04/DK, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, co wynika z treści art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabatem jest zniżka ceny dóbr lub usług, przyznawana przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. Analogiczne określenie można stosować do określeń bonifikata, opust, upust. Z kolei skonto to procentowy opust, mający charakter rabatu przyznawanego nabywcy w sytuacji zapłaty w formie gotówkowej za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną, względnie w sytuacji dokonania zapłaty przed umówionym terminem. Zatem uwzględniając obowiązujące definicje - pojęcie rabatu, w brzmieniu nadanym przez art. 29 ustawy o VAT, musi być skorelowane z konkretną transakcją, towarem, w związku z którym został zastosowany i powoduje obniżenie ceny. Dokument sporządzony na tę okoliczność musi uwzględniać zmianę ceny i jej wpływ na zmianę wysokości kwoty podatku wyliczonego przy zastosowaniu właściwej stawki podatkowej. "Bonus", to swoiste, ponadnormatywne wynagrodzenie, za szczególne osiągnięcia, dokonania, wyniki. Wypłacony on może być zarówno w ramach stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło, czy też w obrocie gospodarczym między kontrahentami.

Natomiast premia pieniężna jest nagrodą, dodatkowym wyróżnieniem, najczęściej w formie pieniężnej. Premia ma charakter motywacyjny i ma na celu podnoszenie efektywności.

Skutki podatkowe w zakresie udzielania premii pieniężnych uzależnione będą od ustalenia za co premie pieniężne zostały wypłacone, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

Zauważyć należy, iż niektóre przedsięwzięcia promocyjne np. obniżka procentowa od wartości (ceny) zakupionych towarów w miejsce dotychczasowych bonifikat, pod względem ekonomicznym spełniają identyczną funkcję oraz mają analogiczne cechy jak stosowany powszechnie w obrocie gospodarczym (handlowym) rabat (bonifikata, opust) od ustalonych cen towarów, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów, jednorazowo lub w określonym czasie. Zatem w przypadku, gdy wypłaconą kontrahentowi premię pieniężną można przyporządkować konkretnej transakcji (jest ona związana z określonym zachowaniem kontrahenta), to premia ta stanowi formę rabatu obniżającego kwotę należną (cenę) z tytułu sprzedaży towarów. Również przy wypłacie premii pieniężnej za wcześniejsze uregulowanie należności z tytułu sprzedaży, mamy do czynienia z obniżeniem ceny towaru. Procentowe zmniejszenie należności za wykonane świadczenie, w sytuacji gdy zapłata należności przez odbiorcę świadczenia ma miejsce przed terminem płatności stanowi bowiem skonto. Zatem w przypadku, gdy wypłacone premie pieniężne stanowić będą formę obniżenia ceny (rabat), wówczas zastosowanie będzie miał przepis art. 29 ust. 4 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Natomiast premia pieniężna będąca świadczeniem nie powiązanym z konkretną transakcją, a przyznawana za spełnienie określonych warunków (zachowań), może być na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług uznana za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z tym przepisem, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jak wynika z powyższego skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych kontrahentom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z premiowaniem zakupów.

Organizacja sprzedaży premiowej oznacza dla sprzedającego ponoszenie określonych wydatków, podstawowe jest zatem pytanie, czy wydatki tego rodzaju podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów podatnika. Z pisma Spółki wynika, iż zawierane przez nią z kontrahentami umowy handlowe dają możliwość otrzymania premii pieniężnej, która uzależniona jest od wartości osiągniętego obrotu. Kupujący ma prawo otrzymać od sprzedającego nagrodę pieniężną z tytułu realizacji obrotu powyżej określonej wielkości. Nagroda pieniężna ustalana będzie procentowo i uzależniona od skali obrotu osiągniętego przez kupującego w danym okresie. Mamy tu do czynienia z wydatkami służącymi zachęceniu klientów do dokonywania zakupów. Nagroda pieniężna jest zatem klasycznym wydatkiem poniesionym "w celu uzyskania przychodu", o czym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Podstawowym celem prowadzącego sprzedaż premiową jest osiągnięcie dochodów ze sprzedaży towarów, które nabył lub wytworzył w celu ich zbycia, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zatem wypłacona nagroda pieniężna ma wpływ na podniesienie poziomu sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów. W konsekwencji wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej w całości powinny podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Przekazanie środków pieniężnych w sprzedaży premiowej, zawsze powoduje rozchód określonego składnika majątkowego, rozchód taki powinien zostać udokumentowany stosownie do przyjętych i obowiązujących w Spółce zasad. Jednostki prowadzące księgi rachunkowe powinny dokumentować i rejestrować operacje gospodarcze zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 ze zm.). Jeżeli ich przedmiotem są środki pieniężne, wówczas ich zaksięgowanie powinno nastąpić na podstawie noty księgowej uznaniowej.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu