Temat interpretacji
Postanowienie
W dniu 25.01.2005r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w przedstawionej indywidualnie sprawie.
Stan faktyczny sprawy:
Spółka poniosła wydatki związane z modernizacją i wykonaniem strony internetowej w kwocie przekraczającej 3500 zł co spowodowało wątpliwości jednostki w sprawie kwalifikacji poniesionych kosztów (amortyzacja a jednorazowy koszt jako reklama prowadzona publicznie).
Przedstawiony we wniosku stan faktyczny regulują poniższe przepisy ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.):
- art. 15 ust. 1 stanowiący, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1
- art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy stanowiący, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodu, kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
- art. 16b ust. 1 tejże ustawy, w którym stwierdza się, że amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem, art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
- spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
- prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
- icencje,
- prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,
- wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art.17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi .
Amortyzacji podlegają także wartości niematerialne i prawne wymienione w art. 16b ust. 2.
Mając na względzie powyższe przepisy Urząd wyraża stanowisko, iż nie można zakwalifikować kosztów poniesionych za usługę polegającą na utworzeniu strony internetowej jako wartości niematerialnej i prawnej. Art. 16b ust. 1 i 2 zawiera zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy amortyzacyjne stanowią koszty uzyskania przychodów. Natomiast art. 16c określa katalog, m.in. wartości niematerialnych i prawnych, które nie podlegają amortyzacji. Skoro zarówno w jednym, jak i drugim przepisie nie wymieniono wykonania prezentacji multimedialnej i modernizacji strony internetowej, oznacza to, że prawo to nie jest wartością niematerialną i prawną w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie może podlegać amortyzacji.
Wykonanie prezentacji multimedialnej i modernizacja strony internetowej w tym indywidualnym przypadku należy traktować jako reklamę jednostki (na stronie internetowej podmiotu oprócz treści informacyjnych dotyczących działalności prowadzonej przez podmiot zawarte są treści wartościujące i zachęcające - charakterystyczne dla reklamy).
Kwestie kwalifikacji jako reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób regulują przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28. cyt. ustawy. Ustawodawca nie określił definicji środków masowego przekazu. Z definicji słownikowej (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1996r.) za środki masowego przekazu uważa się: "...środki, za pomocą których odbywa się przekazywanie informacji, przede wszystkim prasa, radio, telewizja". Domena internetowa ma co do zasady charakter publiczny gdyż znajduje się w miejscu dostępnym dla wszystkich jakim jest internet oraz każdy może uzyskać informacje zawarte na stronie, brak jest jakichkolwiek ograniczeń dostępu do strony podmiotu.
W przypadku gdy strona internetowa i prezentacja multimedialna nie zawiera reklamy firmy - koszty ich wykonania stanowią koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1.
W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego, stanowisko zaprezentowane przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku należy uznać za prawidłowe.
Podkreślić należy, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku z dnia 25.01.2005r., uzupełnionym pismem z dnia 02.02.2005r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.