Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity : Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 13.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 14.06.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza , iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny, który był przedmiotem analizy: Wnioskodawca jest komunalną osoba prawną odpowiedzialną za zaopatrzenie w wodę oraz odprowadzanie ścieków z terenu Gminy Miasta.
W ramach swojej działalności statutowej Spółka realizuje m.in. inwestycje w nowe sieci wodociągowe i kanalizacyjne jak i wymienia już istniejące elementy sieci, m.in. ze względu na utratę ich szczelności, zastępując dotychczasowe elementy sieci nowymi, przy czym zamiana wiąże się ze zmianą technologii. Dotychczasowa sieć składająca się z elementów żeliwnych lub ceramicznych zastąpiona zostaje elementami wykonanymi z materiałów plastycznych. Wymiana następuje w dwóch zasadniczych wariantach:
1/ metodą wykopową - kiedy to wykopywany jest wykop ziemny, dotychczasowy element zostaje usunięty i w jego miejsce wstawiony zostaje element nowy;
2/ metodą bez wykopową - kiedy to w przewód dotychczas istniejący wprowadza się nowy przewód wykonany w technologii
termoplastycznej , który pod wpływem temperatury rozszerza się, przylegając ściśle do ścian dotychczasowego elementu uszczelnia go.
W oparciu o powyższy stan faktyczny Wnioskująca Spółka złożyła zapytanie, czy koszty poniesione przez Spółkę na uszczelnienie sieci wodociągowej winny być traktowane jako koszty remontu, czy też jako koszty modernizacji tejże sieci ?Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na zastosowanie nowoczesnych technologii, uzyskuje się przewód trwalszy niż dotychczas stosowany. Stosowany materiał jest odporny na korozję i inne niekorzystne zjawiska, co podwyższa jego trwałość i zmniejsza niekorzystny wpływ na środowisko naturalne. Z tych względów Spółka traktuje uszczelnienie sieci jako jej modernizację w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r., Nr 54 , poz. 654 ze zm.), gdyż jej zdaniem następuje przewidywany wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do
używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem wyjaśnia, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych , które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Konstrukcja norm art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, iż jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków trwałych, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, ale tylko w sytuacji, gdy jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Pojęcie remontu określa natomiast art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003r., Nr 207 , poz. 2016 ze zm.), zgodnie z którym za remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest więc przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, a następujące w trakcie eksploatacji środka trwałego i wynikające z tej eksploatacji - będą to więc wszystkie zmiany trwale przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji.
Modernizacją, ulepszeniem jest natomiast trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie lub nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji. Efektem ulepszenia środka trwałego ma być zwiększenie jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, wyrażające się wydłużeniem okresu jego używania. Wskazane przepisy podatkowe , ustalając katalog ulepszeń - modernizacji nie zawierają stwierdzenia , że wyłączone są z niego prace remontowe, jeżeli jednocześnie prace te nie ograniczają się wyłącznie do odtworzenia stanu pierwotnego , a mają charakter modernizacji lub adaptacji.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem, zawarty w złożonym wniosku opis stanu istniejącego w odniesieniu do zakresu rzeczowego stosowanych przez Spółkę rozwiązań zarówno w przypadku stosowania metody wykopowej jak i bez wykopowej dowodzi jednoznacznie, że nie dochodzi do odtworzenia stanu istniejącego sieci wodociągowej, który stanowi istotę remontu ale jej modernizację, bowiem zastępowanie dotychczasowych elementów sieci /żeliwnych lub ceramicznych/ nowymi materiałami, wykonywanymi z materiałów plastycznych, odpornych na korozję i inne niekorzystne zjawiska, przy zastosowaniu nowych, zmienionych technologii powoduje, że zakres prowadzonych prac nadaje sieci wodociągowej nowe cechy użytkowe. Czynności
powyższe są ze sobą ściśle powiązane i stanowią składniki jednego procesu, mające na celu podwyższenie standardu sieci, podwyższenie jej wartości technicznej i użytkowej.
Reasumując, w indywidualnej sytuacji przedstawionej przez Spółkę, prace związane z uszczelnianiem sieci wodociągowej należy traktować jako proces zwiększający jej wartość użytkową i techniczną, a więc modernizację tejże sieci w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.