Ulga badawczo-rozwojowa - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.280.2018.2.MO

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2018, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.280.2018.2.MO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Ulga badawczo-rozwojowa

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 czerwca 2018 r. (data wpływu w tym samym dniu), uzupełnionym 18 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez Pracowników czynnościami należącymi do Obszaru 1-3 i 5 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1-3 i 5) jest nieprawidłowe,
  • ustalenia, czy wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez Pracowników czynnościami należącymi do Obszaru 4 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) jest prawidłowe,
  • sposobu ustalenia czasu pracy przeznaczonego na działalność B+R (pytanie oznaczone we wniosku nr 6) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2018 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 9lipca 2018 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.280.2018.1.MO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 18 lipca 2018 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka oraz określone spółki od niej zależne zawarły i zarejestrowały umowę o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Zgodnie z tą umową Spółka została wyznaczona na spółkę reprezentującą PGK w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o CIT oraz Ordynacji Podatkowej. Podstawowa działalność gospodarcza Spółki (podlegająca opodatkowaniu CIT) prowadzona jest w zakresie wydobycia rud miedzi i produkcji z tych rud metali.

Spółka, ani żadna spółka wchodząca w skład PGK, nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka prowadzi prace badawczo-rozwojowe, które są istotną częścią działalności Spółki i ukierunkowane są głównie na projektowanie i implementację innowacyjnych rozwiązań podnoszących wydajność i ciągłość produkcji, a także bezpieczeństwo pracy i ograniczenie wpływu działalności Spółki na środowisko. Główne projekty, które Spółka kwalifikuje jako badawczo-rozwojowe (dalej: B+R), poświęcone są innowacyjnym rozwiązaniom potrzebnym Głównemu Ciągowi Technologicznemu Spółki. Co do zasady wybór tematyki realizowanych przez Spółkę projektów B+R związany jest z istniejącą w Spółce strategią produkcji, optymalizacją kosztów, uruchamianiem nowych inwestycji, planowaniem zmian technologicznych oraz aspektami środowiskowymi i bezpieczeństwa pracy. Realizowane przez Spółkę prace kwalifikowane do B+R ukierunkowane są przede wszystkim na stymulowanie badań naukowych oraz intensyfikację prac rozwojowych skierowanych na potrzeby przemysłu metali nieżelaznych w obszarach związanych z górnictwem, przeróbką i metalurgią oraz mają przyczynić się do opracowania rozwiązań ograniczających negatywny wpływ przemysłu na środowisko. Przyjęta przez Spółkę strategia wspierająca obszary innowacji realizowana jest między innymi za pośrednictwem wyodrębnionej komórki organizacyjnej, do której przypisane są działania dotyczące innowacji i ochrony własności intelektualnej (dalej: BS). W związku z prowadzoną działalnością, kwalifikowaną przez Wnioskodawcę, do badawczo-rozwojowej BS zatrudnia zespół wykwalifikowanych specjalistów (zarówno na podstawie umowy o pracę, jak również na podstawie umowy zlecenia, czy też umowy o dzieło), w zakresie obowiązków których (zgodnie z wewnętrznymi dokumentami obowiązującymi w organizacji, np. stanowiskowa karta pracy) pozostaje czynne uczestnictwo w pracach stanowiących realizację działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawcy. Niemniej jednak komórka ta nie posiada aparatury badawczej, urządzeń laboratoryjnych, itp. Główne zadania BS skupiają się wokół szeroko rozumianej ochrony własności intelektualnej Spółki oraz komercjalizacji i wdrożeń wyników prac badawczo-rozwojowych.

Osoby zatrudnione w BS (a w przypadku niektórych projektów również pracownicy innych komórek organizacyjnych Wnioskodawcy posiadający potrzebną wiedzę i doświadczenie) wykonują prace kwalifikowane przez Spółkę do działalności B+R, które co do zasady można podzielić na 5 obszarów:

  1. obsługa kwestii związanych z prawami własności intelektualnej powstałej w pracach B+R,
  2. działania związane z działalnością wynalazczą i wdrożeniową w Grupie,
  3. działania dotyczące obszaru IT,
  4. czynności rzecznika patentowego,
  5. pozostałe prace dotyczące działalności B+R, przy czym, obszary te niejednokrotnie się zazębiają, korzystając wzajemnie z wyników działań zrealizowanych w innym obszarze.

Ad. 1

W ramach tej grupy działań, obsługiwane są kwestie związane z prawami własności intelektualnej powstałymi w pracach B+R, stanowiącymi własne bądź wspólne prawa, przeniesienia praw i inne związane z transferem praw, w tym następuje realizacja umów lub postanowień umownych z zakresu własności intelektualnej. Pracownicy BS zaangażowani są także w udzielanie pomocy w Spółce (w uzasadnionych przypadkach możliwe jest również udzielanie takiej pomocy w ramach Grupy) w sprawach własności intelektualnej w formie opinii i konsultacji w zakresie oceny nowości i możliwości objęcia rozwiązań ochrona prawną oraz możliwymi metodami ochrony rozwiązania.

Ad. 2

Drugi obszar polega na koordynowaniu i kontroli działań związanych z działalnością wynalazczą i wdrożeniową w Spółce. Pracownicy BS w ramach swoich zadań tworzą bazy/rejestry przedmiotów własności przemysłowej, uczestniczą w spotkaniach z zespołami realizującymi prace kwalifikowane przez Spółkę do B+R, przygotowują wytyczne do postępowania w sprawach własności intelektualnej. Prowadzą oni również postępowania związane z projektami wynalazczymi, a także zasięgają opinii w zakresie nowości i zasadności stosowania rozwiązań ujętych w projektach wynalazczych wpływających ze spółek Grupy oraz podmiotów zewnętrznych. W ramach tego obszaru następuje również monitorowanie uzyskanych efektów w wyniku zastosowania projektów wynalazczych, a także nadzorowanie terminowości i metodologii obliczania efektów,

Ad. 3

Obszar trzeci to przede wszystkim rozwój, implementacja i kontrola narzędzi IT wspomagających działalność B+R w obszar zarządzania wiedzą w Spółce.

Ad. 4

W ramach tej grupy działań wykonywane są czynności rzecznika patentowego w rozumieniu Ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych (Dz.U. 2017 poz. 1314). Obszar ten obejmuje m.in. występowanie przez rzeczników patentowych zatrudnionych (zarówno na podstawie umowy o pracę, jak również na podstawie umowy zlecenia, czy też umowy o dzieło) w BS przed Urzędem Patentowym RP i innymi urzędami ds. własności intelektualnej w celu uzyskania praw wyłącznych na projekty innowacyjne, a także koordynację i prowadzenie spraw spornych prowadzonych przed sądami powszechnymi i urzędem patentowym, uczestniczą w Komisji Wynalazczości Spółki w roli jej członka oraz świadczą pomoc prawną i techniczną w projektach realizowanych przez Spółkę w sprawach własności przemysłowej.

Ad. 5

W ramach pozostałych prac dotyczących działalności B+R, pracownicy BS wykonują czynności organizacyjne i dokumentacyjne (w tym archiwizacja) związane z przedmiotami praw własności intelektualnej. Organizują i uczestniczą oni również w Giełdach Wynalazczości, spotkaniach informacyjnych, szkoleniach, kongresach, seminariach, konferencjach naukowych itp., współpracują z organizacjami, których celem jest poszerzenie wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej oraz wykonują inne czynności przewidziane obowiązującym w Spółce regulaminem wynalazczości. Powyższe działania mają na celu m.in. popularyzowanie ruchu wynalazczego oraz kreowanie postaw innowacyjnych wśród pracowników. Odpowiedzią na zmieniające się otoczenie prawne jest bieżący monitoring krajowych i europejskich przepisów dotyczących ochrony własności przemysłowej w celu ich popularyzacji i implementacji do wewnętrznych aktów normatywnych Spółki.

Pracownicy BS zatrudnieni na podstawie umowy o pracę ewidencjonują swój czas pracy poprzez odnotowanie obecności na liście obecności. Uzupełniona lista obecności na koniec każdego miesiąca podlega zatwierdzeniu przez dyrektora/kierownika BS. Za czas pracy wynikający z listy obecności pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, kalkulowane comiesięcznie przez właściwą komórkę merytoryczną Spółki. Zdarzają się sytuacje, gdy pracownicy BS zaangażowani są również w prace dotyczące projektów dofinansowanych oraz prac badawczo-rozwojowych, w tym ekspertyz z zakresu nauki i techniki. W przypadku, gdy w danym miesiącu pracownik wykonywał również czynności dotyczące realizacji projektu/projektów dofinansowanych, czas pracy poświęcony przez pracownika na ten projekt/projekty wykazywany jest przez niego (poza listą obecności) w odrębnej ewidencji czasu poświęconego na realizację projektów dofinansowanych. Ewidencja ta - w okresach miesięcznych - podlega zatwierdzeniu przez dyrektora/kierownika BS.

W uzupełnieniu wniosku z 13 lipca 2018 r. (data wpływu do tut. Organu 18 lipca 2018 r.) Wnioskodawca wyjaśnia, że jego intencją jest uzyskanie od Dyrektora oceny prawnej kosztów wynagrodzeń oraz kosztów sfinansowanych przez płatnika składek z tytułu tych należności określonych w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, jakie Wnioskodawca ponosi w związku z realizacją czynności wykonywanych przez pracowników/ zleceniobiorców wykonujących umowę o dzieło (wskazanych w opisie stanu przedstawionego we Wniosku; dalej jako Pracownicy), w kontekście przepisów art. 4a pkt 26-28, art. 18d ust. 1 i ust. 2 pkt 1, 1a oraz pkt 5 Ustawy o CIT.

Jednak wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Dyrektora zawartym w wezwaniu, Wnioskodawca poniżej wskazuje konkretne projekty B+R realizowane przez Spółkę, w ramach których wykonywane są czynności wskazane w Obszarach 1-5 Wniosku wraz z przewidywanymi rezultatami tych projektów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(sformułowane we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku z 13 lipca 2018 r. (data wpływu do tut. Organu 18 lipca 2018 r.):

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z czynnościami należącymi do Obszaru 1 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  2. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z czynnościami należącymi do Obszaru 2 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z czynnościami należącymi do Obszaru 3 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),
  4. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z czynnościami należącymi do Obszaru 4 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4),
  5. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z czynnościami należącymi do Obszaru 5 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),
  6. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czas pracy pracowników BS przeznaczony na realizację działalności B+R dla celów ulgi badawczo-rozwojowej może być określany jako czas pracy pracowników BS wynikający z listy obecności skorygowany o czas wykazany w ewidencji czasu poświęconego na realizację projektów dofinansowanych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane we wniosku oraz w uzupełnieniu wniosku z 13 lipca 2018 r. (data wpływu do tut. Organu 18 lipca 2018 r.):

Ad. 1-5

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez Pracowników czynnościami należącymi do Obszaru 1, Obszaru 2, Obszaru 3, Obszaru 4, Obszaru 5 stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wybrane koszty uzyskania przychodów, zwane dalej: kosztami kwalifikowanymi. Aby wspomniane odliczenie mogło zostać zastosowane koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową.

Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Natomiast, w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT, zdefiniowano dodatkowo wspomniane w pkt 26 tego samego artykułu, badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:

  • badania naukowe to:
    1. badania podstawowe, czyli oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane, czyli prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe, czyli badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usługi badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych;
  • prace rozwojowe to działania dotyczące nabywania, łączenia, kształtowania wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt me został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Spółka stoi na stanowisku, że opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czynności wykonywane przez Pracowników, wskazane w Obszarach 1-5, w związku z którymi Spółka ponosi koszty wynagrodzeń z narzutami ZUS, pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością B+R, spełniając jednocześnie ww. przesłanki wskazane w ustawie o CIT, a co za tym idzie należy je również zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej Wnioskodawcy, o ile realizacja danego projektu kwalifikuje się do objęcia go ulgą na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Wskazane we Wniosku czynności (Obszar 1-5) ściśle nakierowane są na umożliwienie realizowania przez Wnioskodawcę projektów badawczo-rozwojowych, opracowywanie i wdrażanie nowych, innowacyjnych rozwiązań, stymulowanie badań naukowych oraz intensyfikację prac rozwojowych w zakresie potrzeb przemysłu metali nieżelaznych, a także prowadzone są w sposób systematyczny przez specjalnie w tym celu zatrudnione osoby, posiadające niezbędną wiedzę i doświadczenie.

Dodatkowo, zastosowanie znajduje art. 18d ust. 2 pkt 5 Ustawy o CIT, zgodnie z którym za koszty kwalifikowane uznaje się koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

  1. przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
  2. prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
  3. odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
  4. opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

W związku z wykonywaniem przez Pracowników zatrudnionych w BS czynności z Obszarów 1-5 Wnioskodawca ponosi należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, oraz finansuje składki z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych).

W przypadku wykonywania przez Pracowników BS czynności z Obszarów 1-5 na podstawie umowy zlecenia/umowy o dzieło Wnioskodawca ponosi należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, oraz finansuje składki z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych).

Konsekwentnie, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z czynnościami wykonywanymi przez Pracowników należącymi do Obszaru 1, Obszaru 2, Obszaru 3, Obszaru 4, Obszaru 5 stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Ad.6.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu. Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pracownicy BS wykonują czynności kwalifikowane przez Spółkę do działalności B+R. Ewidencja czasu pracy tych pracowników odbywa się poprzez uzupełnianie przez nich listy obecności, która wskazuje rzeczywisty czas poświęcony w danym miesiącu na realizację przypisanych pracownikowi zadań/obowiązków. Za ten czas pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, kalkulowane comiesięcznie przez właściwą komórkę merytoryczną Spółki na podstawie listy obecności, o której mowa powyżej. Wynagrodzenie to, wraz z finansowanymi przez pracodawcę określonymi narzutami, uznawane jest jednocześnie za koszty pracownicze stanowiące koszty uzyskania przychodów, które mogą być kwalifikowane dla celów ulgi B+R. W przypadku, gdy w danym miesiącu pracownik wykonywał również czynności dotyczące realizacji projektu/projektów dofinansowanych, czas pracy poświęcony przez pracownika na ten projekt/projekty wykazywany jest w odrębnej (poza listą obecności) ewidencji czasu poświęconego na realizację projektów dofinansowanych w danym dniu/miesiącu. Ewidencja ta - w okresach miesięcznych - podlega zatwierdzeniu przez dyrektora/kierownika BS. Ustawodawca wskazując wymogi niezbędne do zakwalifikowania kosztów wynagrodzeń pracowników wraz z określonymi narzutami (określonymi w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT), do kosztów kwalifikowanych dla celów ulgi B+R wskazał, że mogą one być uznane za koszty kwalifikowane jedynie w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności B+R pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu, nie wskazując przy tym wymaganej formy ewidencji czasu pracy poświęconego realizacji działalności B+R. W ocenie Wnioskodawcy, lista obecności wraz z ewidencją czasu poświęconego w danym miesiącu na realizację projektów dofinansowanych spełnia wymogi wskazane przez Ustawodawcę w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czas pracy pracowników BS przeznaczony na realizację działalności B+R dla celów ulgi badawczo-rozwojowej może być określany jako ogólny czas pracy BS wynikający z listy obecności skorygowany o czas wykazany w ewidencji czasu poświęconego na realizację określonych projektów dofinansowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się w części za prawidłowe a w części za nieprawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że przedmiotem interpretacji nie była ocena, czy realizowane przez Wnioskodawcę projekty spełniają przesłanki aby uznać je za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: updop), bowiem jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia, nie było intencją Wnioskodawcy uzyskanie interpretacji w tym zakresie. Tut. Organ przyjął, że Wnioskodawca taką działalność prowadzi a jego wątpliwości dotyczą jedynie zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wynagrodzeń Pracowników wraz z narzutami ZUS w pięciu wskazanych Obszarach, które w opinii Wnioskodawcy stanowią prace kwalifikowane do działalności badawczo-rozwojowej.

Ad.1-5

Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 updop, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 updop, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej kosztami kwalifikowanymi. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

Natomiast, w myśl art. 18d ust. 2 pkt 1a updop, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.

W art. 18d ust. 5 updop, ustawodawca wskazał, że koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18d ust. 6 updop, podatnikowi, który w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia.

Zgodnie z art. 18d ust. 7 updop, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

  1. w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej- 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a,
  2. w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5,
  3. w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

Natomiast, w myśl art. 18d ust. 8 updop, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

  1. podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
  2. koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu updop,
  3. koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 updop;
  4. ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu updop,
  5. podatnik, który w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, odliczał jedynie koszty kwalifikowane, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia,
  6. w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
  7. podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
  8. kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w updop,
  9. koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiekolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy zaznaczyć należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na:

  1. zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop);
  2. określenie kosztów działalności badawczo-rozwojowej (poprzez zidentyfikowanie kosztów spełniających definicję kosztów kwalifikowanych, o jakich mowa w art. 18d updop);
  3. zidentyfikowanie dokumentacji uzasadniającej prawo do skorzystania z ulgi oraz wypełnienie obowiązków formalnych (przede wszystkim w celu realizacji obowiązku wskazanego w art. 9 ust. 1b updop).

W tym miejscu należy przywołać definicję działalności badawczo-rozwojowej, zawartą w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Przesłankę tę należy rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwie rodzaje aktywności, tj.: badania naukowe (zdefiniowane w art. 4a pkt 27 updop) oraz prace rozwojowe (o których mowa w art. 4 pkt 28 updop).

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie zawarte w art. 4a pkt 28 updop, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Ponadto, w przypadku prac rozwojowych w omawianej ustawie wymieniono ich przykładowe przejawy, poprzez wskazanie, że stanowią je w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W objaśnieniach dotyczących ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zawartych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów wskazano, że każda ulga w podatku dochodowym ma charakter wyjątkowy i stanowi odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania. Ulgi podatkowe z jednej strony zmniejszają obciążenia fiskalne podatnika, z drugiej zaś dochody sektora finansów publicznych. W konsekwencji, wszelkie przepisy prawa podatkowego, które dotyczą szeroko rozumianych preferencji podatkowych, należy wykładać ściśle.

Zatem, tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 updop.

Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że wskazane przez Wnioskodawcę działania obejmujące Obszary 1-3 i 5 nie obejmują działań, które stanowiłyby badania naukowe bądź prace rozwojowe zdefiniowane w treści art. 4a pkt 26-28 updop.

W niniejszej sprawie, działania Wnioskodawcy w ramach Obszarów 1-3 i 5 sprowadzają się do działań pośrednio związanych z działalnością badawczo-rozwojową, nie stanowiąc tym samym działalności badawczo-rozwojowej.

Działania opisane w tych obszarach wiążą się z administrowaniem efektami działalności badawczo-rozwojowej, jako mające znamiona wspierających obszar innowacji w zakresie organizacyjnym, technicznym, koordynującym, konsultacyjnym, archiwizacyjnym, itp. nie mniej jednak nie można ich uznać na podstawie przedstawionego opisu, jako wypełniające definicję działalności badawczo-rozwojowej, określonej w art. 4a ust. 26-28 ustawy. Trudno przypisać im charakter twórczy oraz mający na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie tych zasobów do tworzenia nowych zastosowań.

Działania te mają charakter wtórny względem głównej działalności B+R Wnioskodawcy, która jak wynika z wniosku, poświęcona jest innowacyjnym rozwiązaniom potrzebnym głównemu ciągowi technologicznemu Spółki, gdzie wybór tematyki realizowanych przez Spółkę projektów B+R związany jest z istniejącą w Spółce strategią produkcji, optymalizacją kosztów, uruchamianiem nowych inwestycji, planowaniem zmian technologicznych oraz aspektami środowiskowymi i bezpieczeństwa pracy.

Powyższe dodatkowo potwierdza fakt, iż jak wskazał Wnioskodawca, dział BS nie posiada aparatury badawczej oraz urządzeń laboratoryjnych.

Uwzględniając powyższą treść, również argumentacja Wnioskodawcy, iż działania opisane w obszarach 1-3 oraz 5 pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez niego działalnością B+R, nie może zostać uznana, jako wypełniająca przesłanki uprawniające do dokonania odliczenia na podstawie art. 18d ustawy. Zgodnie z ścisłą wykładnią przepisów odnoszących się do korzystania z ulgi B+R odliczeniu mogą podlegać koszty uzyskania przychodów poniesione na zdefiniowaną w ustawie działalność badawczo-rozwojową, które zostały wymienione w katalogu tzw. kosztów kwalifikowanych.

Reasumując, w rozpatrywanej sprawie, realizowane przez Wnioskodawcę czynności w ramach Obszarów 1-3 i 5 nie stanowią działalności badawczo-rozwojowej, w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 updop, zatem nie uprawnia to Wnioskodawcy do zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wynagrodzeń z narzutami ZUS poniesionymi w związku z czynnościami należącymi do tych obszarów.

Natomiast, odnosząc się do czynności wykonywanych w ramach Obszaru 4 tj. czynności rzecznika patentowanego należy stwierdzić, że ustawodawca w art. 18d ust. 2 pkt 5 updop, wprost uznał za koszty kwalifikowane koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

  1. przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
  2. prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
  3. odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
  4. opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

Zatem, w zakresie czynności wykonywanych w ramach Obszaru 4 tj. czynności rzecznika patentowanego, należy uznać, iż wypełniają one przesłanki do uznania za koszty, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 5 ustawy, czyli jako koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.

W związku z powyższym, wynagrodzenia Pracowników wykonujących czynności należące do Obszaru 4 wraz ze sfinansowanymi przez płatnika składkami z tytułu tych należności określonymi w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, stanowią koszty kwalifikowane, w myśl art. 18d ust. 1 updop.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, że kosztami kwalifikowanymi będą mogły być wyłącznie koszty uzyskania przychodów, które nie zostały pokryte ze środków innych niż środki własne podatnika, w szczególności dotacji, subwencji, lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Tym samym, kosztami kwalifikowanymi będą mogły być wyłącznie te koszty uzyskania przychodów, które zostały pokryte kosztem majątku podatnika.

Ad.6.

Na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 uCIT, za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

W myśl art. 18d ust. 5 uCIT, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Przechodząc na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że przepisy podatkowe dają możliwość uznania za koszty kwalifikowane należności z tytułu wynagrodzeń pracownika, który realizuje wskazany cel, tj. wykonuje prace badawczo-rozwojowe. Za pracownika zatrudnionego w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej należy uznać pracownika, w zakresie obowiązków którego, pozostaje czynne uczestnictwo w prowadzonych pracach badawczo-rozwojowych. Jednakże istotne jest też, aby pracownik faktycznie wykonywał zadania będące realizacją prac badawczo-rozwojowych. Nie wystarczy zatem, że umowa o pracę bądź inny dokument potwierdza, że w zakresie kompetencji danego pracownika znajduje się wykonywanie czynności stanowiących realizację działalności badawczo-rozwojowej, pracownik ten musi też faktycznie uczestniczyć w tych pracach. Tylko wówczas wynagrodzenie takiego pracownika oraz koszty świadczeń poniesionych na jego rzecz będą mogły stanowić dla Wnioskodawcy koszt kwalifikowany w całości.

Zatem, w przypadku, gdy pracownik w ramach świadczonej pracy wykonuje obowiązki nie tylko związane z działalnością badawczo-rozwojową lub też wykonuje czynności dotyczące projektów dofinansowanych, zasadnym jest wyodrębnienie (wyłączenie z ulgi badawczo-rozwojowej) tej części wynagrodzenia oraz świadczeń wypłaconych pracownikom zajmującym się działalnością badawczo-rozwojową a także składek od tych przychodów, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Należy jednak podkreślić, że ustawodawca nie narzucił przedsiębiorcom formy takiego podziału/wyodrębnienia. Wybór sposobu udokumentowania tych wydatków pozostawiony został podatnikom, którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową. Dlatego wskazane jest, aby dla celów dowodowych, ewidencja czasu pracy, poświęconego przez pracowników na działalność badawczo-rozwojową, była prowadzona przez podatnika korzystającego z ulgi.

Dodatkowo wskazać należy, że w komunikacie Ministerstwa Finansów z dnia 18 maja 2017 r. o Uldze B+R zostało wyraźnie wskazane, że () prowadzenie tego rodzaju ewidencji przewidziane jest wprost w propozycji legislacyjnej przedstawionej w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej. Ustawodawca proponuje tam, aby wynagrodzenia i składki stanowiły koszty kwalifikowane (stanowiące bazę do wyliczenia ulgi B+R) w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracownika (...).

Tym samym, Wnioskodawca zobowiązany jest do udokumentowaniu czasu pracy pracownika w określonej formie ewidencji z jednoczesnym wydzieleniem czasu jaki poświęca dany pracownik na wykonywanie czynności badawczo-rozwojowych objętej zwolnieniem w stosunku do łącznej ilości przepracowanych przez niego godzin.

Dodatkowo podnieść należy, że art. 9 ust. 1b uCIT, nakłada na podatników, którzy zamierzają skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej, obowiązek wyodrębnienia kosztów działalności badawczo-rozwojowej (w tym kosztów pracowniczych) w prowadzonych księgach podatkowych. Zastosowany przez podatnika sposób wyodrębnienia kosztów powinien umożliwić prawidłowe zidentyfikowanie kosztów kwalifikowanych, które dają prawo do skorzystania z ulgi, w kwocie adekwatnej do odpowiedniego rodzaju kosztu kwalifikowanego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czas pracy pracowników BS przeznaczony na realizację działalności B+R dla celów ulgi badawczo-rozwojowej może być określany jako ogólny czas pracy BS wynikający z listy obecności skorygowany o czas wykazany w ewidencji czasu poświęconego na realizację określonych projektów dofinansowanych należy uznać za prawidłowe, jeżeli istotnie prowadzi prawidłowe ustalenia czasu pracy faktycznie poświęconego na realizację działalności B+R w ramach projektów nieobjętych dofinansowaniem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • ustalenia, czy wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez Pracowników czynnościami należącymi do Obszaru 1-3 i 5 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1-3 i 5) jest nieprawidłowe,
  • ustalenia, czy wynagrodzenia z narzutami ZUS poniesione przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez Pracowników czynnościami należącymi do Obszaru 4 stanowią koszty kwalifikowane możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania CIT zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy CIT (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) jest prawidłowe,
  • sposobu ustalenia czasu pracy przeznaczonego na działalność B+R (pytanie oznaczone we wniosku nr 6) jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej